Banány

15.3.2006 / Rubrika: Zdravá výživa

Banány KLADY

vysoký obsah draslíku

Banány ZÁPORY

nezralé působí plynatost

"Zdravé, syté a šikovně "zabalené" banány jsou jedním z ideálních pamlsků, které nám příroda připravila k svačině. Banány rostou ve většině oblastí tropického pásu. Sklízejí se zelené a začínají zrát teprve při transportu. Někdy je nedostaneme úplně zralé ani v obchodě - pak je zapotřebí nechat je při pokojové teplotě "dojít". Zabalené do novinového papíru potom v chladničce vydrží čtyři až pět dní. Slupka se sice někdy zbarví do tmavohněda, ale dužina zůstává čerstvá, pevná a smetanovězbarvená.
Nezralé banány obsahují "odolný" škrob - říká se mu tak proto, že ho šťávy v tenkém střevě nedokážou rozložit - a když pak v tlustém střevě kvasí, může působit plynatost. Při zrání se ale většina škrobu změní v cukr, takže dobře vyzrálé banány jsou nejen sladší, ale také mnohem stravitelnější.
Malé děti často dostávají jako první tuhou potravu právě banány, protože jsou snadno stravitelné a málokdy vyvolávají alergie (ačkoli u malého procenta dospělých mohou způsobit migrénu). Banány se také dobře uplatňují při léčbě žaludečních potíží u dětí. Proti dětskému průjmu se tradičně doporučuje "kojenecká dieta" - banány, rýže, jablečný protlak a suchary.
Snad právě pro malé nároky tohoto ovoce na trávicí ústrojí si řada pacientů s žaludečními vředy pochvaluje, že banány mají zklidňující účinky. Někteří vědci se pokoušeli zjistit případný léčivý vliv banánů a zeleninových banánů (viz níže) na žaludeční vředy a v několika případech došli k názoru, že banány pravděpodobně povzbuzují tvorbu nových buněk a hlenu v žaludeční výstelce. Tím, že ztlušťují stěny žaludku a tvoří potah na jeho povrchu, urychlují možná hojení vředů a působí proti vzniku nových. Tato tvrzení ale zatím nebyla dostatečně prokázána.
Banány jsou dobrým zdrojem draslíku, což je minerální látka životně důležitá pro správnou funkci svalů a nervů. Kromě toho draslík napomáhá udržení normálního krevního tlaku.
Syrové i sušené banány obsahují velké množství přírodního cukru, který rychle přechází do krve. Proto celá řada sportovců, zejména tenistů, jí banány před utkáním či závodem a někdy i během něho.

ZELENINOVÉ BANÁNY

Plody banánovníku rajského, známé jako plantejny nebo také zeleninové banány, jsou za syrová těžko stravitelné a nepříjemně trpké, protože obsahují hodně taninu. Při kuchyňské úpravě hořkost částečně mizí.
Plantejny obsahují víc škrobu než ovocné banány, protože se jedí před dosažením úplné zralosti. Podle některých výzkumů existuje souvislost mezi nízkým výskytem rakoviny žaludku nebo tlustého střeva a stravou s vysokým podílem nestravitelného škrobu. V současné době se této otázce věnuje další výzkum, který má za úkol zjistit, jestli je škrob stejně důležitý pro prevenci rakoviny střeva jako vláknina.

Věděli jste to - banány?

  • Sto gramů sušených banánů má oproti stejnému množství čerstvých asi pětkrát víc kalorií.
  • Nejvíc banánů se vypěstuje v Indii.
  • Olympijský vítěz v běhu Linford Christie snídá před každým tréninkem nebo závodem smažené zeleninové banány.
  • Ve východní Africe se kvašením banánů získává surovina pro výrobu piva.

Autor: Publikace: Jídlo jako jed, jídlo jako lék, Reader’s Digest Výběr

Doporučujeme: jedinečný vzdělávací projekt o reálné výživě a hubnutí www.Akademie-Zdravi.cz

Další články z rubriky
Obezita „po česku“

Obezita „po česku“

2.1.2013 / Rubrika: Zdravá výživa
Co tím chci říci? To, že obezita je celospolečenský problém, z jehož řešení se stává čím dál větší byznys, ale nyní také mediální šílenství. Proč? Možná je to zástupný problém, jehož řešení „v přímém přenosu“ dovoluje divákům či čtenářům na chvíli zapomenout na sociálně-ekonomické problémy. Co nemohu pochopit je motiv „postižených“ stát se hercem v tvrdé reality show.
O výživě vážně i s nadsázkou a humorem, protože stresu je víc než dost

O výživě vážně i s nadsázkou a humorem, protože stresu je víc než dost

1.1.2013 / Rubrika: Zdravá výživa
Podívejme se podrobněji, nicméně s nadhledem, na problematiku stravování české veřejnosti v období „rozvinutého kapitalismu“. Tak především - zajímá nás, co jíme v době, kdy na potraviny nemusíme stát fronty jako za období „rozvinutého socialismu“? Průzkumy ukazují, že – mírně řečeno, spíše ne.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
11.9.23:23
160 reakcí

kombucha

Zapomněla jsem kontakt: echolalie@email.cz
Anna
5.9.9:26
29 reakcí

acidofilní mléko

Ráno , večer žitný chléb + acidofilní mléko , v poledne zeleninový salát. Občas kvalitní šunka. A nemáte problém. Kila sama dolů. U mne do čtyř... (zkráceno)
Marian
25.8.10:11
544 reakcí

Mladý ječmen a chlorella

Z chlorel je pro mě perfektní tree3chlorella, která obsahuje navíc i kurkumu! Cítím se fajn a odráží se to i na mém těle :)
Lenka
23.8.15:56
301 reakcí

Mléko - nezdravé!

Me osobne mliko zahlenuje dela neplechu ve strevech.zaludku stale ispane dutiny a hleny.I presto ze nema Na Nic v mliku alergii takze ja si delam... (zkráceno)
kiki
6.7.19:24
4 reakcí

Jaké živiny člověk potřebuje, aby nebyl podvyživen

www.zdravi-strava.cz/detail/co-bychom-meli-denne-snist/ To je typický jídelníček v Bangladéši nebo KLDR?
Dietolog
Partneři webu:  ABC dieta  |  ABCcatering.cz  |  Akademie Zdraví
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení