Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde. Pokračovat    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Moderní výživa musí být reálná výživa

Moderní výživa musí být reálná výživa

28.8.2006 / Rubrika: Zdravá výživa

Dr.Petr Fořt,CSc.

Racionální výživa? Pod tímto pojmem většina lidí chápe něco, co „se má“, ale co není moc dobré. Pro většinu mužů to například může být müsli s jogurtem, případně zeleninový salát nebo některé ovoce. Málokdo je natolik „ukázněný“, aby jedl pouze ovoce, zeleninu a nějaké ty cereálie. Většina z nás si občas (jiní spíše často) dopřeje všemožné kulinární radosti. Jenomže pravidlem je, že se z neškodného potěšení stane rutina. Pak už nejde o „výživu“, ale chronickou konzumaci prokazatelně zdraví škodících potravin a pokrmů.  Mnoho lidí problém řeší přístupem „no, já vím, že je to nezdravé, že bych neměl (-a), ale když je to tak dobré a na něco stejně umřít musím“.   
Lze vyjmenovat největší, do očí bijící nešvary? Samozřejmě, stručně však popíši jen některé….

Už 3leté děti běžně konzumují bramborové hranolky s majonézou, slané čipsy a lupínky, odmítají ovoce, protože si zvykly na zmrzlinu, místo čisté vody vyžadují jen limonády, a opět, i ony nejmenší, často konzumují limonádu kofeinovou.

Drtivá většina populace nakupuje potraviny nikoliv podle předem promyšleného plánu a podle kvality, ale výhradně „podle ceny“.

Způsob stravování současné mladé generace povede v nejbližších letech k zdravotním problémům, které budou muset řešit lékaři.  Budou tedy řešit to, co si lidé způsobili sami!

Shrňme základní FAKTA

  1. Většina populace trvale porušuje zásady zdravé výživy a správného životního stylu….není nutné komentovat, důsledky jsou patrné již dnes – viz bod 2. 
  2. Velká část populace není v dobrém zdravotním stavu – například víc než 50 %  lidí nad 40 let trpí nadváhou a většina lidí nad 50 let užívá nějaké léky, které kromě toho, že nevedou k vyléčení, mají řadu nepříznivých účinků – třeba „jen“ zhoršují  využití živin.
  3. Většina léků poškozuje zažívací trakt, jiné způsobují změny v metabolismu.
  4. Současné potraviny, prodávané v ČR, mají stále nižší kvalitu a už dávno nemohou zajistit dostatečné množství potřebných vitaminů, minerálních látek a látek ochranných.
  5. Současná legislativa nedokáže zabránit producentům potravin v klamání spotřebitele, a to jak popisem složení výrobku, tak popisem jeho působení.

Státem organizovaná osvěta se minula cílem. Lidé setrvávají na desítky let fixovaných zvyklostech, které se v posledních letech nepodařilo změnit k lepšímu. Paradoxně velký úspěch zaznamenalo „moderní rychlé občerstvení – „fast food“.
Jsem přesvědčený, že nemá smysl pořádat osvětové přednášky a jiné druhy takových akcí (na kterých  pospává pár důchodců), ať už jsou organizovány „Zdravotními ústavy“ či jednotlivými odborníky pod křídly jakýchsi zájmových nebo dokonce obchodních organizací. Knížky jsou trochu lepší…..ale čtou je pouze ti, kdo mají skutečný zájem.  Šíření informací internetem je v moderní době jistě svým způsobem perspektivní. Uvidíme….

Co si o tom všem myslím?

