Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde. Pokračovat    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Seriál: Tvoříme si tréninkový plán 1.

Seriál: Tvoříme si tréninkový plán 1.

31.5.2005 / Rubrika: Pohyb a sport
Jak si vytvořit tréninkový plán? Otázka, na níž dnes a denně hledá odpověď mnoho rekreačně sportujících lidiček. Chtěl bych předem upozornit, že tento seriál nemá za účel předložit Vám „zaručený“ tréninkový plán pro Vás. Chtěl bych především pojednat o principech a podstatných informacích, které je vhodné znát, pokud si chceme vytvořit vlastní tréninkový program (tréninkový plán).

Vysvětlení základních pojmů

RTC (roční tréninkový plán) – kalendářní rok je základním kamenem při stavbě i strukturování tréninku.
Tréninkové období – je charakterizováno dle celkového zaměření daného období (např. přípravné období, závodní období, apod.).
Makrocyklus – část tréninkového plánu, většinou o délce 6-12 týdnů, který má určité specifické zaměření (např. silově-vytrvalostní trénink, sprinterský trénink, apod.).
Mezocyklus – cyklus 4 týdny dlouhý, který pro zjednodušení může korespondovat s kalendářním měsícem (i když se spíše doporučuje varianta 13 x 4 týdny).
Mikrocyklus – pod tímto označením rozumíme obvykle týdenní cyklus, který řeší konkrétní cíle mezocyklu či makrocyklu.
Tréninkové jednotky – konkrétní tréninky o délce trvání 40-120 minut; u profesionálních sportovců není neobvyklý počet jednotek vyšší jak 15.

     Principiálně lze říci, že vše by do sebe mělo zapadat. Roční tréninkový cyklus (RTC) by měl být rozdělen na několik tréninkových období (3-5), stejně jako na 13 mezocyklů, resp. 52 mikrocyklů.
     Samotná tréninková období mohou být rozdělena na 2-4 makrocykly, které řeší aktuální tréninkovou přípravu většinou pomocí specifických programů se zaměřením na individuální rozvoj některé z sportovních vlastností (síly, techniky, rychlosti, apod.).

Zásady sportovního tréninku

     Tyto zásady se prakticky shodují s tréninkovými principy popsanými v článku Tři základní pravidla kondičního tréninku. Dodržování těchto zásad vede k efektivními tréninkovému růstu, bez ohledu na sportovní odvětví.

  • Princip jednoty všestrannosti a specializace – specializovaný výcvik je možné stavět pouze na kvalitní všestranné přípravě.
  • Princip postupného zvyšování zatížení – požadované úrovně výkonnosti lze dosáhnout pouze postupným a neustálým zvyšováním náročnosti zatížení.
  • Princip střídání zatížení a odpočinku – praxe ukázala, že nelze opomíjet různé intenzity zatížení a odpočinku, což znamená, že po těžkém tréninku by měl následovat lehčí trénink a následný odpočinek, který posílí výsledný výkon.
  • Princip systematičnosti – zatěžování musí být účelné, pravidelné a plánovité, neboť jinak nemůžeme očekávat jakékoliv zvýšení výkonu.

zdroj: http://vyziva.danjutsu.com

Další články z rubriky
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

4.1.2009 / Rubrika: Pohyb a sport
Ke zdravému životu patří pravidelný pohyb. Pokud někomu nestačí nebo nevyhovují tradiční sporty, jako například běhání, jízda na kole, plavání nebo tenis, může si vybrat z rozsáhlé nabídky fitness center. Zvýšenou kondici, vypracované svaly a lepší postavu - to slibují všechna fitness centra. Existují ale i takové lekce, při kterých uděláte něco pro své zdraví, ale zároveň si odpočinete a zbavíte se stresu.
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
včera23:41
1 reakcí

Koupit pas, řidičský průkaz, věk a průkaz totožnosti, víza: E-mail: genuinedockies201@hotmail.com)

Koupit pas, řidičský průkaz, věk a průkaz totožnosti, víza: E-mail: genuinedockies201@hotmail.com) Koupit vysoce kvalitní skutečné pasy,... (zkráceno)

Genuine
včera20:29
254 reakcí

Klouby, kosti

Taky mám ozkoušený Alavis a můžu ho doporučit.Pomohl mi.

Dominika
14.6.20:46
11 reakcí

Kloubní výživa

první týden tak 2x denně a když bolesti ustoupí tak jednou denné po dobu jednoho měsíce, aspon takto to beru já.

Valerie
14.6.15:14
9 reakcí

Vitamíny a minerály

vitamíny a minerály je dobré brát v podobě zdravého jídla. Jinak co se týče víživových doplnku tak určitě podle potřeby, třeba již zmínovaný Alavis

Květa
14.6.15:06
20 reakcí

Která kloubní výživa je pro klouby nejlepší?

co vím tak lidi mužou užívát jenom to co je pro koně. Je to stejně silné jako to pro lidi. Ostatní produkty josu slabší a nevím zda by to opravdu... (zkráceno)

Petra
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.