Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Vyhněte se nasyceným tukům

Vyhněte se nasyceným tukům

1.1.2005 / Rubrika: Zdravá výživa

Cesta k pevnému zdraví vede mimo jiné přes ozdravění jídelníčku. Čeští lékaři znají zaručený recept nikoliv na léky, ale na chování, které může vést k záchraně tisíců srdcí. Stačí přestat konzumovat nadměrné množství živočišných tuků. Právě ty se totiž podílejí na srdečně cévních chorobách, které zabijí každého druhého Čecha.
Motivovat lidi k tomu, aby si nezdravým jídlem nedevastovali cévy a srdce, lze různě. V Dánsku zavedli na potraviny, které obsahují vysoké množství živočišných tuků, takzvanou „tukovou daň“, ale ta se moc neosvědčila. Naši lékaři dávají přednost vysvětlování. „Chceme využít odhodlání lidí, kteří si v novém roce předsevzali ozdravit svůj životní styl, a podpořit je v dlouhodobé změně,“ říká MUDr. Otto Herber, místopředseda Společnosti všeobecného lékařství.
Česká kuchyně se sice zlepšuje, ale stále je ještě postavená na spoustě tučných, živočišných potravin. Ty bohužel obsahují mnoho nasycených mastných kyselin, látek, jež se podílejí na ateroskleróze, tedy postupném stárnutí cévní stěny a ucpávání cév takzvanými aterosklerotickými pláty. Postupné poškozování cév se sice řadu let rozvíjí bez bolestných příznaků, ale na konci tohoto procesu přicházejí závažné zdravotní komplikace, včetně těch nejvážnějších – srdeční infarkt nebo mozková mrtvice.
Varování před nadměrnou konzumaci nasycených mastných kyselin, neznamená naprosté odmítnutí tuků. Naopak, tuky představují jednu ze tří základních živin a jsou nejen zdrojem vitamínů rozpustných v tucích, ale také důležitou energetickou složkou. Živočišné tuky by ale měly tvořit jen třetinu jídlem přijímaných tuků. Dvě třetiny pak mají patřit podílu tuků rostlinných a z ryb, které obsahují zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Jedině tato změna by mohla pomoci dosáhnout cíle kampaně, totiž snížení počtu úmrtí na srdeční a cévní choroby u lidí mladších 65 let o 40 procent. Více informací najdete na http://www.nasyceneskodi.cz/.

Jak ozdravit jídelníček: 
- používejte rostlinné oleje a tuky (margaríny) místo másla a sádla
- odstraňujte před konzumací z masa viditelný tuk
- dejte přednost mléčným produktům se sníženým obsahem tuku
- jezte více ryb a drůbeže místo červeného masa
- odstraňujte kůži z drůbeže před kuchyňskou úpravou
- co nejvíc se vyhýbejte takzvaným skrytým tukům, většinou obsaženým v potravinách živočišného původu (např. uzeniny, tučné mléčné výrobky) nebo např. v sušenkách apod.
- maximálně omezte konzumaci smažených jídel

Další články z rubriky
Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

Vanilkové rohlíčky z celozrnné mouky

11.12.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Celozrnná mouka obsahuje více vlákniny, vitamínů a minerálních látek, než mouka vyrobená pouze z vnitřních částí obilky.
Díky vyššímu obsahu vlákniny a výživných látek je použití celozrnné mouky a výrobků z ní vhodné nejen při racionální stravě, ale i při redukčních dietách, zácpě, či jako prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku.
Červená řepa - sladká zelenina

Červená řepa - sladká zelenina

30.10.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Proč je vlastně červená řepa tak zdravá? Asi nikoho nepřekvapí, že je to díky látkám, které obsahuje. Najít v ní můžeme nemalé množství vitamínu B a C, také je zde karoten. No a navíc obsahuje bílkoviny, cukry, vlákninu a důležitý antioxidant betanin. Z minerálů je určitě nutno zmínit vápník, hořčík, železo, sodík a draslík. Léčivé účinky mají jak kořeny tak listy.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
8.12.22:11
31 reakcí

Probiotika

Dnes jsem to sehnala v lékárně u dr.maxe :-)

Katka
7.12.11:19
1 reakcí

Zdravé vánoční cukroví

Našla jsem na www.mimikucharka.cz bezvadné recepty na zdravé vánoční cukroví, které jsem vyzkoušela a musím pochválit. Dbám hodně na zdravou výživu a... (zkráceno)

Lucie
23.11.22:16
14 reakcí

dieta

Jitko, takže se Světem zdraví jsi shodila 15 kg? A za jak dlouho? A jak jsi na tom teď? Udržuješ si váhu?

Markéta
23.11.22:16
5 reakcí

Jak jíst zdravě a zároveň přibrat (tuk)?

Emo, a ty jsi do Světa zdraví docházeli? S čím ti pomáhali? S hubnutím? A jak jsi na tom teď?

Linda
23.11.22:15
7 reakcí

jak pribrat

Chtěla bych mít tyto starosti... Ale ne, nemyslím to tak, vím, že je to náročný... Tak hodně štěstí, ať ti poradci pomůžou...

Lili
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení