Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Hubnutí > Stravování ve Fast foodech

Stravování ve Fast foodech

17.8.2007 / Rubrika: Hubnutí

abc Dieta – je to služba pro pohodlné hubnutí, v rámci které pro vás připravíme každý den 5 porcí nutričně vyváženého jídla. Tato jídla jsou denně čerstvá a velice chutná. Přivezeme je přímo k Vám do domu nebo do zaměstnání a jediné co musíte pro své efektivní hubnutí udělat je – jíst chutná a pestrá jídla, přitom měsíčně zhubnete 5-7 kg.

www.abcDieta.cz

Při zamýšlení se nad stravovacímí návyky je třeba vzít vždy v úvahu celodenní typický dietní jídelníček. Jedno jídlo za týden u Mac Donalda nebo jedna oslava narozenin složená se sortimentu nabídky Mac Donalda se na zdravotním stavu negativně neodrazí. Sníme minimálně 1000 jídel do roka a záleží tedy na každodenní typické stravě, jaké živiny, v jakém poměru a v jakém množství v jídelníčku převažují. Žádná potravina v přiměřeném množství není tedy nebezpečná. Bohužel díky výbornému marketingu obchodních řetězců, které mohou investovat do reklamy velké množství financí oproti „výrobcům a prodejnám zdravého jídla“ dochází u některých lidí k pravidelným a častým návštěvám restaurací rychlého občerstvení. Není to jen o jídle, ale o celé filosofii. Mac Donald je na jedné straně symbol rychlosti, čistoty a vstřícnosti zaměstnanců. Pro děti představuje atraktivnější prostředí než školní jídelny včetně motivujících prvků v podobě hraček, které jsou součástí jídla, narozeninových party apod. Na druhé straně z hlediska výživového představuje toto občerstvení většinou nadměrný příjem živočišných tuků v podobě nevhodných technologických postupů většinou ve formě smažení. Pod pojmem Fast Food nám nejčastěji naskočí jídla jako „hamburger, pommes frites, pizzy, vuřty, bramboráky, langoše, palačinky“.

Co vadí nejvíce?

Podívejme se konkrétně na složení menu u Mac Donalda. Lze ocenit, že na papírovém tácku je složení jednotlivých pokrmů, i když na zadní straně, takže málokdo si toho všimne. Lze ocenit, že v nabídce přibylo zdravé menu. Podívejme se však na věc trošku kritičtěji.

V rámci zdravé stravy a zejména při hubnutí bychom měli omezit živočišné tuky a sacharidy s vysokým glykemickým indexem. Nadměrná spotřeba živočišných tuků vede k ukládání zásob v podobě tělesného tuku. Potraviny s vysokým glykemickým indexem jsou zdravotně nežádoucí, vzhledem k nadměrnému vylučování inzulínu jsou též nevýhodné a navíc po takových potravinách máme brzy hlad.

Tabulka optimálního složení jídelníčku při různě velkém energetickém příjmu

  Redukce váhy Udržení váhy Stabilizovaná váha
Denní energetický příjem (kJ) 4 000 5 000 6 000 7 000 8 000 9 000 10 000
Bílkoviny (g) 70 85 105 100 90 80 80
Tuky (g) 35 40 50 60 65 70 80
Sacharidy (g) 90 120 140 180 240 290 330

Co se stane, když si dáte 1 nejmenší hamburger

Energetická hodnota

Přijmete pouze 1000 kJ, což je na oběd dokonce málo. Nevýhodou však je, že přijmete v podobě bílé housky sacharidy s vysokým glykemickým indexem, takže budeme mít brzy hlad. Masový karbanátek je usmažen, tedy upraven nevhodně s ohledem na energetický příjem i na obsah nevhodných typů tuku (lze předpokládat, že jsou přítomny i transmastné kyseliny). Navíc další tuky obsahují dresinky, které na hamburger obvykle jako ochucovadlo použijeme.

Lepší varianta

Pokud byste si k tomu dali dvojitou porci zahradního zeleninového salátu bez dresinku, tak alespoň snížíte denzitu pokrmu, to znamená že při v podstatě stejném energetickém příjmu zvýšíte objem, množství vlákniny a je naděje, že nebudete tak brzy hladový. Dvojitá porce zeleninového salátu což je 130 g obsahuje pouze 90 kJ. Vadou je, že si tak nepochutnáte, protože salát je neochucen, protože se automaticky předpokládá, že si dáte dresink.

Horší varianta

Pokud jste odhodlán se stravovat zdravě, zvolíte si ze čtyř dresinků jogurtový. Ten obsahuje na jedno balení (50 ml) 440 kJ, tedy 10x více energie než samotný salát, z čehož je 10 g tuku. Pokud zvolíte jinou variantu dresinku např. vinaigrette, tak balení obsahuje na 50 ml téměř 1000 kJ a více než 25 g tuku. Rázem má váš malý oběd 2 000 kJ, což by energeticky ještě odpovídalo, ale tuky tvoří 63 % energetického příjmu z oběda (doporučených je 30 %). Na papírovém tácku se dočteme, že salát má 0.1 g tuku, ale množství tuku obsaženém v dresinku už zde bohužel nenalezneme, ten najdeme napsaný malým písmem na obalu produktu.

