Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Jak uplatnit výživová doporučení v každodenním životě rodiny

Jak uplatnit výživová doporučení v každodenním životě rodiny

3.8.2007 / Rubrika: Zdravá výživa

Tamara Starnovská, místopředsedkyně Fóra zdravé výživy

Výživové zvyklosti české populace jsou dnes zhruba tyto:

  • Konzumace ovoce a zeleniny sice roste, ale pomalu, a to spíše ve prospěch ovoce než zeleniny.
  • Zdražení mléčných výrobků způsobilo, že se snížila jejich spotřeba.
  • Příliš pomalu stoupá spotřeba ryb.
  • Lidé stále jedí maso s viditelným tukem.
  • Spotřeba výrobků z mouky je vyšší, než by měla být.
  • Velmi častá je konzumace smažených jídel - tím se zvyšuje celkový příjem tuků a přináší to s sebou další negativa, plynoucí z této technologické úpravy.
  • Konzumují se nízkotučné výrobky („light“), nikoliv nízkotučná strava.
  • Mnoho lidí dodržuje špatné redukční diety.
  • Velký objem energetického příjmu jde na vrub tuků, a to leckdy nevhodných. Lidé často nerozliší, že každý tuk má své specifické použití (za studena, na smažení, atd.) a užívají jeden nebo dva druhy tuku na všechno. Rovněž si lidé neuvědomují, že při běžné konzumaci živočišných výrobků, které jsou ve zdravé stravě nezbytné, už nezbývá prostor pro použití živočišných tuků na přípravu pokrmů. Protože je třeba dodat organismu také určitý podíl nenasycených mastných kyselin, je nutné doplnit do jídelníčku rostlinné tuky, které tyto mastné kyseliny obsahují.

Jak potravinovou pyramidu FZV použít při zajišťování rodinné stravy?

Je dobré porovnat to, co rodina nakupuje a jak vaří, se zastoupením jednotlivých potravin v pyramidě. Žena nebo muž, kteří se o rodinnou stravu starají, by měli sledovat, zda se v jídelníčku objeví několikrát denně zelenina (ne smažená!) či zeleninové saláty, zda členové rodiny několikrát denně konzumují mléčné výrobky (přednostně zakysané) a jak často se na stole objeví omáčky, knedlíky, smažená jídla, sladkosti, moučníky, uzeniny.

Pokud seznam používaných potravin a jejich množství odpovídají doporučením pyramidy, je to výborné a rodina se stravuje zdravě. Jestliže však (což je u mnoha českých domácností pravděpodobné) vypadá „rodinná potravinová pyramida“ přesně naopak než pyramida FZV, tedy konzumace nejméně doporučovaných potravin je nejčastější a zdravých potravin se jí málo, je načase pustit se do změn jídelníčku. Změny by měly být postupné, aby je rodina přijala pozvolna a pozitivně.

Léto je nejlepším ročním obdobím pro přechod ke zdravějšímu stravování. Fyziologicky i psychicky je lépe akceptovatelné, že se jí více zeleniny, salátů, více lehké stravy, jako jsou např. grilované ryby. Navíc je zajištění takového jídelníčku v létě ekonomicky přijatelnější, než v jiné roční době. Proto pyramida FZV přichází právě teď a měla by se stát všem rodinám aktuálním zdrojem inspirace.

Další články z rubriky
Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

11.12.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Celozrnná mouka obsahuje více vlákniny, vitamínů a minerálních látek, než mouka vyrobená pouze z vnitřních částí obilky.
Díky vyššímu obsahu vlákniny a výživných látek je použití celozrnné mouky a výrobků z ní vhodné nejen při racionální stravě, ale i při redukčních dietách, zácpě, či jako prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku.
Červená řepa - sladká zelenina

Červená řepa - sladká zelenina

30.10.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Proč je vlastně červená řepa tak zdravá? Asi nikoho nepřekvapí, že je to díky látkám, které obsahuje. Najít v ní můžeme nemalé množství vitamínu B a C, také je zde karoten. No a navíc obsahuje bílkoviny, cukry, vlákninu a důležitý antioxidant betanin. Z minerálů je určitě nutno zmínit vápník, hořčík, železo, sodík a draslík. Léčivé účinky mají jak kořeny tak listy.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
dnes21:08
5 reakcí

Doplněk na zlepšení mléka

Já jsem Leno začala se sunarem, zvolila jsem ho z toho důvodu, že na něm bylo i mé první dítě všechno bylo naprosto bez problémů.

Diana
8.12.22:11
31 reakcí

Probiotika

Dnes jsem to sehnala v lékárně u dr.maxe :-)

Katka
7.12.11:19
1 reakcí

Zdravé vánoční cukroví

Našla jsem na www.mimikucharka.cz bezvadné recepty na zdravé vánoční cukroví, které jsem vyzkoušela a musím pochválit. Dbám hodně na zdravou výživu a... (zkráceno)

Lucie
23.11.22:16
14 reakcí

dieta

Jitko, takže se Světem zdraví jsi shodila 15 kg? A za jak dlouho? A jak jsi na tom teď? Udržuješ si váhu?

Markéta
23.11.22:16
5 reakcí

Jak jíst zdravě a zároveň přibrat (tuk)?

Emo, a ty jsi do Světa zdraví docházeli? S čím ti pomáhali? S hubnutím? A jak jsi na tom teď?

Linda
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení