Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Doplňky stravy > Sodík a sůl – vliv na organizmus

Sodík a sůl – vliv na organizmus

19.7.2007 / Rubrika: Doplňky stravy

Sodík je pro tělo velmi důležitá minerální látka, pokud je však v těle přítomen v nadměrném množství, působí zdravotní problémy. Negativní působení sodíku je spojováno především s vysokým krevním tlakem neboli hypertenzí. Normální krevní tlak (podle doporučení American Heart Association 2006) je pod120 mm Hg (systolický krevní tlak) a pod 80 mm Hg )diastolický krevní tlak).

Denní příjem sodíku by u zdravého člověka neměl překročit 2,4 g denně. Největším zdrojem sodíku pro náš organizmus je kuchyňská sůl.

1 g sodíku (Na) je obsažen ve 2,5 g kuchyňské soli (NaCl – chloridu sodného)

Podle České diabetologické společnosti by spotřeba sodíku neměla překročit 3 gramy na den, což je 7,5 gramů kuchyňské soli denně. Velmi rizikový je příjem sodíku u lidí s nadváhou a u lidí s vysokým krevním tlakem (hypertenzí). Doporučená spotřeba sodíku se pohybuje okolo 1 gramu/ 1000 kcal. Příjem kuchyňské soli se u nás běžně pohybuje kolem 16 gramů na osobu a den, což je téměř trojnásobek oproti doporučení.

Snížení příjmu soli zlepší krevní tlak

Vyhodnocením velkého množství klinických studií bylo prokázáno, že snížením denního příjmu sodíku o 1,8 g na den lze dosáhnout i snížení hladiny systolického krevního tlaku o 4-2 mm Hg u hypertoniků. U lidí s normálním krevním tlakem dojde ke snížení méně výraznému. Pokud zároveň dojde i k poklesu tělesné hmotnosti, sníží se riziko hypertenze o 20 %.

Kromě nižšího příjmu sodíku je velmi důležitý i příjem potravin bohatých na draslík. Bylo prokázáno, že dieta bohatá na draslík, hořčík a vápník snižuje hladinu systolického krevního tlaku o 3,5 mm Hg a diastolického tlaku o 2,1 mm Hg, u lidí s vysokým krevním tlakem (tj. hypertoniků) dokonce o 11,4 mm Hg u systolického a 5,5 mm Hg u diastolického tlaku krve.

Na co si dávat pozor, když máte vysoký krevní tlak (případně potřebujete snížit příjem soli, a tedy sodíku z jiného zdravotního důvodu)?

Nejvýznamnějším zdrojem sodíku je chlorid sodný (kuchyňská sůl) přidávaný  k dochucení pokrmů a do různých potravin. Z potravin jsou nejvýznamnějším zdrojem sodíku masné výrobky a výrobky z ryb, potraviny naložené ve slaných nálevech, některé sýry (plísňové, bílé, tavené aj.), slané oříšky, bramborové lupínky, chléb, některé dehydrované výrobky, kořenící směsi aj. Ke zdrojům sodíku patří i některé minerální vody a glutaman sodný, který je přidáván jako látka zvýrazňující masovou chuť do řady potravinářských výrobků a pokrmů (zejména čínské kuchyně).

Při omezení solení v úpravě pokrmů je možné zvýraznit jejich chuť různými bylinkami.

Dobré je zvýšit příjem draslíku v potravinách. Mezi zdroje draslíku patří např. ovoce
a zelenina, luštěniny, ořechy a mléko.

Vztah mezi výší příjmu sodíku a krevním tlakem je ovlivněn i geneticky, neboť v populaci existuje jisté procento lidí “rezistentních” vůči jakémukoli množství přijímané soli. Nicméně, meta-analýza prokázala, že denní příjem draslíku mezi 60-120 mmol denně snižuje systolický krevní tlak o 4,4 mm Hg a diastolický krevní tlak o 2,5 mm Hg u hypertoniků a o 1,8 mm Hg a 1,0 mm Hg u normotoniků. Příjem sodíku a draslíku zřejmě ovlivňuje kardiovaskulární onemocnění nezávisle na krevním tlaku. Byla prokázána souvislost mezi koncentrací vápníku v krevních destičkách a příjmem sodíku a draslíku, kdy zvýšená koncentrace soli, zvyšuje reaktivitu krevních destiček a zvyšuje tak riziko iktu. Souvislost byla prokázána i mezi příjmem sodíku a hypertrofií levé komory srdeční a mezi příjmem sodíku a draslíku a cévní mozkovou příhodou. Snížení příjmu sodíku, spolu s redukcí tělesné hmotnosti a snížením příjmu nasycených mastných kyselin (zejména živočišné tuky), vede po 1 roce k prokazatelnému snížení koncentrace adrenalinu a noradrenalinu v krevní plazmě hypertoniků. Snížení příjmu sodíku vede k poklesu krevního tlaku díky tomu, že snížený příjem sodíku aktivuje rennin-angiotensin systém a ten tlumí aktivitu sympatického nervového systému.

zdroj: FZV

Další články z rubriky
Co je serapeptáza a jak vám může prospět

Co je serapeptáza a jak vám může prospět

13.8.2019 / Rubrika: Doplňky stravy
Tento slibný proteolytický enzym byl objeven v roce 1970, když ho izolovali z přátelských bakterií rodu Serratia žijících ve střevě bource morušového. Dnes se používá v Evropě a Asii při mnoha zdravotních potížích.
Na co si dát pozor při změně stravy?

Na co si dát pozor při změně stravy?

11.1.2019 / Rubrika: Doplňky stravy
S novým rokem přichází často předsevzetí a jedno z nejčastějších je „Musím zhubnout“. Když se začne mluvit o hubnutí, tak nám naskočí pojmy jako dieta nebo běhání. Ošetřit je potřeba obě části, jak stranu příjmu energie, tak energetického výdeje.

Další články z rubriky Doplňky stravy...
Aktuálně v diskusích
7.11.12:37
63 reakcí

Vitamíny

Ono bohužel doktoři nás tady o té problematice moc neinformují, ale z čeho si myslíte, že jsou potom osteoporózy apod ?

Dana
4.11.13:09
83 reakcí

Doplňky stravy

probiotika ano, to jsem dceři dávala taky, když byla miminko, ale ted ji je dávám jenom když jdeme na dovolenou do zahraničí, nebo když bere... (zkráceno)

Iva
24.10.1:56
40 reakcí

Rybí olej

Ty si povídáš sama se sebou? :D

Hanka
23.10.22:51
2 reakcí

Melatonin na nespavost

Ahoj, no mě teda pomohl. Důležité je ho brát delší dobu, obvykle nepůsobí hned, ale stačí vydržet a uvidíte, že zabere krásně.

Marka
20.10.21:23
25 reakcí

Doplňky na klouby

No nevím jestli tě žádné problémy nepotkají, ale je fakt, že jsem slyšela, že užíváním tady těch doplňků může člověk spoustě problémů předejít.

Simona
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.