Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Únava a cvičení

Únava a cvičení

31.5.2005 / Rubrika: Pohyb a sport

     Psychická únava běžného všedního dne je způsobena nahromaděním menších či větších stresových situací. Duševní únava, kterou cítíte například po několika hodinách v práci u počítače, je často doprovázena ztrátou koncentrace, ochablostí, podrážděností, zkrátka špatnou náladou. V tomto případě je ideální zajít si zacvičit či zaběhat, protože si potřebujete odpočinout od práce nebo přemýšlení o každodenních problémech a fyzická námaha je skvělým aktivním odpočinkem, při kterém si “pročistíte hlavu”.
     Zvýšený pocit fyzické únavy se, ale také dostavuje po nedostatku spánku, při příliš intenzivní a dlouhodobé fyzické zátěži, nebo může znamenat zhoršení zdravotního stavu a nemoc. Pak je lepší si od tělesné námahy na nějakou dobu odpočinout, zajít raději do kina a pořádně se vyspat. Pravidelný spánek je nejúčinnější formou odpočinku, při které se náš organismus regeneruje úplně nejlépe!
     Pro ty, kteří jsou zvyklí na častou fyzickou aktivitu - aerobik, běhání či třeba jízdu na kole, je rozhodnutí na pár dní přestat někdy těžké, protože často jsou na cvičení přímo závislí a přepínají se za každou cenu. Cvičení je totiž svým způsobem návyková droga a pokud vynecháme svou pravidelnou hodinu aerobiku nebo jízdu na kole, můžeme cítit pocit viny a výčitky svědomí. Musíme si však uvědomit, že bez odpočinku budou naše fyzické i psychické pocity čím dál horší a že týden bez cvičení neznamená nutně přibrání na váze či katastrofální ztrátu fyzičky.
     Nadšení sportovci a sportovkyně, kteří postupně zvyšují dávky cvičení a fyzické zátěže, by si měli dát pozor na přetrénování. Nejčastějším projevem únavy z přetrénování je pokles výkonu - zmenšuje se svalová síla, zpomalují se reakce, zhoršuje se koordinace pohybů, schopnost soustředit se a podobně. Organismus volá po odpočinku, vyloučení látkových zplodin z těla a naopak po obnovení látek, které tělu chybí. Neposlechneme-li vlastní tělo a budeme se intenzivně zatěžovat dál, mohou se dostavit poruchy spánku, potíže s trávením a dokonce i deprese!
     Pokud chodíte cvičit více hodin v týdnu a cítíte již delší dobu únavu, zkuste raději aktivní odreagování a odpočinek jiným druhem sportu. Místo aerobiku vyražte na kolo, vyzkoušejte kolečkové brusle, běžte si zaplavat. Budete mít dobrý pocit z tělesné aktivity, ale zatížíte jiné, méně unavené svalové skupiny a třeba poznáte něco nového, co se vám zalíbí.
     Při onemocnění či zranění se léčíme v klidu a nesportujeme!
     Pokud jste jen mírně nachlazeni a cítíte se o něco slabší než obvykle, může se stát, že po lehčí aerobní aktivitě se váš stav zlepší. Máte-li, ale zvýšenou teplotu a celkově se cítíte hodně zesláblí, určitě cvičení vynechejte ! Vaše tělo je oslabeno a zátěží byste mohli průběh nemoci zhoršit a celkové zotavení ještě oddálit. Cvičení během nemoci, kdy váš organismus bojuje s infekcí, je pro tělo velký stresový faktor a riskujete také vyšší pravděpodobnost úrazu.
     Cvičit bychom měli pro radost a příjemný pocit, v žádném případě by nás cvičení nemělo ničím omezovat. Měli bychom se snažit, aby pro nás sportování bylo aktivním odpočinkem od okolního stresu a ne příčinou zbytečných zranění či chronických nemocí.

Doporučujeme: jedinečný vzdělávací projekt o reálné výživě a hubnutí www.Akademie-Zdravi.cz

zdroj: http://vyziva.danjutsu.com

Další články z rubriky
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

4.1.2009 / Rubrika: Pohyb a sport
Ke zdravému životu patří pravidelný pohyb. Pokud někomu nestačí nebo nevyhovují tradiční sporty, jako například běhání, jízda na kole, plavání nebo tenis, může si vybrat z rozsáhlé nabídky fitness center. Zvýšenou kondici, vypracované svaly a lepší postavu - to slibují všechna fitness centra. Existují ale i takové lekce, při kterých uděláte něco pro své zdraví, ale zároveň si odpočinete a zbavíte se stresu.
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
dnes16:21
1 reakcí

Kauf von Führerschein, Reisepass, Personalausweis (benjack20008@gmail.com)

Kauf von Führerschein, Reisepass, Personalausweis (benjack20008@gmail.com) Hallo, Wir bieten eine Datenbank mit garantiertem Echtheitszertifikat... (zkráceno)

samcyrile
dnes14:11
28 reakcí

Kloubní výživa

Dobrý den, já používám https://www.alavis.cz/cs/ .

Zora225
dnes13:22
291 reakcí

Klouby, kosti

Je potřeba brát hlavně pravidelně a dlouhodobě. Bere se 5 týdnů, potom si dát zase 5 týdnů pauzu a opět nasadit. Ať ti zabere.

Ajka
včera20:46
33 reakcí

Bolest kolen při chůzi do schodů

Jak dlouho ho berete a za jak dlouho vám zabral, tak, že vás klouby přestaly bolet?

Janina
18.9.11:58
24 reakcí

Klouby sportovce

brát vyživové doplnky n aklouby je u sportovcu již samozřejmosti . Nejvice berou kloubní výživu

Anonym
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.