Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Jarní úklid organismu: slunce, pohyb, vitamíny

Jarní úklid organismu: slunce, pohyb, vitamíny

28.3.2006 / Rubrika: Pohyb a sport

Na začátku jara si kdekdo stěžuje, že ho přemohla jarní únava. Nic ho nebaví, je podrážděný a bez elánu, nedokáže se soustředit. "Nesouvisí to jen se současnou uspěchanou dobou," říká Martin Nouza, lékař z Centra klinické imunologie v Praze. Tento stav podle něj naopak zažívalo už několik generací před námi. A čeká i naše potomky.
Projevy fyzické ani psychické únavy nejsou samoúčelné, ale hrají v organismu varovnou roli. "Únavu je nutné přijímat jako důležitou informaci. Jde o ochranný signál našeho těla, který nás varuje před přetížením," říká Martin Nouza.
Jarní únava má vícero příčin. Patří mezi ně zimní měsíce a tím pádem i nedostatek slunečního svitu. "Minimum světla zvyšuje sklon k depresím," vysvětluje imunolog. Na organismu se rovněž negativně podepisují prodělaná nachlazení, chřipky a další virové infekce. "Zvládnutí všech viróz tělu bere hodně energie," pokračuje lékař. Pro organismus je zátěží i stres, nedostatek odpočinku, dýchání smogu, ale také těžká strava bez vitaminů a minerálů.

Bylinky i sport
Na jarní únavu můžete vyzrát včasnou prevencí. "Naši předkové se jarní únavě snažili předcházet zvláště úpravou stravování. Do jídelníčku často zařazovali první zelené výhonky jarních bylinek. Organismus očišťovali prostřednictvím půstů, jako je například masopust," popisuje Martin Nouza.
V boji s únavou pomohou třeba čerstvé listy pampelišky, kopřivy nebo květy sedmikrásek, které se přidávají do salátů nebo polévek. Brzy z jara je dobré zařadit do jídelníčku také řeřichu, pažitku nebo hrachové výhonky. "Každopádně bychom měli upřednostňovat lehkou a pestrou stravu," doporučuje Martin Nouza. Zapovězené jsou proto mimo jiné smetanové omáčky, knedlíky a tučné maso. Naopak více prostoru na jídelním stole je třeba dát zeleninovým a ovocným salátům.
Tělo se po zimě potřebuje zbavit nahromaděných škodlivin. K pročištění organismu napomáhá sportování, ale také nejrůznější ozdravné kúry. "Po dlouhé zimě se používaly bylinné čaje z listů břízy, z natí mařinky vonné a dalších bylinek," říká Martin Nouza. Prospěšné je rovněž svěřit se do péče speciálních detoxikačních center, kterých je v republice několik.
Vitaminy, minerály a stopové prvky dodá organismu ovoce a zelenina. K dostání jsou i v zimě, nemusí ale obsahovat potřebné množství důležitých vitamínů. Ty lze proto doplnit multivitaminovými prostředky. Měly by obsahovat hlavně antioxidanty, které chrání buňky před škodlivým působením volných radikálů, vznikajících v organismu působením smogu a stresu. "K nejdůležitějším antioxidantům patří beta-karoten, účinné látky ženšenu, vitaminy C a E, z minerálů selen a zinek," vyjmenovává Martin Nouza.
Beta-karoten udržuje dobrý zdravotní stav, doplňujte ho konzumací rajčat, paprik, mrkve, meruněk a listové zeleniny. Vitamin C posiluje imunitní systém. Největším zdrojem "céčka" je ovoce (citrusy, kiwi, šípky, černý rybíz, jahody, meruňky, švestky) a zelenina (brokolice, zelená paprika, květák, brambory). Vitamin E pomáhá proti nachlazení, ale měl by také zpomalovat stárnutí. Do těla ho dostanete konzumací mandlí, avokáda nebo špenátu. Selen brání únavě a zlepšuje koncentraci. Obsahují ho například celozrnné výrobky, otruby, česnek, droždí a rajčata. Zinek zvyšuje odolnost vůči nemocem a je součástí mořských plodů, vajec, dýňových jader nebo hořčice.

