Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Představujeme: Nordic Walking

Představujeme: Nordic Walking

31.5.2005 / Rubrika: Pohyb a sport
Počátkem 90.tých let se z rekreačního běhu na lyžích a ledovcové turistiky vyvinulo nové sportovní odvětví, které bylo v USA nazváno Pole Walking. Jednalo se o prvotní formu současného Nordic Walking, které se rozšiřuje i mezi obyčejné turisty a rekreační sportovce. Jedná se o kombinaci chůze, běhu na lyžích a vysokohorské turistiky, kdy jsou při chůzi používány turistické hole.

     Využití holí pro překonávání horských průsmyků se objevuje již v 13.století. Jednalo se o tzv. horské hole s ledovcových zobcem, které byly až tři metry dlouhé. Přesto během let se na horské hole zapomnělo. Jejich renesance nastala až v roce 1974, kdy přišla poprvé německá firma Leki se sportovními teleskopickými holemi, o které byl okamžitě obrovský zájem, uměle podpořený faktem, že hole začali využívat přední světoví horolezci s Reinholdem Messerem v čele. Proto se tak rychle stali běžným doplňkem všech alpinistů.
     V 90.tých letech se tedy v USA objevuje Pole (později tedy Nordic) Walking. Do Evropy přichází přes Finsko, kde se jeho technika začala přizpůsobovat i netrénovaným rekreačním sportovcům, který se velmi rychle rozvinul v národní sport. Vlna nadšení z jednoduchosti a efektivity tohoto jednoduchého sportu se rozvinula po celé Skandinávii, odkud se pomalu a jistě rozšiřuje do celé Evropy. V současné době získává Nordic Walking největší oblibu v německy mluvících zemích.
     Obrovskou výhodou Nordic Walking je možnost provozovat jej během celého roku a přizpůsobit jeho úroveň svým schopnostem. Hlavní výhody teleskopických holí jsou především dvě – zdravotní a tréninková.
     Po zdravotní stránce snižuje používání holí při tréninku namáhání kolenních a kyčelních kloubů, čímž podporuje zdravý a kvalitní trénink. Malým příkladem je následující fakt: zjistilo se, že při každém kroku snižují teleskopické hole celkovou váhu zatížení až o 5 kg, při chůzi z kopce či do kopce až o 8 kg. Opřeme-li se tedy o hůl 45-70x za minutu, ušetříme nohám za hodinu turistiky něco mezi 13-34 tunami zatížení. Mimoto používáním holí se velmi dobře prokrví svalstvo celého těla a tepová frekvence nacházející se v oblasti mírně zvýšené vede k snadnějšímu výdeji energie, což může pomoci i těm, kdož trpí nadváhou a nemoci s ní spojenými.
     Po stránce tréninkové se tento druh pohybu liší od běžné turistiky především zapojením horní poloviny těla (uvádí se, že je vyžadován výkon až 90% svalů v těle). Je prokázáno, že toto zapojení usnadňuje dýchání, což může pomáhat i astmatikům či lidem trpícím lehkými dýchacími obtížemi.
     Nespornou výhodou Nordic Walking jsou relativně nízké náklady na vybavení, které je pro provozování tohoto sportu potřeba. Stačí vám pouze dvě teleskopické hůlky (jejich cena se pohybuje od 1500 do 5000 Kč) a rozumné turistické oblečení. Vhodné je se vybavit i mapou a naplánovat si kvalitní trasu, která plně odpovídá naší aktuální výkonnosti.
     Samozřejmě, že ideální pro komplexní fyzický rozvoj je kombinace různých druhů sportovního zatížení – kolo, jogging, běžky, plavání – a Nordic Walking nabízí další nový a nenáročný druh aerobního tréninku. Proto s chutí vyražme k novým zítřkům.

zdroj: http://vyziva.danjutsu.com

Další články z rubriky
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

Ve fitness centrech se zrychlí tep a zklidní mysl

4.1.2009 / Rubrika: Pohyb a sport
Ke zdravému životu patří pravidelný pohyb. Pokud někomu nestačí nebo nevyhovují tradiční sporty, jako například běhání, jízda na kole, plavání nebo tenis, může si vybrat z rozsáhlé nabídky fitness center. Zvýšenou kondici, vypracované svaly a lepší postavu - to slibují všechna fitness centra. Existují ale i takové lekce, při kterých uděláte něco pro své zdraví, ale zároveň si odpočinete a zbavíte se stresu.
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
dnes16:21
1 reakcí

Kauf von Führerschein, Reisepass, Personalausweis (benjack20008@gmail.com)

Kauf von Führerschein, Reisepass, Personalausweis (benjack20008@gmail.com) Hallo, Wir bieten eine Datenbank mit garantiertem Echtheitszertifikat... (zkráceno)

samcyrile
dnes14:11
28 reakcí

Kloubní výživa

Dobrý den, já používám https://www.alavis.cz/cs/ .

Zora225
dnes13:22
291 reakcí

Klouby, kosti

Je potřeba brát hlavně pravidelně a dlouhodobě. Bere se 5 týdnů, potom si dát zase 5 týdnů pauzu a opět nasadit. Ať ti zabere.

Ajka
včera20:46
33 reakcí

Bolest kolen při chůzi do schodů

Jak dlouho ho berete a za jak dlouho vám zabral, tak, že vás klouby přestaly bolet?

Janina
18.9.11:58
24 reakcí

Klouby sportovce

brát vyživové doplnky n aklouby je u sportovcu již samozřejmosti . Nejvice berou kloubní výživu

Anonym
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.