Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    

Banány

15.3.2006 / Rubrika: Zdravá výživa

Banány KLADY

vysoký obsah draslíku

Banány ZÁPORY

nezralé působí plynatost

"Zdravé, syté a šikovně "zabalené" banány jsou jedním z ideálních pamlsků, které nám příroda připravila k svačině. Banány rostou ve většině oblastí tropického pásu. Sklízejí se zelené a začínají zrát teprve při transportu. Někdy je nedostaneme úplně zralé ani v obchodě - pak je zapotřebí nechat je při pokojové teplotě "dojít". Zabalené do novinového papíru potom v chladničce vydrží čtyři až pět dní. Slupka se sice někdy zbarví do tmavohněda, ale dužina zůstává čerstvá, pevná a smetanovězbarvená.
Nezralé banány obsahují "odolný" škrob - říká se mu tak proto, že ho šťávy v tenkém střevě nedokážou rozložit - a když pak v tlustém střevě kvasí, může působit plynatost. Při zrání se ale většina škrobu změní v cukr, takže dobře vyzrálé banány jsou nejen sladší, ale také mnohem stravitelnější.
Malé děti často dostávají jako první tuhou potravu právě banány, protože jsou snadno stravitelné a málokdy vyvolávají alergie (ačkoli u malého procenta dospělých mohou způsobit migrénu). Banány se také dobře uplatňují při léčbě žaludečních potíží u dětí. Proti dětskému průjmu se tradičně doporučuje "kojenecká dieta" - banány, rýže, jablečný protlak a suchary.
Snad právě pro malé nároky tohoto ovoce na trávicí ústrojí si řada pacientů s žaludečními vředy pochvaluje, že banány mají zklidňující účinky. Někteří vědci se pokoušeli zjistit případný léčivý vliv banánů a zeleninových banánů (viz níže) na žaludeční vředy a v několika případech došli k názoru, že banány pravděpodobně povzbuzují tvorbu nových buněk a hlenu v žaludeční výstelce. Tím, že ztlušťují stěny žaludku a tvoří potah na jeho povrchu, urychlují možná hojení vředů a působí proti vzniku nových. Tato tvrzení ale zatím nebyla dostatečně prokázána.
Banány jsou dobrým zdrojem draslíku, což je minerální látka životně důležitá pro správnou funkci svalů a nervů. Kromě toho draslík napomáhá udržení normálního krevního tlaku.
Syrové i sušené banány obsahují velké množství přírodního cukru, který rychle přechází do krve. Proto celá řada sportovců, zejména tenistů, jí banány před utkáním či závodem a někdy i během něho.

ZELENINOVÉ BANÁNY

Plody banánovníku rajského, známé jako plantejny nebo také zeleninové banány, jsou za syrová těžko stravitelné a nepříjemně trpké, protože obsahují hodně taninu. Při kuchyňské úpravě hořkost částečně mizí.
Plantejny obsahují víc škrobu než ovocné banány, protože se jedí před dosažením úplné zralosti. Podle některých výzkumů existuje souvislost mezi nízkým výskytem rakoviny žaludku nebo tlustého střeva a stravou s vysokým podílem nestravitelného škrobu. V současné době se této otázce věnuje další výzkum, který má za úkol zjistit, jestli je škrob stejně důležitý pro prevenci rakoviny střeva jako vláknina.

Věděli jste to - banány?

  • Sto gramů sušených banánů má oproti stejnému množství čerstvých asi pětkrát víc kalorií.
  • Nejvíc banánů se vypěstuje v Indii.
  • Olympijský vítěz v běhu Linford Christie snídá před každým tréninkem nebo závodem smažené zeleninové banány.
  • Ve východní Africe se kvašením banánů získává surovina pro výrobu piva.

Autor: Publikace: Jídlo jako jed, jídlo jako lék, Reader’s Digest Výběr

Doporučujeme: jedinečný vzdělávací projekt o reálné výživě a hubnutí www.Akademie-Zdravi.cz

Další články z rubriky
Hlíva ústřičná aneb není houba jako houba

Hlíva ústřičná aneb není houba jako houba

22.5.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Tato dřevokazná houba byla donedávna považována jen za jakousi lahůdku, ale lékařské výzkumy ukázaly, že v ní je ještě něco mnohem vzácnějšího: má nesmírně hojivé účinky. Hlíva ústřičná, jejíž pozitivní účinky na zdraví znali již před staletími Číňané, se začala koncem minulého století objevovat i na našich prostřených stolech.
"FAMÓZNÍ" nepečený borůvkový dort

"FAMÓZNÍ" nepečený borůvkový dort

15.5.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Blíží se léto a tak si pojďme připravit osvěžující nepečený dort.....jediné co máte za úkol, je říci si, jaké ovoce Vám nejvíce chutná a pak už se jen vrhneme na recept.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
16.5.18:02
2 reakcí

Doplněk na zlepšení mléka

Soudě dle sebe bych řekla, že ano. Pila jsem ho půl roku, možná i dýl a měla jsem mléka na rozdávání :D :). Chutově je velmi příjemný a když jsem... (zkráceno)

Mila
29.4.12:45
21 reakcí

Odšťavňovače

Tak jsem si ho objednala :-)

Pavla
26.4.0:10
18 reakcí

Nechuť k ovoci a zelenině

Dobře, zkusíme to, zda to bude chutnat i nám.

Evžen
23.3.19:11
3 reakcí

Klubní výživa

Tak díky za radu, už ji mám koupenou doma a začínám užívat :)-

Marek
22.3.20:01
1 reakcí

Vietnamská kuchyně

Ahoj, najde se tu stejný milovník vietnamské kuchyně jako jsem já a podělí se o nějaké recepty ? :))

Maila
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení