Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Filosofie zdraví > Čtyřicátníci dohánějí spánek mnohem hůře než dvacetiletí

Čtyřicátníci dohánějí spánek mnohem hůře než dvacetiletí

17.9.2006 / Rubrika: Filosofie zdraví

Kvalitní spánek a vhodný odpočinek jsou nezbytnou podmínkou pro udržení duševního i tělesného zdraví. Mnoho lidí na to v posledních letech zapomínalo. Někteří skončili v ordinacích psychiatrů, jiní se zatím jen nedokáží soustředit na svou práci. Nejtragičtěji dopadli ti, kdo následkem mikrospánku pramenícího z dlouhodobé únavy havarovali v autě.
Tělu musíme dopřát dostatek času pro načerpání nových sil. Většina lidí však odpočívá méně, než by potřebovala. Patří k nim i Jiří Novotný z Prahy. Je mu osmatřicet a ve své profesi je natolik úspěšný, že má více práce, než může bez problémů zvládnout. Obavy ze splácení úvěrů na bydlení mu však nedovolí žádnou nabídku odmítnout. Za to platí vysokou cenu.
"Poslední dobou se nedokážu na nic soustředit. V hlavě mi pořád běží seznam všeho, co mě čeká nebo co nestíhám. Večer nemůžu usnout a ráno se probudím v pět a cítím se, jako by po mně celou noc přejížděl parní válec," svěřuje se. Jak dlouho to takhle ještě vydrží? "Doufám, že stavební spoření splatím do dvou let. Pak zvolním."
V té době však už může být jeho dluh vůči vlastnímu tělu natolik vysoký, že bude obtížné jej splatit.
Své o tom ví například řada podnikatelů, kteří na sebe pozapomněli v zájmu rozvoje firmy. "Teď se s nimi setkáváme v ordinacích psychiatrů. Ukázalo se, že syndrom vyhoření se týká i jich," upozorňuje psychiatr Petr Smolík, vedoucí Centra pro poruchy spánku a biorytmů Fakultní nemocnice v Hradci Králové.

Dostatek pohybu je nutností

Kolik volného času člověk potřebuje, aby mohl normálně žít a pracovat? To je velmi individuální. Ideální bývá, když má dostatek prostoru pro pěstování vztahů s lidmi i pro své koníčky. Ty se mohou velmi lišit. Zatímco někomu vyhovuje odpoledne strávené na pohovce s knihou v ruce, jiný pěstuje adrenalinové sporty.
Obecně se za odpočinek považuje taková činnost, kterou vykonáváte s radostí. Když tedy strávíte víkend na chalupě opravou plotu a manuální práce není zrovna vaším koníčkem, neodpočinete si, přestože dýcháte čistý lesní vzduch. Ale je tu jedna výjimka. I když nejste zrovna sportovně založení, váš volný čas by měl zahrnovat dostatek pohybu.
"Člověk není uzpůsoben pro celodenní sezení v kanceláři, proto fyzická aktivita k jeho odpočinku nezbytně patří," upozorňuje Karel Šonka, vedoucí Centra pro poruchy spánku a bdění Neurologické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.
Své koníčky však neprovozujte na úkor spánku. Ten je podle Karla Šonky nezbytně nutný pro obnovu základních procesů probíhajících v lidském těle. Například pro funkci centrálního nervového nebo imunitního systému. Nedostává-li se člověku dostatek spánku, trpí špatnou náladou, je nepozorný, má tendenci usínat i v nevhodném okamžiku. To pak bývá příčinou mnoha úrazů nebo dopravních nehod. Podle BBC vznikne ve Velké Británii deset nehod z tisíce kvůli mikrospánku za volantem. Ostatně nevyspalost posádky byla například příčinou památné nehody tankeru Exxon Valdez, který v roce 1989 způsobil rozsáhlou ekologickou katastrofu.

Zvýšené riziko infarktu

Podle posledních výzkumů potřebuje dospělý člověk spát sedm až osm hodin denně. Že vašeho spánku bylo dost a že byl i dostatečně kvalitní, poznáte podle toho, jak se cítíte po probuzení. Z postele byste měli vstávat čerství a odpočinutí.
Ne vždy se to však daří. S krátkodobým nedostatkem spánku se lidské tělo vyrovná samo. Máte-li za sebou dva či tři dny, kdy jste spaní moc nedali, odpočinete si během dalšího spánku více než obvykle. Změní se totiž rozložení spánkových stadií ve prospěch hlubšího spánku na úkor mělkých spánkových stadií.
Tato kompenzace však podle Karla Šonky bez problémů probíhá pouze u mladých lidí: "S věkem je spánek strukturovaný méně kvalitně. Už ve čtyřiceti se proto nedostatek spánku vyrovnává mnohem obtížněji."
Ale i ten, kdo se po probdělé noci cítí relativně v pořádku, má sklon usínat během dne. "Více se to projevuje u lidí, kteří si spánek zkrátili svou vlastní vůlí, než u nespavců," říká Karel Šonka.
Dlouhodobější nedostatek spánku se může negativně podepsat na celkovém zdraví člověka. "Nespavost je rizikový faktor především pro psychická onemocnění, od poruch nálad po deprese. Není sice dáno, že se psychická choroba musí rozvinout, ale menší problém má tendenci se zvětšovat," upozorňuje Martin Pretl z Neurologické kliniky pražské Všeobecné fakultní nemocnice.
Nespavost by mohla zanechat vážné následky nejen na duši, ale také na těle. "Na základě studií uskutečněných v USA je prokázáno, že spí-li dospělý člověk méně než šest hodin, anebo naopak déle než devět hodin, je více ohrožen vysokým krevním tlakem a infarktem. Proto se pravděpodobně dožije kratšího věku," upozorňuje Karel Šonka.

Po dvou týdnech navštivte lékaře

Převalujete se v posteli téměř každou noc a spánek nepřichází? A když už se vám podaří usnout, budíte se znovu po pár desítkách minut? V takovém případě je důležité zjistit, proč se vám spánek vyhýbá. Řešíte právě těžkou situaci v zaměstnání nebo v osobním životě? Obtíže se spánkem se pravděpodobně upraví, až pomine problém, který příliš zaměstnává vaši mysl.
"To, že na stres reagujeme nespavostí, je fyziologická reakce. Pro takový stav jsou dobrým pomocníkem hypnotika," říká Martin Pretl.
Přetrvá-li nespavost i po vyřešení osobních či pracovních problémů, zaměřte se na svou večerní rutinu. Především vynechte kofein a alkohol. "Po takzvaném šlaftruňku sice člověk rychleji usne, ale alkohol kvalitu spánku snižuje," varuje Karel Šonka. Před spaním nejezte sytá jídla, ložnici dobře zatemněte a vyvětrejte a svou postel využívejte primárně pro spánek. "Když typický nespavec uvidí postel, jeho tělo neví, jestli se bude dívat na televizi, číst nebo spát," upozorňuje Martin Pretl na problémy svých pacientů. Pokud nespavost přesto přetrvává dva týdny a déle, je načase vyhledat lékaře.

zdroj: ihned

Další články z rubriky
Co je spánek?

Co je spánek?

13.2.2017 / Rubrika: Filosofie zdraví
Spánek je odpradávna považován za něco mimořádně důležitého a rozhodujícího. Dodnes se říká „vyspíme se na to“ nebo „ráno je moudřejší večera“. Mnoho lidí věří, že ve spánku nás může ledacos dobrého napadnout a spasit nás. Spánek je neoddělitelnou a nutnou součástí života každého člověka.
Kortizol – hormon stresu

Kortizol – hormon stresu

23.1.2017 / Rubrika: Filosofie zdraví
Kortizol patří mezi stresové hormony. Nadměrné vyplavování kortizolu způsobuje téměř všechny civilizační problémy – od obezity, deprese, vředů a pálení žáhy, až po srdečně-cévní problémy, komplexní oslabení imunity, impotenci, potraty a neplodnost. Přestože jeho deriváty mají využití jako součást léčiv např. proti alergii, kortizol je zabiják č.1. moderního uspěchaného člověka.
Další články z rubriky Filosofie zdraví...
Aktuálně v diskusích
dnes9:41
1 reakcí

Eshop s doplňky pro boty

Pěkný den, mohla bych poprosit o nějaký osvědčený eshop, kde bych sehnala kvalitní krémy a ošetření na boty ?

Irena
9.12.15:52
1 reakcí

Jak ušetřit za topení

Ahoj, dívala jsem se, že jsou tady diskuzní témata hodně navštěvovaná, tak jsem se rozhodla sem vložit můj problém a obrátit se na vás s prosbou. S... (zkráceno)

Denisa
2.12.22:06
44 reakcí

Jak se pozná menopauza?

U maminky nervozita, podrážděnost a náladovost. Nakonec jsem to vyřešila koupila jsem v lékárně produkt s výtažkem z pylového zrna a bylo vše mnohem... (zkráceno)

Anonym
30.11.19:56
3 reakcí

Váhy na ryby

No výběr mají hodně velký, teď teda nevím jakou vybrat :D

Jarka
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení