Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Metody běžeckého tréninku

Metody běžeckého tréninku

31.5.2005 / Rubrika: Pohyb a sport

Rozvoj obecné vytrvalosti – vytrvalosti běh
     Rozvoj obecné vytrvalosti je založen na nekonečném cvičení běhu při nízké a střední intenzitě, s ohledem především na nácvik a rozvoj vytrvalosti dýchání. Obecná vytrvalost však nic neříká o běhu při vyšší intenzitě, tj. o rychlé, jednostranné a vytrvalostní zátěži.

Střídavý běh a fartlek
     Střídavý běh je běh, kdy střídáme intenzitu (rychlost) dle přesně stanoveného plánu. Ten je většinou sestaven z kruhových tréninků, kdy určitou vzdálenost (či čas) běžíme intenzivněji (asi na 80-95 % celkové rychlosti) a střídáme to s úseky méně intenzivního běhu. Příkladem mohou být :

       Střídavý běh po dobu 30 minut se střídáním : 5-6 minut na 70 % (rychlý běh) + 1-2 minuty na 90 % (sprint)
       Střídavý běh na 8 km : 500 m na 60 % + 300 m na 80 % + 100 m na 100 %
       Střídavý běh na 12 km : 2 km na 70 % + 1 km na 80 %


     Fartlek je založen na podobném principu, ale nejsou v něm přesně stanovené vzdálenosti či časy. Však si daný běžec řídí dle vlastních pocitů. Velmi často se této metody používá, když se běhá v kopcovitém terénu, kde do kopců vybíháme s vysokou intenzitou a sbíháme volněji (dle vlastních pocitů, ale musíme být schopni udržet dané tempo !!!!)

Intervalová metoda
     Intervalový trénink spočívá v opakování běhu na určitou (krátkou) vzdálenost, kdy máme pevně stanovenou délku běhu a časovou délku přestávky. Takovéto běhy jsou většinou na krátké úseky (do 3 minut souvislého rychlého běhu = do 1 km). Počet opakování úseků se většinou pohybuje od 2 do 10. Přitom poměr mezi během a přestávkou by měl být buď 1:1 nebo 2:1. Příkladem jsou :

       Intervalový běh – dlouhé úseky - 3x 2 km při poměru (běh : přestávce) – 2:1
       Intervalový běh – krátké úseky – 10x 800 m při poměru 1:1
       Intervalový běh – velmi krátké úseky – 15x 300 m při poměru 1:2

Pyramidová metoda
     Další metodou je pyramidový trénink. Výhodou pyramidového tréninku je vysoká účinnost, ale výsledek není tak stabilní jako při střídavém či intenzivním běhu !!! Jde o běh na různě dlouhé vzdálenosti při stejné intenzitě zatížení. Příkladem je :

       Pyramidový běh – 4x (100 m, 150 m, 200 m, 150 m, 100 m)
       Pyramidový běh – 3x (100 m, 300 m, 500 m, 300 m, 100 m)

Finská stezka
     Poslední metodou je Finská stezka, která kombinuje překážkový běh, posilování a vytrvalostní běh. Finskou stezkou označujeme vytrvalostní běh (nejlépe na vzdálenost 3, 6, 8 či 10 km), kde se buďto v určitých intervalech, nebo jen v úseku poloviny celkové vzdálenosti nalézají překážky různého charakteru – především překážky, kde se snoubí obratnost, síla a pohyblivost.
     Příkladem mohou být : hrazda, lezení po laně, žebříku, prudký kopec, zlomený strom, atd.

zdroj: http://vyziva.danjutsu.com

Další články z rubriky
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

4.1.2009 / Rubrika: Pohyb a sport
Ke zdravému životu patří pravidelný pohyb. Pokud někomu nestačí nebo nevyhovují tradiční sporty, jako například běhání, jízda na kole, plavání nebo tenis, může si vybrat z rozsáhlé nabídky fitness center. Zvýšenou kondici, vypracované svaly a lepší postavu - to slibují všechna fitness centra. Existují ale i takové lekce, při kterých uděláte něco pro své zdraví, ale zároveň si odpočinete a zbavíte se stresu.
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
včera10:36
47 reakcí

Bolest kolen při chůzi do schodů

A užívala jste Bohuno en Triple Blend? Na www.alavis.cz píší, že je nejúčinnější.

Marina
16.11.23:05
29 reakcí

Klouby sportovce

ted maj dokonce slevu 10% pro nové registrace. Ovšem je to jenom na nákup z jejích eshopu

Walter
16.11.23:04
337 reakcí

Klouby, kosti

radí ti správně, jen co se týče kostí, zkus něco od lékaře, třeba ti na to něco doporučí. Jelikož to jsou kosti, asi to chce vápník

Walter
16.11.23:03
69 reakcí

Kolenní klouby

jak dlouho ti vydrželo jednobalení? Půl roku?

Walter
16.11.9:56
1 reakcí

(Whatsapp) +237674404199) australia buy ielts certificate in india buy ielts certificate uk get ielts certificate without exam in pakistan buy original ielts certificate ielts score without exam

we provide Official certificate with registration into the database and actual center stamps for customers interested in obtaining the certificate... (zkráceno)

davidmartins
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.