Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    

Vitamin C

19.6.2005 / Rubrika: Doplňky stravy

Něco málo z dějin vitaminu C…
Tento vitamin lidstvo zná téměř 100 let. Následky jeho nedostatku (tzv. kurděje) lze pozorovat na kostrách z doby kamenné a bronzové. Traduje se také tato nemoc jako nemoc námořníků plavících se měsíce na lodi bez zdroje tohoto vitaminu. Jedním z nich byl Jacques Cartier, jehož posádku kurděje rovněž postihly. Tento zkušený námořník zakotvil na řece St. Lawrence a na radu místních Indiánů začala posádka lodi konzumovat kůru a jehličí jistého stromu. Všichni se vyléčili. Po návratu tuto historku Cartierovi však nikdo nevěřil.

V roce 1747 objevil skotský lékař James Lind příznivé účinky citrusových plodů. Až v roce 1928 izoloval jako první vitamin C Albert Szent Gyorgii z papriky.

K čemu je vitamin C v těle dobrý?
Vitamin C plní v našem těle celou řadu důležitých funkcí. Je antioxydantem, což znamená, že pomáhá zneškodnit v těle vzniklé volné kyslíkové radikály. Ty v těle vznikají účinkem kyslíku. Každou lidskou buňku napadne denně tisíce volných kyslíkových radikálů. Při nedostatečné ochraně této buňky mimo jiné také vitaminem C by došlo k jejímu zvrhnutí v rakovinové bujení.

Vitamin C také působí jako významná prevence onemocnění srdce a cév. Účastní se tvorby kolagenu, hormonů nadledvin, karnitinu a dopaminu. Účastní se také metabolismu žlučových kyselin, mědi a železa. Tento vitamin také chrání organismus před těžkými kovy.

Další významnou roli hraje ve fungování imunitního systému. Zvyšuje odolnost organismu proti infekci a rovněž proti chladu.

Co se stane při nedostatku vitaminu C? Jak již bylo popsáno v prvním díle tohoto seriálu, vitamin C má v lidském organismu celou řadu nezastupitelných funkcí. Proto se nelze divit, že při jeho nedostatku dochází k mnoha nebezpečným příznakům.

Vzhledem ke své antioxidační funkci a významné roli při tvorbě kolagenu dochází při jeho nedostatku ke ztrátě pružnosti cév. Častými příznaky jsou proto krvácení do kůže, sliznic, kloubů a pod okostici. U malých dětí a kojenců se nedostatek vitaminu C projeví neprospíváním, chudokrevností, poruchou osifikace. Tato nemoc je nazývá skorbut neboli kurděje.

Při poklesu příjmu vitaminu C pod 10 mg denně se tato choroba projeví u každého člověka. Na nedostatek vitaminu C lze i zemřít. Nedostatek tohoto vitaminu se projevuje zejména při zvýšené námaze nebo při těžkém zdravotním stavu ( při polytraumatu se spotřeba vitaminu C zvýší až trojnásobně). Při sepsi se zásoby tohoto vitaminu vyčerpají již za 48 hodin.

Doporučujeme: jedinečný vzdělávací projekt o reálné výživě a hubnutí www.Akademie-Zdravi.cz

Jaká je denní potřeba vitaminu C?

Potřeba vitaminu C je závislá na věku. Ve věku 0–1 roku je tato denní potřeba 50 mg, ve věku 1–3 roky je to 60 mg, u 4–6letých 70 mg, u 7–10letých 80 mg, v pubertě je tato potřeba 90 mg u chlapců a 100 mg u děvčat, ve věku 15–18 roků 100 mg u chlapců a 90 mg u děvčat.

Při fyzické námaze se tato potřeba zvyšuje o 10 mg. V dospělosti je denní potřeba vitaminu C v rozmezí 70–100 mg. U všech lidí se zvyšuje při infekci, hojení ran, rychlým růstu. Tato potřeba se zvyšuje i při kouření cigaret a to až o 60–100 %. V těhotenství by měla těhotná žena přijímat 110 mg vitaminu C, při kojení až 120–150 mg.

zdroj: Celostnimedicina.cz

Další články z rubriky
Jak Vám pomůže vláknina při detoxikaci?

Jak Vám pomůže vláknina při detoxikaci?

18.5.2015 / Rubrika: Doplňky stravy
Příjem vlákniny je pro tělo nezbytný. Málokdo z nás si její potřebu uvědomuje. Vlákninu dělíme na rozpustnou a nerozpustnou. Obě varianty jsou pro naše tělo důležité.
Nerozpustnou vlákninu hledejme především v ovoci, zelenině, houbách, ořechách a celozrnných potravinách. Je prevencí proti zácpě, rakovině střev a zmírňuje hemeroidy. V tlustém střevě se rozpouští vláknina rozpustná. Obsahuje ji například hrášek, fazole, ječmen a sója.
Jak vám potravinové doplňky mohou pomáhat

Jak vám potravinové doplňky mohou pomáhat

23.9.2013 / Rubrika: Doplňky stravy
Multivitaminové a multiminerální potravinové doplňky se často používají jako pojistka proti nedostatku nutričních látek, ale současný výzkum nabízí dobré důvody pro užívání potravinových doplňků a léčivých rostlin, a to preventivně i pro léčení.
Další články z rubriky Doplňky stravy...
Aktuálně v diskusích
včera22:06
37 reakcí

Vitamíny

To mi neříkejte, že se vitamín D nedá doplnit tím že budu jíst víc ryb a vajec ??

Barbora
5.11.20:47
72 reakcí

Doplňky stravy

Já užívám doplněk stravy s obsahem vitamínu D. Vitamín D si musím přes zimu doplňovat. Je zároveň i na posílení imunity.

Tana
4.11.21:39
1 reakcí

generallt370

???????/?????????????,????,???,??,????????,??: ??,????,???,??,???,??,??,??,???,???,??,??,??,???,??? ???????????,???????? ??=================... (zkráceno)

????,????,(aroshrovira@gmail.com)????,???,?????
3.11.23:10
20 reakcí

Doplňky na klouby

taky tak, ale zase cháou, že někdo se ho bojí, protože je to přípravek především pro koně

Anonym
2.11.13:55
26 reakcí

Bolesti kloubů

nikdy jsem o takovém přípravku neslyšela. Na co je dobrý?

Anonym
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.