  1. Způsob stravování (odborně „výživový styl“) je vaše, čistě individuální záležitost. Jak se budete stravovat se musíte rozhodnout až poté, co budete mít dostatek informací. Musíte respektovat aktuální zdravotní stav, pohlaví, věk vrozené dispozice.
  2. Změna skladby stravy může zabránit vzniku některých civilizačních onemocnění.
    V případě některých vážných onemocnění vás ani precizně sestavená výživa nevyléčí, nicméně může přispět k léčbě nebo přinejmenším zabránit dalšími komplikacím.   
  3. Od individuálně formulovaného výživového stylu neočekávejte nemožné! Co jste zkazili mnoho let trvajícím porušováním životosprávy nenapravíte za pár měsíců. 
  4. I v případ,ě že by platilo, že ideálním výživovým stylem je „středomořská strava“, konzumovaná  „ střídmě“, není tento styl v podmínkách Střední Evropy realizovatelný.   
  5. Ideálu optimální výživy se blíží systematická konzumace individuálně správně zvoleného sortimentu potravin, které by měly být v kvalitě „bio“, přičemž alespoň dvě třetiny z toho tvoří potraviny, které jsou konzumovány v syrovém stavu. Takovéto výživě se říká „organická strava“.
    Pro současného (českého) člověka je naneštěstí nerealizovatelná! Nezbývá než akceptovat  kompromis – reálnou výživou tudíž  je „smíšená strava“, ale jen za předpokladu jejího naplnění sortimentem správně zvolených potravin v dobré kvalitě, které budou při přípravě pokrmů správně kuchyňsky zpracovány.  
  6. Správný sortiment potravin je ten, který respektuje  vaši individualitu (tak například také vaše genetické dispozice a zdravotní omezení).

Co je možné pro správnou výživu udělat ihned?

  1. Snížit příjem energie omezením spotřeby energeticky bohatých potravin,a to především těch, které obsahují nasycené (saturované) tuky a jednoduché cukry. V drtivé většině případů to jsou „cukrářské produkty“ a mražené mléčné výrobky.
  2. Zvýšit konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny.
  3. Zahájit pravidelnou fyzickou aktivitu.
  4. Sortiment potravin vybírat podle krevní skupiny (vybírejte z kategorie potravin „prospěšné a neutrální“) při respektování principu tří základních typů tak jak je popisuje ajúrvéda (a tak zvaná barevná dieta).
  5. V případě nadváhy je vhodné stravu konzumovat „děleným způsobem“.
  6. Občas, v rámci pravidelně zařazovaných „odlehčovacích dní“, je vhodné namísto „pevné stravy“ použít některou z variant tzv. „tekuté“ výživy (šťávy a koktejly). 
  7. Hladovka je prospěšná, ale neměly by být častěji než 1x za měsíc a v trvání maximálně do 3 dnů.
  8. Systematicky (vlastně téměř nepřetržitě) je vhodné používat doplňky výživy. Jejich sestavu je nutné měnit podle aktuálních okolností.

Podrobné informace a zdůvodnění uvedených doporučení si můžete přečíst v mé publikaci „Zdraví a potravní doplňky“.

Než se rozhodnete pro některý z výživových stylů, zvažte vliv všech faktorů:
věk, pohlaví, aktuální zdravotní stav, krevní skupina, metabolický typ

Radikální změna výživového stylu vždy vyvolá reakce, které jsou někdy nečekané, někdy dokonce nepříjemné.
Hodnocení, zda zvolený styl vyhovuje, můžete provést až po několika měsících podrobného pozorování jeho důsledků.
Nenechte se manipulovat fanatickými stoupenci kteréhokoliv alternativního výživového stylu.
Nevěřte proklamacím výrobců většiny běžných potravin. Za neetickou reklamou se skrývá jediný cíl - maximální zisk na úkor spotřebitele.
Zárukou zdraví není striktní dodržování některé vyhraněného výživového stylu, nýbrž respektování vlastní potřeb.
  

Ideální potraviny?