Nejhorší varianta

Dopřejme si Big Mac 1 900 kJ (23 g tuku) či ve jménu představy zdravější varianty Chicken roll 2380 kJ (23 g tuku) a k tomu střední porci hranolek 1080 kJ (13 g tuku) A abychom byli zdraví dáme si k tomu salát s energetickou hodnotou 45 kJ s variantou nejméně tučného dresinku jogurtového 440 kJ (10 g tuku).

Bez nápoje jsme na hodnotě 3 420 kJ, ve variantě kuřecí 3 900 kJ a přijmeme 46 g tuku. Pokud hubneme, již jsme si téměř vyčerpali energetický příjem doporučovaný na celý den a tímto pokrmem jsme již překročili doporučovanou dávku přijímaného tuku při hubnutí.

A co nápoje?

Pokud si přidáme sladký nápoj pouhých 250 ml přidá dalších 500 kJ (samý cukr) a pokud zvolíme shake, je to rázem dalších 1700 kJ s 11 g tuku, kdy už nám zbývá i při energetickém příjmu pro nehubnoucího člověka necelých 20 g do dočerpání celkového množství tuku za den ( to je třeba 100 g tučného sýru).

A zdravé menu?

Pokud se dáte největší zeleninový salát Chicken Premiere Salat přijmete 1360 kJ, dostatek bílkovin, ale bohužel i 16 g tuku, což tvoří 43 % z celkově přijaté energie oproti doporučovaným 30 %. Kousky kuřete jsou totiž bohužel smažené a je přítomna i opečená houska.. Cheef salát obsahuje pouze 550 kJ, tuky tvoří dokonce 52 %. K obojímu pokud přidáte dresink, zvýšíte nad únosnou mez množství tuků.

Ještě je k mání jako moučník (jistě lepší varianta než jablečná taštička, z jejíž energetické hodnoty 920 kJ tvoří tuky 48 % tuku) dovážený výrobek Fruch Tüte, jehož energetická hodnota je 200 kJ, a obsah tvoří 80 gramů ovoce - nakrájené jablko a pár kuliček hroznového vína, bohužel za více než 30.- Kč.

Co říci závěrem?

Pokud zajdeme občas do mekáče a dáme si super size hamburger, ale sníme z něho jen jednu housku, k tomu dvojitou a klidně i trojitou porci zeleninové salátu bez dresinku (v kapse můžeme mít alespoň citron, z kterého si uděláme vlastní dresink) a oželíme 35 korun za vodu Vittel (levnější nesladký nápoj zde nedostaneme), můžeme občas i docela zdravě poobědvat).

zdroj: http://www.stob.cz

Další články z rubriky
Chcete zhubnout? Začněte jíst

Chcete zhubnout? Začněte jíst

27.3.2013 / Rubrika: Hubnutí
S jarem přibývá těch, kteří chtějí zhubnout. Pokud je trápí jen několik kilogramů, které nabrali během dlouhé zimy plné nicnedělání, bude stačit, když udělají několik malých, ale důležitých změn. Do hubnutí se pouští kdejaký nepoučený laik. A efekt? Většinou nulový. Statistiky například udávají, že nejméně jednou v životě drželo dietu zhruba devadesát procent žen.
Jak zhubnout - radí Dr. Petr Fořt - abc Dieta

Jak zhubnout - radí Dr. Petr Fořt - abc Dieta

11.11.2010 / Rubrika: Hubnutí
To záleží na tom, jak velkou má nadváhu – objektivně vzato. Nejprve by stačilo spočítat si BMI…ale o tom už myslím byla řeč. Poté odhadnout typ nadváhy – hruška nebo jablko.
Další články z rubriky Hubnutí...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Hubnutí
včera20:33
22 reakcí

Výživoví poradci - jsou k něčemu?

Já jsem obecně k nějakým placeným hubnoucím službám skeptická. Důvodem je asi také to, že jsem podobných služeb nikdy nepotřebovala. Mohu poděkovat... (zkráceno)

Anonym
20.11.13:49
803 reakcí

Jak zhubnout o 5 až 8 kilo?

Nic, jen jsem tě zkoušela z tuposti.

Ahoj
20.11.10:00
363 reakcí

Hubnutí s hypofunkcí štítné žlázy

Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals... (zkráceno)

osman ibrahim
19.11.14:05
678 reakcí

jak zhubnout

Jestlil ti mohu doporučit tak si uprav stravu,začni cvičit a pořid si Chia shake.Já s kilama zatočila jednou pro vždy.

Mirka
18.11.12:05
51 reakcí

Jak nabrat váhu?

Bereniko, ty se Světem zdraví máš zkušenosti?

Jarda
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení