Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Hubnutí > Půst prospěje spíše zdraví než štíhlé linii

Půst prospěje spíše zdraví než štíhlé linii

13.2.2007 / Rubrika: Hubnutí

abc Dieta – je to služba pro pohodlné hubnutí, v rámci které pro vás připravíme každý den 5 porcí nutričně vyváženého jídla. Tato jídla jsou denně čerstvá a velice chutná. Přivezeme je přímo k Vám do domu nebo do zaměstnání a jediné co musíte pro své efektivní hubnutí udělat je – jíst chutná a pestrá jídla, přitom měsíčně zhubnete 5-7 kg.

www.abcDieta.cz

Udělám radikální řez, říká si mnoho lidí, kteří se chtějí zbavit pár kil vlastní váhy. Místo aby věnovali pozornost skladbě jídelníčku, rozhodnou se nejíst vůbec nic. Smysl to velký nemá.

Po třech dnech hladovění se každý musí cítit lehčí a váha ho v tom utvrzuje. Mylně. "Z těla nejdříve odchází voda a pak svalová hmota, nejde tolik o tukovou tkáň, která ubývá spíše při fyzické aktivitě," upozorňuje Leona Meindlová, specialistka na výživu a hubnutí ze Zdravotního ústavu v Českých Budějovicích.
Proto se také po ukončení půstu váha zpravidla ustálí na původních hodnotách. V lepším případě. Když se po dnu či třech dnech o hladu pustíte do oblíbených pochoutek, tělo, které si pamatuje hlad, bude co nejvíc kalorií ukládat do tukové tkáně. Kila tak půjdou rychle nahoru. Výkyvy hmotnosti (jo-jo efekt) se přitom podle Ivy Málkové ze společnosti STOB (Stop obezitě) podílejí na zvyšování podílu tuku v těle.
Půst však nezavrhujte. Jako metoda hubnutí není příliš vhodný, ale krátkodobé omezení jídla podpoří tělo v odbourávání škodlivých látek, dopřeje oddech zažívání, posílí imunitu a dodá tělu potřebnou energii. Určitý smysl pro udržení váhy může mít, pokud ho držíte pravidelně, nebo pokud následuje po období, kdy jste si dopřávali více než obvykle. "Když někdo jí přes týden, jak je zvyklý, a jeden den v týdnu si dá půst, není to sice ideální, ale je to tolerovatelný způsob snížení energie. Většinou to lidé dělají po víkendu, kdy příjem trošku zvedli," říká Iva Málková. Není to však recept pro každého. Pokud kolabujete hlady a dostáváte se do hypoglykemických stavů, pravděpodobně ještě před koncem půstu vyluxujete ledničku.
Půst také nezaměňujte s hladověním. "Jeho podstata spočívá spíše v omezení stravy nebo vynechání určitých potravin, a to na jeden, maximálně tři dny," říká Leona Meindlová. Delší půsty by měly probíhat pod dohledem lékaře. Pozor také na návrat do "normálního" života. "První den by měl člověk dát pozor, aby jeho strava byla lehká, netučná a málo kořeněná. Když si někdo usmaží řízek, bude mu zákonitě špatně," varuje Leona Meindlová. n
Autorka je spolupracovnicí redakce

Odborná spolupráce: Pavel Suchánek, specialista na výživu z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM)

Jak držet půst
Naplánujte si půst na období, kdy vás nečeká žádný velký stres. Zcela vyhýbat fyzické aktivitě se nemusíte.
* Hodně pijte
Spíše než pro hubnutí má půst význam pro odbourávání nebo vyplavování škodlivých látek z těla. Během půstu proto potřebuje ještě více vody než obvykle, a to 3 až 3,5 litru. Nejlepší je nesycená voda, čaje (nikoli černý), minerálky nebo ředěné ovocné a zeleninové šťávy. Pozor na džusy - řada z nich obsahuje velké množství cukru, a ten k půstu nepatří. Vyhýbejte se také kofeinovým nápojům.
* Dopřejte si ovoce nebo zeleninu
Jeden den vydržíte bez problémů jen o vodě, dvou až třídenní půst už může organismu působit potíže. Oživte ho zeleninou a ovocem. Na rozdíl od hladovky díky němu zůstane metabolismus v pohotovosti. Spíše než banán si dopřejte jablko nebo ananas, tedy ovoce s velkým obsahem vody.
* Návrat k normálu má být lehce stravitelný
Po půstu se k normální stravě vracejte opatrně. Začněte s menšími porcemi a především první den si dejte pozor, aby byla lehce stravitelná, s nízkým obsahem tuku a cukru. ihned

Další články z rubriky
Kartáč na vnitřnosti - ANGREŠT

Kartáč na vnitřnosti - ANGREŠT

7.6.2019 / Rubrika: Hubnutí
Je to nejen chuťově vynikající ovoce, ale také skvělý kartáč na vnitřnosti. Je plný vlákniny, zejména pektinu, a ta na své cestě našimi útrobami bere všechno, co tam nepatří. Navíc – kudy angrešt putuje, tam hojí – naše sliznice si potrpí na přísun provitaminu A, kterého má angrešt fůru. Vitaminy B6 a B7 (biotin čili vitamin H) se zase budou zamlouvat vlasům
Chcete zhubnout? Začněte jíst

Chcete zhubnout? Začněte jíst

27.3.2013 / Rubrika: Hubnutí
S jarem přibývá těch, kteří chtějí zhubnout. Pokud je trápí jen několik kilogramů, které nabrali během dlouhé zimy plné nicnedělání, bude stačit, když udělají několik malých, ale důležitých změn. Do hubnutí se pouští kdejaký nepoučený laik. A efekt? Většinou nulový. Statistiky například udávají, že nejméně jednou v životě drželo dietu zhruba devadesát procent žen.
Další články z rubriky Hubnutí...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Hubnutí
2.10.16:39
763 reakcí

jak zhubnout

a co třeba proteinová dieta od bonedere? Zkoušely jste ji některá?

Ninja
30.9.0:08
78 reakcí

Buď štíhlá, krásná a fit

Nevím co má kdo proti Světu zdraví, já je sice neznám, ale slyším samé kladné recenze.

Mandy
30.9.0:06
95 reakcí

Hubnutí po 45. roku

Ohledně hubnutí u mě jsou jednička Svět zdraví a jejich výživový poradci.

Helga
29.9.21:09
424 reakcí

Hubnutí s hypofunkcí štítné žlázy

S tím se hubne docela blbě, ale jde to. Já to dokázala.

Magda
24.9.8:06
882 reakcí

Jak zhubnout o 5 až 8 kilo?

pozrite diskusiu na tému Morozník

Nenetete
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.