Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Vyhněte se nasyceným tukům

Vyhněte se nasyceným tukům

1.1.2005 / Rubrika: Zdravá výživa

Cesta k pevnému zdraví vede mimo jiné přes ozdravění jídelníčku. Čeští lékaři znají zaručený recept nikoliv na léky, ale na chování, které může vést k záchraně tisíců srdcí. Stačí přestat konzumovat nadměrné množství živočišných tuků. Právě ty se totiž podílejí na srdečně cévních chorobách, které zabijí každého druhého Čecha.
Motivovat lidi k tomu, aby si nezdravým jídlem nedevastovali cévy a srdce, lze různě. V Dánsku zavedli na potraviny, které obsahují vysoké množství živočišných tuků, takzvanou „tukovou daň“, ale ta se moc neosvědčila. Naši lékaři dávají přednost vysvětlování. „Chceme využít odhodlání lidí, kteří si v novém roce předsevzali ozdravit svůj životní styl, a podpořit je v dlouhodobé změně,“ říká MUDr. Otto Herber, místopředseda Společnosti všeobecného lékařství.
Česká kuchyně se sice zlepšuje, ale stále je ještě postavená na spoustě tučných, živočišných potravin. Ty bohužel obsahují mnoho nasycených mastných kyselin, látek, jež se podílejí na ateroskleróze, tedy postupném stárnutí cévní stěny a ucpávání cév takzvanými aterosklerotickými pláty. Postupné poškozování cév se sice řadu let rozvíjí bez bolestných příznaků, ale na konci tohoto procesu přicházejí závažné zdravotní komplikace, včetně těch nejvážnějších – srdeční infarkt nebo mozková mrtvice.
Varování před nadměrnou konzumaci nasycených mastných kyselin, neznamená naprosté odmítnutí tuků. Naopak, tuky představují jednu ze tří základních živin a jsou nejen zdrojem vitamínů rozpustných v tucích, ale také důležitou energetickou složkou. Živočišné tuky by ale měly tvořit jen třetinu jídlem přijímaných tuků. Dvě třetiny pak mají patřit podílu tuků rostlinných a z ryb, které obsahují zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Jedině tato změna by mohla pomoci dosáhnout cíle kampaně, totiž snížení počtu úmrtí na srdeční a cévní choroby u lidí mladších 65 let o 40 procent. Více informací najdete na http://www.nasyceneskodi.cz/.

Jak ozdravit jídelníček: 
- používejte rostlinné oleje a tuky (margaríny) místo másla a sádla
- odstraňujte před konzumací z masa viditelný tuk
- dejte přednost mléčným produktům se sníženým obsahem tuku
- jezte více ryb a drůbeže místo červeného masa
- odstraňujte kůži z drůbeže před kuchyňskou úpravou
- co nejvíc se vyhýbejte takzvaným skrytým tukům, většinou obsaženým v potravinách živočišného původu (např. uzeniny, tučné mléčné výrobky) nebo např. v sušenkách apod.
- maximálně omezte konzumaci smažených jídel

Další články z rubriky
Cuketový koláč

Cuketový koláč

12.9.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Cuketa má minimální obsah kalorií a vysoký obsah minerálů. Příznivě působí na srdce, ledviny, trávicí ústrojí, pomáhá při léčbě cukrovky, revmatismu a dny. Má i protirakovinné účinky. A lze ji nápaditě upravit.
Ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina

14.8.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
To, že jsou čerstvé plody ovoce a zeleniny zdravé, jistě není žádná novinka. Možná vás ale překvapí, že mnohdy mohou zastoupit chemický lék a posloužit k léčbě neduhů.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
včera12:45
3 reakcí

Zdravá výživa

Tak jsem se na ně díval a fakt dost široký výběr, hlavně super ceny, pobočku mají ve Zlíně kousek ode mě tak se tam zajdu podívat díky :-)

Daniel
10.10.9:01
27 reakcí

Letní grilování, jaký gril?

Gril určitě neobjednávej z netu. Tam seženeš různé šmejdy, navíc bude dobré, když si ho osobně prohlédneš, vyzkoušíš si, jak se ti s ním bude... (zkráceno)

Tereza
9.10.18:04
63 reakcí

zdravé jídlo pro děti

Já zase doporučuju dětskou kuchařku na mimikucharka.cz. Jsou tam recepty ze zdravých surovin a nepoužívají se žádné konzervanty a chemická... (zkráceno)

Sandra
2.10.22:16
27 reakcí

Probiotika

Tak máte možnost buď zkusit normální doplňky stravy jako vitamíny atd. nebo dlouhodobá probiotika jako Probio C+D od pharmaagency.

Trsprs
20.9.8:53
4 reakcí

Doplněk na zlepšení mléka

S jakými příkrmy (značkou) jste začínali přikrmovat vaše děti ?

Lena
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení