Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Vejce - pravda o jejich vlivu na naše zdraví

Vejce - pravda o jejich vlivu na naše zdraví

18.3.2016 / Rubrika: Zdravá výživa

Jak je to s tím cholesterolem?

Nejčastějším důvodem, proč se vynechávají vejce z jídelníčku, je kvůli strachu, že zvyšují hladinu cholesterolu. Ano, vejce opravdu obsahují cholesterol, ale NE, nezvyšují hladinu špatného (LDL) cholesterolu v lidském těle. Naopak mají vliv na zvýšení hladiny toho "zdravého", tedy HDL cholesterolu. Ten má ochrannou funkci, krev totiž zbavuje nadbytečného cholesterolu a odvádí ho zpět do jater, kde je metabolizován. Ani při pokusech, kdy člověk konzumoval 3 vejce každý den po dobu 12 týdnů, nedošlo ke zvýšení LDL cholesterolu.

Fakta o vejcích

  • Jsou plná vitamínů a minerálních látek - např. vitamíny B, C, D, E a K
  • Pomáhají snižovat vysoký krevní tlak - peptidy, které jsou ve vejcích obsaženy, pomáhají snižovat tlak
  • Jsou výborným zdrojem bílkovin - jedno vejce obsahuje přibližně 6 gramů proteinu
  • Obsahují Omega 3 mastné kyseliny , které podporují zdraví vašeho srdce
  • Lecitin, který je vejci vlastní, pomáhá snižovat hladinu LDL cholesterolu v krvi
  • Podporují funkci mozku a nervů - jedno vejce obsahuje až 20% denní doporučené dávky cholinu (vitamínu B8), který je základním stavebním kamenem neurotransmiterů, tedy těch látek, které přenášejí vzruchy mezi nervovými buňkami. Cholin je zároveň důležitý při prevenci vzniku rakoviny prsu .
  • Pomáhají nám lépe vidět - díky obsahu karotenoidů zeaxantinu a luteinu, které chrání zdraví očí proti volným radikálům. Tyto dva karotenoidy také chrání oči před makulární degenerací související s přibývajícím věkem.
  • Podporují imunitu - obsahují vitamín A (jedno vejce obsahuje až 19% doporučené denní dávky), který se podílí na naší imunitě.
  • Minerální bomba - obsahují železo (podpora imunity a tvorba červených krvinek), selen (prevence rakoviny a vzniku nádorů prostaty)
  • Levná, ale zdravá potravina - vejce stojí kolem 2-5 korun, což je při porovnání s cenou vitamínů a minerálů prodávanými v lékárně směšně nízká cena.
  • Dají se připravit na mnoho způsobů - to je obrovská výhoda, aby jako potravina vejce jen tak neomrzela.
  • MÝTY A FAKTA – CHOLESTEROL

    MÝTUS 1 - NÍzKÁ HLADINA CHOLESTEROLU = ZNÁMKA ZDRAVÍ

    Pravda: Ačkoliv se nízká hladina LDL (zlého) cholesterolu obvykle považuje za známku dobrého zdraví, nová studie ukázala, že lidé, kteří onemocněli rakovinou, často měli hladinu LDL cholesterolu v letech před oznámením nepříjemné diagnózy nižší než ti, kteří rakovinu nedostali. „Nikoho ani ve snu nenapadlo, že by léčba, která si klade za cíl snížit vysokou hladinu zlého cholesterolu, mohla škodit, nebo dokonce zvyšovat riziko vzniku rakoviny,“ vysvětluje lékař.

    MÝTUS 2 - MÁM-LI ZVÝŠENÝ CHOLESTEROL, NEPOZNÁM TO

    Pravda: Některým lidem, kteří mají vysokou hladinu cholesterolu, se na kůži tvoří žlutočervené skvrnky, takzvané xantomy. Mohou se objevit třeba na očním víčku, rukách nebo kloubech, především u starších lidí, pacientů s cukrovkou nebo osob, které mají ke xantomům dědičnou predispozici.

    MÝTUS 3 - KDYŽ MÁM VYSOKOU HLADINU LDL CHOLESTEROLU, NEJSPÍŠ DOSTANU INFARKT

    Pravda : Téměř 75 % pacientů, kteří prodělali srdeční infarkt, měli hladinu zlého cholesterolu v mezích doporučovaných hodnot, zjistila americká studie zkoumající 136 000 osob. Výzkumníci zároveň oznámili, že pacienti s infarktem měli v letech před tímto onemocněním nižší hladiny hodného cholesterolu. „Nízká koncentrace hodného HDL cholesterolu je samostatným nezávislým rizikovým faktorem vzniku kardiovaskulárního onemocnění. Zvýšením HDL cholesterolu se toto riziko redukuje.

    MÝTUS 4 - VEJCE UCPÁVAJÍ TEPNY

    Pravda: „Vejce skutečně obsahují spoustu cholesterolu, velkou část z toho, ale tvoří hodný HDL cholesterol. Žloutek má navíc v sobě až 10 % lecitinu a pomáhá hladinu cholesterolu regulovat . Navíc má blahodárný vliv na paměť, nervovou soustavu a imunitu a podporuje přeměnu tuků na energii, což oceníte při hubnutí“. Jinými slovy – vědci potvrdili, že jedno až dvě vejce denně zdravému srdci neškodí.

    MÝTUS 5 - TRIGLYCERIDY ZPŮSOBUJÍ SRDEČNÍ ONEMOCNĚNÍ

    Pravda: Triglyceridy neboli tuky vyskytující se v krvi cévní stěnu nenapadají, ale způsobují jiný problém: syndrom inzulinové rezistence, který stojí až za 70 % infarktů. Inzulinová rezistence vyjadřuje stav, kdy orgány a tkáně lidského těla nereagují na vyprodukovaný inzulin, a tak ho tělo začne vyrábět v nadměrném množství. Inzulinová rezistence je také základním podkladem pro vznik metabolického syndromu, jakéhosi souboru rizikových faktorů, které často vedou k rozvoji cukrovky 2. typu, ateroskleróze, infarktu nebo mrtvici. Metabolický syndrom se častěji týká žen, které mají typ postavy „jablko“, tedy kterým se tuk ukládá převážně v oblasti břicha.

    MÝTUS 6 - CHOLESTEROL OBSAHUJE JEN MASO A MLÉČNÉ VÝROBKY

    Pravda: Cholesterol se vytváří ve zvířecích játrech, a proto se primárně nachází pouze v mase, mléce a mléčných výrobcích nebo ve vejcích. „Kromě toho se cholesterol vyskytuje například i v kokosovém ořechu nebo burských oříšcích“.

    MÝTUS 7 - ŠTÍHLÍ LIDÉ MAJÍ CHOLESTEROL V POŘÁDKU

    Pravda: Britská studie publikovaná v International Journal of Obesity zjistila, že štíhlí lidé, kteří pravidelně cvičí, mají nižší hladinu zlého cholesterolu než štíhlé osoby, které sportu zrovna neholdují. „Pohyb pomáhá udržet srdce zdravé, protože snižuje krevní tlak, zvyšuje hladinu HDL cholesterolu a snižuje hladinu LDL cholesterolu,“.Nejlepší cestou k udržení vysoké hladiny hodného cholesterolu a snížení zlého je kardio cvičení, např. běh. Štíhlost sama o sobě navíc není zárukou dobré hladiny cholesterolu, zjistili nedávno vědci. Může za to gen, který některým lidem „zařizuje“, že jsou štíhlí, ačkoliv nesportují a nedrží dietu. Tento gen, označený IRS1, je spojován s vyšší hladinou cholesterolu a cukru v krvi, protože způsobuje, že se tuk neukládá do podkoží, ale k orgánům nebo přímo do nich. Řešení? Sport a zdravá strava.

    JAK SE CHRÁNIT?

    Přibližně každé tři roky si nechte změřit hladinu cholesterolu. Do 5,00 mmol/l je vše v pořádku, do 6,5 mmol/l je hladina považována za zvýšenou (v tomto okamžiku byste měli poupravit svůj životní styl) a nad 6,5 mmol/l už byste měli být v péči lékaře. Jezte méně živočišných tuků, mezi které patří tučné vepřové a hovězí maso, máslo, sádlo, uzeniny nebo tučné mléčné výrobky, a nahraďte je zdravějšími rostlinnými oleji a kvalitními rostlinnými tuky, které obsahují velký podíl srdci prospívajících omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Hladině cholesterolu prospějí i celozrnné výrobky, ovoce a zelenina.

    zdroj: www. nejfit.cz

    Další články z rubriky
    Mandle - správná volba mlsání

    Mandle - správná volba mlsání

    29.1.2018 / Rubrika: Zdravá výživa
    Mandle představují součást lidské stravy už od nepaměti. Pro svou výživou hodnotu a kulinářské vlastnosti se staly jedinečnou potravinou se širokým uplatněním.
    Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

    Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

    11.12.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
    Celozrnná mouka obsahuje více vlákniny, vitamínů a minerálních látek, než mouka vyrobená pouze z vnitřních částí obilky.
    Díky vyššímu obsahu vlákniny a výživných látek je použití celozrnné mouky a výrobků z ní vhodné nejen při racionální stravě, ale i při redukčních dietách, zácpě, či jako prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku.
    Další články z rubriky Zdravá výživa...
    Aktuálně v diskusích
    17.2.22:21
    34 reakcí

    Probiotika

    Já po antibiotikách nasadila probiotika od Pharma Agency. Moc mi pomohly upravit zažívání a na imunitu taky doporučuji. Objednala jsem si přípravek v... (zkráceno)

    Klára Rosice
    6.2.21:33
    579 reakcí

    Mladý ječmen a chlorella

    Ano mají i pobočky, stačí se podívat na jejich stránky www.fitness4u.cz/kontakty/

    Hanka
    29.1.13:18
    6 reakcí

    Jak jíst zdravě a zároveň přibrat (tuk)?

    Ahoj, ano ano, pomáhali mi hubnout. No, teď už jsem zase šťastná :) - 20 kg, takže nová postava, nové myslšní :)

    Ema
    29.1.13:13
    8 reakcí

    jak pribrat

    Achjo, to přibírání je úplně stejný boj, jako hubnutí... A mnohdy je i horší :(

    Milena
    29.1.13:12
    16 reakcí

    dieta

    Jitko, mohla bys nám prosím napsat, jak jsi na tom těď? Hlavně teda info o tom, jak si váhu udržuješ? Ještě na tebe dohlížejí poradci?

    Erika
    Přihlaste si odběr našich novinek:
    E-mail: 
    Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
    (c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení