Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Moderní výživa musí být reálná výživa

Moderní výživa musí být reálná výživa

28.8.2006 / Rubrika: Zdravá výživa

Dr.Petr Fořt,CSc.

Racionální výživa? Pod tímto pojmem většina lidí chápe něco, co „se má“, ale co není moc dobré. Pro většinu mužů to například může být müsli s jogurtem, případně zeleninový salát nebo některé ovoce. Málokdo je natolik „ukázněný“, aby jedl pouze ovoce, zeleninu a nějaké ty cereálie. Většina z nás si občas (jiní spíše často) dopřeje všemožné kulinární radosti. Jenomže pravidlem je, že se z neškodného potěšení stane rutina. Pak už nejde o „výživu“, ale chronickou konzumaci prokazatelně zdraví škodících potravin a pokrmů.  Mnoho lidí problém řeší přístupem „no, já vím, že je to nezdravé, že bych neměl (-a), ale když je to tak dobré a na něco stejně umřít musím“.   
Lze vyjmenovat největší, do očí bijící nešvary? Samozřejmě, stručně však popíši jen některé….

Už 3leté děti běžně konzumují bramborové hranolky s majonézou, slané čipsy a lupínky, odmítají ovoce, protože si zvykly na zmrzlinu, místo čisté vody vyžadují jen limonády, a opět, i ony nejmenší, často konzumují limonádu kofeinovou.

Drtivá většina populace nakupuje potraviny nikoliv podle předem promyšleného plánu a podle kvality, ale výhradně „podle ceny“.

Způsob stravování současné mladé generace povede v nejbližších letech k zdravotním problémům, které budou muset řešit lékaři.  Budou tedy řešit to, co si lidé způsobili sami!

Shrňme základní FAKTA

  1. Většina populace trvale porušuje zásady zdravé výživy a správného životního stylu….není nutné komentovat, důsledky jsou patrné již dnes – viz bod 2. 
  2. Velká část populace není v dobrém zdravotním stavu – například víc než 50 %  lidí nad 40 let trpí nadváhou a většina lidí nad 50 let užívá nějaké léky, které kromě toho, že nevedou k vyléčení, mají řadu nepříznivých účinků – třeba „jen“ zhoršují  využití živin.
  3. Většina léků poškozuje zažívací trakt, jiné způsobují změny v metabolismu.
  4. Současné potraviny, prodávané v ČR, mají stále nižší kvalitu a už dávno nemohou zajistit dostatečné množství potřebných vitaminů, minerálních látek a látek ochranných.
  5. Současná legislativa nedokáže zabránit producentům potravin v klamání spotřebitele, a to jak popisem složení výrobku, tak popisem jeho působení.

Státem organizovaná osvěta se minula cílem. Lidé setrvávají na desítky let fixovaných zvyklostech, které se v posledních letech nepodařilo změnit k lepšímu. Paradoxně velký úspěch zaznamenalo „moderní rychlé občerstvení – „fast food“.
Jsem přesvědčený, že nemá smysl pořádat osvětové přednášky a jiné druhy takových akcí (na kterých  pospává pár důchodců), ať už jsou organizovány „Zdravotními ústavy“ či jednotlivými odborníky pod křídly jakýchsi zájmových nebo dokonce obchodních organizací. Knížky jsou trochu lepší…..ale čtou je pouze ti, kdo mají skutečný zájem.  Šíření informací internetem je v moderní době jistě svým způsobem perspektivní. Uvidíme….

Co si o tom všem myslím?

  1. Způsob stravování (odborně „výživový styl“) je vaše, čistě individuální záležitost. Jak se budete stravovat se musíte rozhodnout až poté, co budete mít dostatek informací. Musíte respektovat aktuální zdravotní stav, pohlaví, věk vrozené dispozice.
  2. Změna skladby stravy může zabránit vzniku některých civilizačních onemocnění.
    V případě některých vážných onemocnění vás ani precizně sestavená výživa nevyléčí, nicméně může přispět k léčbě nebo přinejmenším zabránit dalšími komplikacím.   
  3. Od individuálně formulovaného výživového stylu neočekávejte nemožné! Co jste zkazili mnoho let trvajícím porušováním životosprávy nenapravíte za pár měsíců. 
  4. I v případ,ě že by platilo, že ideálním výživovým stylem je „středomořská strava“, konzumovaná  „ střídmě“, není tento styl v podmínkách Střední Evropy realizovatelný.   
  5. Ideálu optimální výživy se blíží systematická konzumace individuálně správně zvoleného sortimentu potravin, které by měly být v kvalitě „bio“, přičemž alespoň dvě třetiny z toho tvoří potraviny, které jsou konzumovány v syrovém stavu. Takovéto výživě se říká „organická strava“.
    Pro současného (českého) člověka je naneštěstí nerealizovatelná! Nezbývá než akceptovat  kompromis – reálnou výživou tudíž  je „smíšená strava“, ale jen za předpokladu jejího naplnění sortimentem správně zvolených potravin v dobré kvalitě, které budou při přípravě pokrmů správně kuchyňsky zpracovány.  
  6. Správný sortiment potravin je ten, který respektuje  vaši individualitu (tak například také vaše genetické dispozice a zdravotní omezení).

Co je možné pro správnou výživu udělat ihned?

