Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Jak uplatnit výživová doporučení v každodenním životě rodiny

Jak uplatnit výživová doporučení v každodenním životě rodiny

3.8.2007 / Rubrika: Zdravá výživa

Tamara Starnovská, místopředsedkyně Fóra zdravé výživy

Výživové zvyklosti české populace jsou dnes zhruba tyto:

  • Konzumace ovoce a zeleniny sice roste, ale pomalu, a to spíše ve prospěch ovoce než zeleniny.
  • Zdražení mléčných výrobků způsobilo, že se snížila jejich spotřeba.
  • Příliš pomalu stoupá spotřeba ryb.
  • Lidé stále jedí maso s viditelným tukem.
  • Spotřeba výrobků z mouky je vyšší, než by měla být.
  • Velmi častá je konzumace smažených jídel - tím se zvyšuje celkový příjem tuků a přináší to s sebou další negativa, plynoucí z této technologické úpravy.
  • Konzumují se nízkotučné výrobky („light“), nikoliv nízkotučná strava.
  • Mnoho lidí dodržuje špatné redukční diety.
  • Velký objem energetického příjmu jde na vrub tuků, a to leckdy nevhodných. Lidé často nerozliší, že každý tuk má své specifické použití (za studena, na smažení, atd.) a užívají jeden nebo dva druhy tuku na všechno. Rovněž si lidé neuvědomují, že při běžné konzumaci živočišných výrobků, které jsou ve zdravé stravě nezbytné, už nezbývá prostor pro použití živočišných tuků na přípravu pokrmů. Protože je třeba dodat organismu také určitý podíl nenasycených mastných kyselin, je nutné doplnit do jídelníčku rostlinné tuky, které tyto mastné kyseliny obsahují.

Jak potravinovou pyramidu FZV použít při zajišťování rodinné stravy?

Je dobré porovnat to, co rodina nakupuje a jak vaří, se zastoupením jednotlivých potravin v pyramidě. Žena nebo muž, kteří se o rodinnou stravu starají, by měli sledovat, zda se v jídelníčku objeví několikrát denně zelenina (ne smažená!) či zeleninové saláty, zda členové rodiny několikrát denně konzumují mléčné výrobky (přednostně zakysané) a jak často se na stole objeví omáčky, knedlíky, smažená jídla, sladkosti, moučníky, uzeniny.

Pokud seznam používaných potravin a jejich množství odpovídají doporučením pyramidy, je to výborné a rodina se stravuje zdravě. Jestliže však (což je u mnoha českých domácností pravděpodobné) vypadá „rodinná potravinová pyramida“ přesně naopak než pyramida FZV, tedy konzumace nejméně doporučovaných potravin je nejčastější a zdravých potravin se jí málo, je načase pustit se do změn jídelníčku. Změny by měly být postupné, aby je rodina přijala pozvolna a pozitivně.

Léto je nejlepším ročním obdobím pro přechod ke zdravějšímu stravování. Fyziologicky i psychicky je lépe akceptovatelné, že se jí více zeleniny, salátů, více lehké stravy, jako jsou např. grilované ryby. Navíc je zajištění takového jídelníčku v létě ekonomicky přijatelnější, než v jiné roční době. Proto pyramida FZV přichází právě teď a měla by se stát všem rodinám aktuálním zdrojem inspirace.

Další články z rubriky
Cuketový koláč

Cuketový koláč

12.9.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Cuketa má minimální obsah kalorií a vysoký obsah minerálů. Příznivě působí na srdce, ledviny, trávicí ústrojí, pomáhá při léčbě cukrovky, revmatismu a dny. Má i protirakovinné účinky. A lze ji nápaditě upravit.
Ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina

14.8.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
To, že jsou čerstvé plody ovoce a zeleniny zdravé, jistě není žádná novinka. Možná vás ale překvapí, že mnohdy mohou zastoupit chemický lék a posloužit k léčbě neduhů.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
včera12:45
3 reakcí

Zdravá výživa

Tak jsem se na ně díval a fakt dost široký výběr, hlavně super ceny, pobočku mají ve Zlíně kousek ode mě tak se tam zajdu podívat díky :-)

Daniel
10.10.9:01
27 reakcí

Letní grilování, jaký gril?

Gril určitě neobjednávej z netu. Tam seženeš různé šmejdy, navíc bude dobré, když si ho osobně prohlédneš, vyzkoušíš si, jak se ti s ním bude... (zkráceno)

Tereza
9.10.18:04
63 reakcí

zdravé jídlo pro děti

Já zase doporučuju dětskou kuchařku na mimikucharka.cz. Jsou tam recepty ze zdravých surovin a nepoužívají se žádné konzervanty a chemická... (zkráceno)

Sandra
2.10.22:16
27 reakcí

Probiotika

Tak máte možnost buď zkusit normální doplňky stravy jako vitamíny atd. nebo dlouhodobá probiotika jako Probio C+D od pharmaagency.

Trsprs
20.9.8:53
4 reakcí

Doplněk na zlepšení mléka

S jakými příkrmy (značkou) jste začínali přikrmovat vaše děti ?

Lena
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení