Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    

Vitamin C

19.6.2005 / Rubrika: Doplňky stravy

Něco málo z dějin vitaminu C…
Tento vitamin lidstvo zná téměř 100 let. Následky jeho nedostatku (tzv. kurděje) lze pozorovat na kostrách z doby kamenné a bronzové. Traduje se také tato nemoc jako nemoc námořníků plavících se měsíce na lodi bez zdroje tohoto vitaminu. Jedním z nich byl Jacques Cartier, jehož posádku kurděje rovněž postihly. Tento zkušený námořník zakotvil na řece St. Lawrence a na radu místních Indiánů začala posádka lodi konzumovat kůru a jehličí jistého stromu. Všichni se vyléčili. Po návratu tuto historku Cartierovi však nikdo nevěřil.

V roce 1747 objevil skotský lékař James Lind příznivé účinky citrusových plodů. Až v roce 1928 izoloval jako první vitamin C Albert Szent Gyorgii z papriky.

K čemu je vitamin C v těle dobrý?
Vitamin C plní v našem těle celou řadu důležitých funkcí. Je antioxydantem, což znamená, že pomáhá zneškodnit v těle vzniklé volné kyslíkové radikály. Ty v těle vznikají účinkem kyslíku. Každou lidskou buňku napadne denně tisíce volných kyslíkových radikálů. Při nedostatečné ochraně této buňky mimo jiné také vitaminem C by došlo k jejímu zvrhnutí v rakovinové bujení.

Vitamin C také působí jako významná prevence onemocnění srdce a cév. Účastní se tvorby kolagenu, hormonů nadledvin, karnitinu a dopaminu. Účastní se také metabolismu žlučových kyselin, mědi a železa. Tento vitamin také chrání organismus před těžkými kovy.

Další významnou roli hraje ve fungování imunitního systému. Zvyšuje odolnost organismu proti infekci a rovněž proti chladu.

Co se stane při nedostatku vitaminu C? Jak již bylo popsáno v prvním díle tohoto seriálu, vitamin C má v lidském organismu celou řadu nezastupitelných funkcí. Proto se nelze divit, že při jeho nedostatku dochází k mnoha nebezpečným příznakům.

Vzhledem ke své antioxidační funkci a významné roli při tvorbě kolagenu dochází při jeho nedostatku ke ztrátě pružnosti cév. Častými příznaky jsou proto krvácení do kůže, sliznic, kloubů a pod okostici. U malých dětí a kojenců se nedostatek vitaminu C projeví neprospíváním, chudokrevností, poruchou osifikace. Tato nemoc je nazývá skorbut neboli kurděje.

Při poklesu příjmu vitaminu C pod 10 mg denně se tato choroba projeví u každého člověka. Na nedostatek vitaminu C lze i zemřít. Nedostatek tohoto vitaminu se projevuje zejména při zvýšené námaze nebo při těžkém zdravotním stavu ( při polytraumatu se spotřeba vitaminu C zvýší až trojnásobně). Při sepsi se zásoby tohoto vitaminu vyčerpají již za 48 hodin.

Doporučujeme: jedinečný vzdělávací projekt o reálné výživě a hubnutí www.Akademie-Zdravi.cz

Jaká je denní potřeba vitaminu C?

Potřeba vitaminu C je závislá na věku. Ve věku 0–1 roku je tato denní potřeba 50 mg, ve věku 1–3 roky je to 60 mg, u 4–6letých 70 mg, u 7–10letých 80 mg, v pubertě je tato potřeba 90 mg u chlapců a 100 mg u děvčat, ve věku 15–18 roků 100 mg u chlapců a 90 mg u děvčat.

Při fyzické námaze se tato potřeba zvyšuje o 10 mg. V dospělosti je denní potřeba vitaminu C v rozmezí 70–100 mg. U všech lidí se zvyšuje při infekci, hojení ran, rychlým růstu. Tato potřeba se zvyšuje i při kouření cigaret a to až o 60–100 %. V těhotenství by měla těhotná žena přijímat 110 mg vitaminu C, při kojení až 120–150 mg.

zdroj: Celostnimedicina.cz

Další články z rubriky
Na co si dát pozor při změně stravy?

Na co si dát pozor při změně stravy?

11.1.2019 / Rubrika: Doplňky stravy
S novým rokem přichází často předsevzetí a jedno z nejčastějších je „Musím zhubnout“. Když se začne mluvit o hubnutí, tak nám naskočí pojmy jako dieta nebo běhání. Ošetřit je potřeba obě části, jak stranu příjmu energie, tak energetického výdeje.

Jak Vám pomůže vláknina při detoxikaci?

Jak Vám pomůže vláknina při detoxikaci?

18.5.2015 / Rubrika: Doplňky stravy
Příjem vlákniny je pro tělo nezbytný. Málokdo z nás si její potřebu uvědomuje. Vlákninu dělíme na rozpustnou a nerozpustnou. Obě varianty jsou pro naše tělo důležité.
Nerozpustnou vlákninu hledejme především v ovoci, zelenině, houbách, ořechách a celozrnných potravinách. Je prevencí proti zácpě, rakovině střev a zmírňuje hemeroidy. V tlustém střevě se rozpouští vláknina rozpustná. Obsahuje ji například hrášek, fazole, ječmen a sója.
Další články z rubriky Doplňky stravy...
Aktuálně v diskusích
dnes14:37
96 reakcí

Zkušenost s doplňky stravy Revitanerv?

Hezký den, zatím tedy nemám zkušenosti s doplňky stravy od Revitanerv, ale již dva roky užívám doplňky stravy od jiné firmy. Dřív jsem vůbec nevěřila... (zkráceno)

Magda
dnes14:31
33 reakcí

Potravinové doplňky

Jedině přírodní výrobky. Uvědomila jsem si tu nejdůležitější věc, a to mé zdraví a zdraví mé rodiny. Nejen ženy, ale i muži by se měli zaměřit na své... (zkráceno)

Anonym
dnes14:28
78 reakcí

Doplňky stravy

Dobrý den. Co se týče doplňků stravy, tak jsem jim nikdy nevěřila, ale před 2 lety to bylo dosti nezbytné, aby mi někdo poradil. Jako první mi na... (zkráceno)

Anonym
včera22:04
219 reakcí

Bylinky na hubnuti?

Je potřeba se radit s výživovým poradcem ohledně tady těch doplňků nebo je užíváte bez toho aniž by jste to s někým konzultovali ?

Simona
včera15:02
60 reakcí

Mutivitaminy

Já teda normálně žádné vitamíny neberu, člověk by měl mít vše důležité ze stravy, jinak je tomu ale v těhotenství, kdy je potřeba dvojnásobná a... (zkráceno)

Klea
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.