Ven na vzduch
Se začínajícím jarem prospěje také pohyb na čerstvém vzduchu. Za sluncem není nutné cestovat do teplých krajin, postačí procházka přírodou za slunečného dne. Tělo potřebuje slunce nejen k vytváření vitaminu D, ale i pro tvorbu látek ovlivňujících náladu.
Organismu udělá dobře rovněž sauna, pravidelné otužování, hodně odpočinku a spánku. Důležité je omezit cigarety (pokud nedokážeme s kouřením přestat úplně) a alkohol, nepřepínat se a vyhýbat se stresu. "Optimální je vyjet si například na hory nebo si vzít pár dní volna a věnovat se svým zálibám," radí Martin Nouza.
Pokud však pocity doprovázející jarní únavu přetrvávají i po několika týdnech, je třeba vyhledat odbornou pomoc. Mohlo by se totiž jednat o počínající vážné onemocnění.

Autorka je spolupracovnicí redakce

Deset kroků proti jarní únavě
1) Hýbejte se na čerstvém vzduchu.
2) Vyhledávejte sluneční světlo.
3) Konzumujte lehkou stravu.
4) Jezte dostatek zeleniny a ovoce.
5) Odpočívejte a hodně pijte.
6) Omezte cigarety a alkohol.
7) Vyhýbejte se stresovým situacím.
8) Zbavte se škodlivin, jděte do sauny.
9) Věnujte se zálibám a přátelům.
10) Svěřte se do péče odborníků.

Kopřivová kúra
Škodlivé látky, které se v těle přes zimu nahromadily, vám pomohou odstranit kopřivy. Po dobu tří týdnů každý den pijte asi půl litru kopřivového čaje. Spolu s tím každý večer provádějte koupele končetin - jeden den koupele rukou, druhý den nohou. Jeden den v týdnu ale všechny kopřivové procedury vynechejte.

Detoxikační centra
Škodlivin v těle se můžete zbavit například v těchto detoxikačních centrech:
* Institut celostní medicíny, Praha 1
* Ordinace biologické celostní medicíny, Brno
* Distribuční centrum a poradna celostní medicíny, Ostrava
Podrobný přehled najdete mimo jiné na
www.eccklub.cz, www.ihned.cz

 

Další články z rubriky
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

4.1.2009 / Rubrika: Pohyb a sport
Ke zdravému životu patří pravidelný pohyb. Pokud někomu nestačí nebo nevyhovují tradiční sporty, jako například běhání, jízda na kole, plavání nebo tenis, může si vybrat z rozsáhlé nabídky fitness center. Zvýšenou kondici, vypracované svaly a lepší postavu - to slibují všechna fitness centra. Existují ale i takové lekce, při kterých uděláte něco pro své zdraví, ale zároveň si odpočinete a zbavíte se stresu.
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
8.11.17:56
46 reakcí

Bolest kolen při chůzi do schodů

Mě Alavis pomohl od bolestí kolen. Moc jsem nevěřia, že zabere, ale asi po měsíci jsem pocítila úlevu.

Bohuna
5.11.20:35
34 reakcí

Kloubní výživa

Dobrý den, za mě teda taky vede Alavis. Užívám ho já i přítel a naši dva pejsci. My jsme zlepšení pocítili cca za měsíc a u našich pejsků jsem lepší... (zkráceno)

Xenie
5.11.10:28
28 reakcí

Klouby sportovce

znám hodně sportovcu co ho berou a dokonce se tenhle přípravek prodává už i ve fitku

Kelly
5.11.10:20
39 reakcí

Která kloubní výživa je pro klouby nejlepší?

za jak dlouho to zabralo a pocitil jsi ulevu?

Michal
3.11.23:23
335 reakcí

Klouby, kosti

je na přirodní bázi a je bez eček .

Anonym
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.