  • krůtí a kuřecí maso - hovězí a pštrosí maso -  losos
  • sladké brambory (topinambury)  -   vařené brambory (i se slupkou)
  • čerstvá vajíčka
  • luštěniny (dokonale vařené – ne „pečené“ čili pražené) – výběr podle krevní skupiny
  • středně tučný čerstvý tvarohový sýr (cottage) (vhodné jsou hlavně kozí)
  • plnotučný (nikoliv však „smetanový“) jogurt s bifidogenní kulturou a vláknino, občas kefíru
  • zelenina (syrová i tepelně zpracovaná)
  • čerstvé (syrové) mléko a produkty z něj čerstvě vyrobené (kefír, jogurt. tvaroh)
  • ovoce, především:  borůvky – brusinky – švestky – jablka - ananas (lze používat speciální produkty, připravení z mangostanu a/ nebo z noni 
  • rybí olej (tresčí)  -  olivový olej – pupalkový a lněný olej (jen jakodoplněk)
  • fazolová, kukuřičná mouka a rýžová mouka
  • proso  -  pohanka   -   oves
  • mandle (neloupané), lískové a vlašské ořechy
  • tahini (sezamová pasta)
  • proteiny mléčné syrovátky  (a výrobky z něj – viz také „sportovní výživa“)

Konec 1. části

Další články z rubriky
Kouzlo kokosového oleje

Kouzlo kokosového oleje

9.4.2018 / Rubrika: Zdravá výživa
Studie prokázaly, že kokosový olej může zabíjet škodlivé bakterie díky 50 % obsahu kyseliny laurové, která se používá pro léčení virových infekcí. Také bylo prokázáno, že tato látka ničí bakterie stafylokoka, což je velmi nebezpečný patogen.
Paprika - "Proč ji zařazovat do jídelníčku!"

Paprika - "Proč ji zařazovat do jídelníčku!"

27.2.2018 / Rubrika: Zdravá výživa
Papriky jsou pro naše tělo prospěšné bez ohledu na to, jakou mají barvu, i když ta svou roli hraje také. Všechny čerstvé plody obsahují vitamíny B a C a také dávku různých minerálů, jako vápník, draslík, železo a hořčík. Vlákniny, která je tak potřebná pro správné trávení, má přibližně dva gramy na sto. Obsah „céčka“ je výrazně vyšší než například u citrónu a navíc i při tepelném zpracování se ho tolik neztrácí, jako je to obvyklé u jiných plodů. Je to způsobeno mimo jiné tím, že zelenina velmi
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
20.7.20:51
19 reakcí

Kvalitní kloubní výživa

Pokud má člověk velké problémy s klouby a nechce se ládovat léky proti bolestem, je potřeba sáhnout i po něčem účinném třeba i veterinárním přípravku... (zkráceno)

Olívie
16.7.9:20
1 reakcí

KOUPIT falešný / skutečný řidičský průkaz, průkaz totožnosti a cestovní pas atd. ..WhatsApp: +4915143513404

KOUPIT falešný / skutečný řidičský průkaz, průkaz totožnosti a cestovní pas atd. ..WhatsApp: +4915143513404 Nejlepší kvalita Fake / real ID, Pasy,... (zkráceno)

joris
9.7.18:46
9 reakcí

Zdravé hubnutí

Přeci tu saunu :). Ty si nemůžeš vybrat, CO budeš propagovat? Nebo zkrátka musíš psát blbosti na to co ti zadají?

Anonym
23.6.16:53
1 reakcí

Kaufen sie echten Führerschein,Pass,Ausweise,Führungszeugnis,usw..Website: globaldocumentsinc.com Whatsapp: +971554335076 / +4915211969656

Kaufen sie echten Führerschein,Pass,Ausweise,Führungszeugnis,usw Wir sind Hersteller von hochwertigen und authentischen Dokumenten. Wir garantieren... (zkráceno)

globaldocuments
19.6.11:54
1 reakcí

Kaufen Sie ein Führerschein, Reisepass, (njamesmake@yandex.com) Visum Kaufe (https://erhaltendokonline.com/) hohe Qualität und echten... (zkráceno)

hanzerphy
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.