  1. Snížit příjem energie omezením spotřeby energeticky bohatých potravin,a to především těch, které obsahují nasycené (saturované) tuky a jednoduché cukry. V drtivé většině případů to jsou „cukrářské produkty“ a mražené mléčné výrobky.
  2. Zvýšit konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny.
  3. Zahájit pravidelnou fyzickou aktivitu.
  4. Sortiment potravin vybírat podle krevní skupiny (vybírejte z kategorie potravin „prospěšné a neutrální“) při respektování principu tří základních typů tak jak je popisuje ajúrvéda (a tak zvaná barevná dieta).
  5. V případě nadváhy je vhodné stravu konzumovat „děleným způsobem“.
  6. Občas, v rámci pravidelně zařazovaných „odlehčovacích dní“, je vhodné namísto „pevné stravy“ použít některou z variant tzv. „tekuté“ výživy (šťávy a koktejly). 
  7. Hladovka je prospěšná, ale neměly by být častěji než 1x za měsíc a v trvání maximálně do 3 dnů.
  8. Systematicky (vlastně téměř nepřetržitě) je vhodné používat doplňky výživy. Jejich sestavu je nutné měnit podle aktuálních okolností.

Podrobné informace a zdůvodnění uvedených doporučení si můžete přečíst v mé publikaci „Zdraví a potravní doplňky“.

Než se rozhodnete pro některý z výživových stylů, zvažte vliv všech faktorů:
věk, pohlaví, aktuální zdravotní stav, krevní skupina, metabolický typ

Radikální změna výživového stylu vždy vyvolá reakce, které jsou někdy nečekané, někdy dokonce nepříjemné.
Hodnocení, zda zvolený styl vyhovuje, můžete provést až po několika měsících podrobného pozorování jeho důsledků.
Nenechte se manipulovat fanatickými stoupenci kteréhokoliv alternativního výživového stylu.
Nevěřte proklamacím výrobců většiny běžných potravin. Za neetickou reklamou se skrývá jediný cíl - maximální zisk na úkor spotřebitele.
Zárukou zdraví není striktní dodržování některé vyhraněného výživového stylu, nýbrž respektování vlastní potřeb.
  

Ideální potraviny?

  • krůtí a kuřecí maso - hovězí a pštrosí maso -  losos
  • sladké brambory (topinambury)  -   vařené brambory (i se slupkou)
  • čerstvá vajíčka
  • luštěniny (dokonale vařené – ne „pečené“ čili pražené) – výběr podle krevní skupiny
  • středně tučný čerstvý tvarohový sýr (cottage) (vhodné jsou hlavně kozí)
  • plnotučný (nikoliv však „smetanový“) jogurt s bifidogenní kulturou a vláknino, občas kefíru
  • zelenina (syrová i tepelně zpracovaná)
  • čerstvé (syrové) mléko a produkty z něj čerstvě vyrobené (kefír, jogurt. tvaroh)
  • ovoce, především:  borůvky – brusinky – švestky – jablka - ananas (lze používat speciální produkty, připravení z mangostanu a/ nebo z noni 
  • rybí olej (tresčí)  -  olivový olej – pupalkový a lněný olej (jen jakodoplněk)
  • fazolová, kukuřičná mouka a rýžová mouka
  • proso  -  pohanka   -   oves
  • mandle (neloupané), lískové a vlašské ořechy
  • tahini (sezamová pasta)
  • proteiny mléčné syrovátky  (a výrobky z něj – viz také „sportovní výživa“)

Konec 1. části

Další články z rubriky
Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

11.12.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Celozrnná mouka obsahuje více vlákniny, vitamínů a minerálních látek, než mouka vyrobená pouze z vnitřních částí obilky.
Díky vyššímu obsahu vlákniny a výživných látek je použití celozrnné mouky a výrobků z ní vhodné nejen při racionální stravě, ale i při redukčních dietách, zácpě, či jako prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku.
Červená řepa - sladká zelenina

Červená řepa - sladká zelenina

30.10.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Proč je vlastně červená řepa tak zdravá? Asi nikoho nepřekvapí, že je to díky látkám, které obsahuje. Najít v ní můžeme nemalé množství vitamínu B a C, také je zde karoten. No a navíc obsahuje bílkoviny, cukry, vlákninu a důležitý antioxidant betanin. Z minerálů je určitě nutno zmínit vápník, hořčík, železo, sodík a draslík. Léčivé účinky mají jak kořeny tak listy.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
8.12.22:11
31 reakcí

Probiotika

Dnes jsem to sehnala v lékárně u dr.maxe :-)

Katka
7.12.11:19
1 reakcí

Zdravé vánoční cukroví

Našla jsem na www.mimikucharka.cz bezvadné recepty na zdravé vánoční cukroví, které jsem vyzkoušela a musím pochválit. Dbám hodně na zdravou výživu a... (zkráceno)

Lucie
23.11.22:16
14 reakcí

dieta

Jitko, takže se Světem zdraví jsi shodila 15 kg? A za jak dlouho? A jak jsi na tom teď? Udržuješ si váhu?

Markéta
23.11.22:16
5 reakcí

Jak jíst zdravě a zároveň přibrat (tuk)?

Emo, a ty jsi do Světa zdraví docházeli? S čím ti pomáhali? S hubnutím? A jak jsi na tom teď?

Linda
23.11.22:15
7 reakcí

jak pribrat

Chtěla bych mít tyto starosti... Ale ne, nemyslím to tak, vím, že je to náročný... Tak hodně štěstí, ať ti poradci pomůžou...

Lili
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení