Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde. Pokračovat    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Vejce - pravda o jejich vlivu na naše zdraví

Vejce - pravda o jejich vlivu na naše zdraví

18.3.2016 / Rubrika: Zdravá výživa

Jak je to s tím cholesterolem?

Nejčastějším důvodem, proč se vynechávají vejce z jídelníčku, je kvůli strachu, že zvyšují hladinu cholesterolu. Ano, vejce opravdu obsahují cholesterol, ale NE, nezvyšují hladinu špatného (LDL) cholesterolu v lidském těle. Naopak mají vliv na zvýšení hladiny toho "zdravého", tedy HDL cholesterolu. Ten má ochrannou funkci, krev totiž zbavuje nadbytečného cholesterolu a odvádí ho zpět do jater, kde je metabolizován. Ani při pokusech, kdy člověk konzumoval 3 vejce každý den po dobu 12 týdnů, nedošlo ke zvýšení LDL cholesterolu.

Fakta o vejcích

  • Jsou plná vitamínů a minerálních látek - např. vitamíny B, C, D, E a K
  • Pomáhají snižovat vysoký krevní tlak - peptidy, které jsou ve vejcích obsaženy, pomáhají snižovat tlak
  • Jsou výborným zdrojem bílkovin - jedno vejce obsahuje přibližně 6 gramů proteinu
  • Obsahují Omega 3 mastné kyseliny , které podporují zdraví vašeho srdce
  • Lecitin, který je vejci vlastní, pomáhá snižovat hladinu LDL cholesterolu v krvi
  • Podporují funkci mozku a nervů - jedno vejce obsahuje až 20% denní doporučené dávky cholinu (vitamínu B8), který je základním stavebním kamenem neurotransmiterů, tedy těch látek, které přenášejí vzruchy mezi nervovými buňkami. Cholin je zároveň důležitý při prevenci vzniku rakoviny prsu .
  • Pomáhají nám lépe vidět - díky obsahu karotenoidů zeaxantinu a luteinu, které chrání zdraví očí proti volným radikálům. Tyto dva karotenoidy také chrání oči před makulární degenerací související s přibývajícím věkem.
  • Podporují imunitu - obsahují vitamín A (jedno vejce obsahuje až 19% doporučené denní dávky), který se podílí na naší imunitě.
  • Minerální bomba - obsahují železo (podpora imunity a tvorba červených krvinek), selen (prevence rakoviny a vzniku nádorů prostaty)
  • Levná, ale zdravá potravina - vejce stojí kolem 2-5 korun, což je při porovnání s cenou vitamínů a minerálů prodávanými v lékárně směšně nízká cena.
  • Dají se připravit na mnoho způsobů - to je obrovská výhoda, aby jako potravina vejce jen tak neomrzela.
  • MÝTY A FAKTA – CHOLESTEROL

    MÝTUS 1 - NÍzKÁ HLADINA CHOLESTEROLU = ZNÁMKA ZDRAVÍ

    Pravda: Ačkoliv se nízká hladina LDL (zlého) cholesterolu obvykle považuje za známku dobrého zdraví, nová studie ukázala, že lidé, kteří onemocněli rakovinou, často měli hladinu LDL cholesterolu v letech před oznámením nepříjemné diagnózy nižší než ti, kteří rakovinu nedostali. „Nikoho ani ve snu nenapadlo, že by léčba, která si klade za cíl snížit vysokou hladinu zlého cholesterolu, mohla škodit, nebo dokonce zvyšovat riziko vzniku rakoviny,“ vysvětluje lékař.

    MÝTUS 2 - MÁM-LI ZVÝŠENÝ CHOLESTEROL, NEPOZNÁM TO

    Pravda: Některým lidem, kteří mají vysokou hladinu cholesterolu, se na kůži tvoří žlutočervené skvrnky, takzvané xantomy. Mohou se objevit třeba na očním víčku, rukách nebo kloubech, především u starších lidí, pacientů s cukrovkou nebo osob, které mají ke xantomům dědičnou predispozici.

    MÝTUS 3 - KDYŽ MÁM VYSOKOU HLADINU LDL CHOLESTEROLU, NEJSPÍŠ DOSTANU INFARKT

    Pravda : Téměř 75 % pacientů, kteří prodělali srdeční infarkt, měli hladinu zlého cholesterolu v mezích doporučovaných hodnot, zjistila americká studie zkoumající 136 000 osob. Výzkumníci zároveň oznámili, že pacienti s infarktem měli v letech před tímto onemocněním nižší hladiny hodného cholesterolu. „Nízká koncentrace hodného HDL cholesterolu je samostatným nezávislým rizikovým faktorem vzniku kardiovaskulárního onemocnění. Zvýšením HDL cholesterolu se toto riziko redukuje.

    MÝTUS 4 - VEJCE UCPÁVAJÍ TEPNY

    Pravda: „Vejce skutečně obsahují spoustu cholesterolu, velkou část z toho, ale tvoří hodný HDL cholesterol. Žloutek má navíc v sobě až 10 % lecitinu a pomáhá hladinu cholesterolu regulovat . Navíc má blahodárný vliv na paměť, nervovou soustavu a imunitu a podporuje přeměnu tuků na energii, což oceníte při hubnutí“. Jinými slovy – vědci potvrdili, že jedno až dvě vejce denně zdravému srdci neškodí.

    MÝTUS 5 - TRIGLYCERIDY ZPŮSOBUJÍ SRDEČNÍ ONEMOCNĚNÍ

    Pravda: Triglyceridy neboli tuky vyskytující se v krvi cévní stěnu nenapadají, ale způsobují jiný problém: syndrom inzulinové rezistence, který stojí až za 70 % infarktů. Inzulinová rezistence vyjadřuje stav, kdy orgány a tkáně lidského těla nereagují na vyprodukovaný inzulin, a tak ho tělo začne vyrábět v nadměrném množství. Inzulinová rezistence je také základním podkladem pro vznik metabolického syndromu, jakéhosi souboru rizikových faktorů, které často vedou k rozvoji cukrovky 2. typu, ateroskleróze, infarktu nebo mrtvici. Metabolický syndrom se častěji týká žen, které mají typ postavy „jablko“, tedy kterým se tuk ukládá převážně v oblasti břicha.

    MÝTUS 6 - CHOLESTEROL OBSAHUJE JEN MASO A MLÉČNÉ VÝROBKY

    Pravda: Cholesterol se vytváří ve zvířecích játrech, a proto se primárně nachází pouze v mase, mléce a mléčných výrobcích nebo ve vejcích. „Kromě toho se cholesterol vyskytuje například i v kokosovém ořechu nebo burských oříšcích“.

    MÝTUS 7 - ŠTÍHLÍ LIDÉ MAJÍ CHOLESTEROL V POŘÁDKU

    Pravda: Britská studie publikovaná v International Journal of Obesity zjistila, že štíhlí lidé, kteří pravidelně cvičí, mají nižší hladinu zlého cholesterolu než štíhlé osoby, které sportu zrovna neholdují. „Pohyb pomáhá udržet srdce zdravé, protože snižuje krevní tlak, zvyšuje hladinu HDL cholesterolu a snižuje hladinu LDL cholesterolu,“.Nejlepší cestou k udržení vysoké hladiny hodného cholesterolu a snížení zlého je kardio cvičení, např. běh. Štíhlost sama o sobě navíc není zárukou dobré hladiny cholesterolu, zjistili nedávno vědci. Může za to gen, který některým lidem „zařizuje“, že jsou štíhlí, ačkoliv nesportují a nedrží dietu. Tento gen, označený IRS1, je spojován s vyšší hladinou cholesterolu a cukru v krvi, protože způsobuje, že se tuk neukládá do podkoží, ale k orgánům nebo přímo do nich. Řešení? Sport a zdravá strava.

    JAK SE CHRÁNIT?

    Přibližně každé tři roky si nechte změřit hladinu cholesterolu. Do 5,00 mmol/l je vše v pořádku, do 6,5 mmol/l je hladina považována za zvýšenou (v tomto okamžiku byste měli poupravit svůj životní styl) a nad 6,5 mmol/l už byste měli být v péči lékaře. Jezte méně živočišných tuků, mezi které patří tučné vepřové a hovězí maso, máslo, sádlo, uzeniny nebo tučné mléčné výrobky, a nahraďte je zdravějšími rostlinnými oleji a kvalitními rostlinnými tuky, které obsahují velký podíl srdci prospívajících omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Hladině cholesterolu prospějí i celozrnné výrobky, ovoce a zelenina.

    zdroj: www. nejfit.cz

    Další články z rubriky
    Kouzlo kokosového oleje

    Kouzlo kokosového oleje

    9.4.2018 / Rubrika: Zdravá výživa
    Studie prokázaly, že kokosový olej může zabíjet škodlivé bakterie díky 50 % obsahu kyseliny laurové, která se používá pro léčení virových infekcí. Také bylo prokázáno, že tato látka ničí bakterie stafylokoka, což je velmi nebezpečný patogen.
    Paprika - "Proč ji zařazovat do jídelníčku!"

    Paprika - "Proč ji zařazovat do jídelníčku!"

    27.2.2018 / Rubrika: Zdravá výživa
    Papriky jsou pro naše tělo prospěšné bez ohledu na to, jakou mají barvu, i když ta svou roli hraje také. Všechny čerstvé plody obsahují vitamíny B a C a také dávku různých minerálů, jako vápník, draslík, železo a hořčík. Vlákniny, která je tak potřebná pro správné trávení, má přibližně dva gramy na sto. Obsah „céčka“ je výrazně vyšší než například u citrónu a navíc i při tepelném zpracování se ho tolik neztrácí, jako je to obvyklé u jiných plodů. Je to způsobeno mimo jiné tím, že zelenina velmi
    Další články z rubriky Zdravá výživa...
    Aktuálně v diskusích
    včera12:44
    1 reakcí

    kaufen registrierter Führerschein (whatsapp nummer....+14086864759) ID-Karte, paspoort, Visum,Personalausweis, Heiratsurkunden, Diplome

    kaufen registrierter Führerschein (whatsapp nummer....+14086864759) ID-Karte, paspoort, Visum,Personalausweis, Heiratsurkunden, Diplome Wir sind... (zkráceno)

    legitdoconline
    13.8.10:04
    27 reakcí

    vitiligo

    NOVÁ FACEBOOKOVÁ SKUPINA VITILIGO ČESKO S rozsáhlou debatou o existujících terapiích a tématech souvisejících s vitiligem.... (zkráceno)

    Vitiligo Česko
    12.8.23:17
    1 reakcí

    Kaufen Sie einen registrierten Führerschein, einen gültigen Reisepass, Personalausweise, WhatsApp: +1 4848314806

    Kaufen Sie einen registrierten Führerschein, einen gültigen Reisepass, Personalausweise, WhatsApp: +1 4848314806 Kaufen Sie registrierten... (zkráceno)

    pamela221
    1.8.14:09
    1 reakcí

    Koupit skutečné řidičské průkazy - zakoupit licence na licence pro falešné a skutečné průkazy průkazů

    Naše společnost má dlouholeté zkušenosti s vydáváním cestovních pasů a dalších dokladů totožnosti. Pro výrobu padělaných pasů používáme vysoce... (zkráceno)

    rosabarreto
    1.8.4:21
    1 reakcí

    JAK JSEM MŮŽETE MÁ MŮŽETE KARTU

    Ahoj všichni, jsem Jessica. Prázdná karta ATM, kterou jsem dostala od Newtonových prázdných bankomatů, mi pomohla zachránit život. Byl jsem ve velice... (zkráceno)

    JESSICA WANDA
    Přihlaste si odběr našich novinek:
    E-mail: 
    Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.