Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde. Pokračovat    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Jak je na tom vaše srdce?

Jak je na tom vaše srdce?

26.1.2006 / Rubrika: Pohyb a sport

Zkuste se zeptat, jak moc je ohroženo vaše srdce, jaké vám hrozí riziko kardiovaskulárních nemocí? Každý asi ví, že srdce ohrožuje přejídání, cholesterol, kouření, alkohol, nedostatek pohybu a další faktory. Ne každý však dokáže objektivně zhodnotit své chování. A už vůbec si člověk nechce sebe představit v roli nemocného. Ačkoliv ročně zemře na problémy oběhové soustavy 60 tisíc lidí, tedy polovina všech zemřelých, péči o své zdraví Češi stále podceňují. Lékaři se shodují v tom, že Češi mnohé vědí, ale neřídí se tím.
Zbavte se tedy různých mýtů, sebeklamů, falešných útěch a braňte své srdce. Vždyť na nemoci srdce a cév umírá dvakrát více mužů než na velmi obávané nádorové onemocnění. U žen je úmrtí na problémy se srdcem třikrát častější než na nádory.
Rozsáhlá mezinárodní studie INTERHEART, do které bylo zařazeno 30 tisíc jak nemocných, tak i zdravých lidí ze všech oblastí světa, jasně ukázala, že za srdeční infarkty mohou až z 90 procent takové faktory, které může každý člověk sám ovlivnit. Na výmluvy tak zbyl už jen malý kousek.
Jedno je ale pravdou - čas zastavit nelze, a tím pádem již neovlivníte svůj věk, pohlaví ani genetické předpoklady. U mužů je riziko kardiovaskulárních problémů větší, respektive umírají dříve než ženy.

Návyky již od dětství
Co však ovlivnit můžete? Svou váhu, kouření, pohyb, cholesterol, krevní tlak, cukrovku i takzvaný metabolický syndrom. Ne nadarmo se mluví v souvislosti s životním stylem o "návycích". Ty se velmi často zakoření již v dětském či mladém věku.
Navyknout lze také na pohybovou aktivitu. Určitě máte ve svém okolí rodiny, u nichž je jedním "ze členů" sport. Navyknout lze bohužel také na kouření. Tento nejhorší návyk, který má na zdraví značný vliv, se rodí ve valné většině právě u dětí a mladých lidí. Novými kuřáky se stávají téměř v 90 procentech mladí do 18 let.
Srdci rozhodně pomůžete, pokud bude vaše váha v normě, tedy že váš Body Mass Index (BMI) nepřesáhne 30. BMI určuje váha v kilogramech dělena druhou mocninou výšky v metrech. Je však třeba zdůraznit, že pokud váš BMI začne stoupat nad 27, měli byste se nad touto situací opravdu zamyslet, protože pokud hodnota přesáhne číslo 30, bude hubnutí skutečně velký problém. Důležitý je také obvod pasu. Ten by neměl překročit 102 centimetrů u mužů a 88 centimetrů u žen.
Lékaři totiž upozorňují, že tuk hromadící se v oblasti pasu je nebezpečný. Lidé, kteří mají více tuku v oblasti břicha, hůře zpracovávají tuky a cukry. Zjednodušeně řečeno, je to tím, že všechny orgány, které se vstřebáváním těchto živin zaobírají, jsou v břiše. A pokud je kolem nich hodně tuku, nefungují správně. To pak následně vede k ucpávání cév cholesterolem, zvyšování krevního tlaku, ale i vzniku cukrovky. To vše směřuje k nemocem srdce a cév.

Lidé neznají svůj cholesterol
Pokud nevíte, jaké máte hladiny cholesterolu, nechte si je co nejdříve změřit. A to buď u praktického lékaře, nebo i v poradnách zdravého životního stylu (například Flora poradna 800 175 324). Vysokou hladinu cholesterolu má 30 až 50 procent lidí. To ale neznamená, že se všichni musí léčit. Měli by však o tom vědět a vyvarovat se rizikového chování. Odborníci odhadují, že v Česku není léčeno zhruba 40 procent těch, kteří léčbu opravdu potřebují. Všichni dospělí nad 20 let by si proto měli nechat zkontrolovat cholesterol alespoň jednou za pět let, muži starší 45 let a ženy nad 55 let dokonce častěji.
Nadbytečným hladinám špatného cholesterolu se lze bránit například tím, že se budete vyhýbat živočišným tukům (máslo, tavené sýry, maso a další), snížíte i spotřebu jednoduchých cukrů (bílé pečivo, sladkosti). Naopak přidejte do jídelníčku ovoce a zeleninu. Její spotřeba je v Česku stále malá. Lidé, jichž se týká již zmíněná centrální obezita, by měli jíst více zeleniny než ovoce, a to v poměru dva ku jedné. Lékaři také zpřísňují kritéria pro hodnoty tlaku. Ty by neměly být vyšší než 135/85. Pokud člověk trpí jiným onemocněním, jako je například cukrovka, tlak by měl být nižší.

Odborná spolupráce:
Doc. MUDr. Zuzana Urbanová, CSc.
Klinika dětského a dorostového lékařství 1. LF UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze

Tuk proměňte ve svaly
Začněte s pohybem, který pomůže odstranit z těla tuk a přidat svaly. Svaly jsou těžší než tuk. Takže úspěšné cvičení nevede ihned k výraznému poklesu váhy, ale přesto se látková výměna v těle mění k lepšímu. Není třeba začít s dráhou sportovce, stačí, pokud každý den zkusíte jednu z těchto aktivit: ujít 3 kilometry (za 30 minut), chodit pěšky do schodů (15 minut), pracovat na zahrádce (30 až 45 minut), odhrnovat sníh (15 minut) či třeba vystoupit o stanici dříve a dojít domů pěšky.
Zdroj: ihned

Další články z rubriky
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

4.1.2009 / Rubrika: Pohyb a sport
Ke zdravému životu patří pravidelný pohyb. Pokud někomu nestačí nebo nevyhovují tradiční sporty, jako například běhání, jízda na kole, plavání nebo tenis, může si vybrat z rozsáhlé nabídky fitness center. Zvýšenou kondici, vypracované svaly a lepší postavu - to slibují všechna fitness centra. Existují ale i takové lekce, při kterých uděláte něco pro své zdraví, ale zároveň si odpočinete a zbavíte se stresu.
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
dnes21:46
14 reakcí

Kloubní výživa

jinde se koupit nedá? jenom tady?

Petronela
dnes21:44
22 reakcí

Která kloubní výživa je pro klouby nejlepší?

jako prevence by se to brát nemělo. neznám nikoho kdo by to brál jako prevenci. Bere se to jenom když te to opravdu boli

Anonym
dnes16:51
1 reakcí

Kaufen sie echten Führerschein,Pass,Ausweise,Führungszeugnis,usw..Website: globaldocumentsinc.com Whatsapp: +971554335076 / +4915211969656

Kaufen sie echten Führerschein,Pass,Ausweise,Führungszeugnis,usw Wir sind Hersteller von hochwertigen und authentischen Dokumenten. Wir garantieren... (zkráceno)

globaldocuments
včera15:37
257 reakcí

Klouby, kosti

Myslím si, že je na tom cenově stejně jako ostatní doplňky .. tady u toho ale aspoň pocítíš úlevu, kdežto u ostatních těžko říct..

Dominika
21.6.15:14
2 reakcí

sport a ucpaný nos

u sportu řeším spíše bolest kloubu a ne ucpaný nos :)

Marek
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.