Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > KAKI - "Diův oheň"

KAKI - "Diův oheň"

19.11.2016 / Rubrika: Zdravá výživa

Kaki

Pektin a rostlinný sliz jsou komplexní sacharidy, díky kterým má kaki rosolovitou dužinu. Protože obsahuje 1 % pektinu, je spolu s jablky na tuto látku nejbohatší. Pektin a sliz tvoří rozpustnou rostlinnou vlákninu, která představuje 3,6 % jeho hmotnosti. Pektin a sliz zadržují vodu, zvětšují objem stolice a usnadňují vyprazdňování. Rovněž ovlivňují vstřebávání cukrů, jež je jejich přičiněním v porovnání s absorpcí bílého cukru mnohem pozvolnější. Dále v trávicím traktu zadržují cholesterol a zvyšují jeho množství, které je vyloučeno ve stolici. Pektin a sliz mají příznivý vliv na stěny trávicího traktu, zejména na tlusté střevo, ve kterém dokáží zmírňovat záněty.

 

Taniny jsou směsi fenolu, které mají silné adstringentní účinky. Obecně platí, že čím více taninů ovoce obsahuje, tím větší jsou jeho stahující účinky. Množství taninů je v každé odrůdě jiné a v poslední fázi zrání se ve všech plodech zmenšuje na minimum. Plody obsahují největší množství taninů v říjnu, tedy měsíc před úplným dozráním (na severní polokouli totiž většinou dozrávají v listopadu).

 

Karotenoidy jsou látky odvozené od betakarotenu, které se v těle mění na vitamin A. V současnosti jsou v centru pozornosti proto, že mají antioxidační vlastnosti, jež chrání buňky před stárnutím, zpomalují rozvoj arteriosklerózy a snižují riziko rakoviny. Z patnácti druhů karotenoidů v kaki převládá lykopen (nachází se i v rajčatech) a kryptoxantin. Díky těmto látkám mají plody oranžovou nebo načervenalou barvu. Kaki patří mezi ovocné druhy, které jsou na karotenoidy (provitamin A) nejbohatší.

 

Kaki obsahuje 16 mg vitaminu C na 100 g. To znamená, že jeden středně velký plod (250 g) dodává 40 % doporučené denní dávky tohoto vitaminu. Přestože kaki není na vitamin C z ovocných druhů nejbohatší, obsahuje ho významné množství, které postačuje k usnadnění absorpce železa.

 

Protože kaki obsahuje taniny (adstringencia) a rozpustnou vlákninu (změkčovadlo), zklidňuje a vysušuje stěny trávicí soustavy. Pektin a sliz stahují a působí protizánětlivě a karotenoidy jejich účinek ještě zesilují. Proto se doporučuje konzumovat plody při průjmech a kolitidách (zánětech tlustého střeva) jakéhokoliv původu. Tři až šest kaki denně pomáhá upravit pohyby střev a zmírnit zánět sliznice trávicího traktu.

Jelikož zralé plody obsahují malé množství taninů, mají slabý adstringentní účinek a nepomáhají ani při průjmech. Mají ale protizánětlivé účinky na střeva a jsou účinné při chronické kolitidě, střevních spazmech (křečích), nadměrné plynatosti a dráždivém tračníku.

Kaki jsou chudé na tuky a sodík, ale bohaté na karotenoidy, které chrání arterie. Proto se doporučují lidem s arteriosklerózou, hypertenzí a kardiovaskulárními problémy všeobecně.

Přestože podíl železa v kaki není nijak zvlášť významný, díky současné přítomnosti vitaminu C se tento minerál dobře vstřebává. Z toho důvodu se konzumace kaki doporučuje v případě anémie z nedostatku železa (tzv. sideropenické anémii).

 

I když je kaki sladké ovoce, diabetikům prospívá ze dvou důvodů: Více než polovinu z jeho 15 % sacharidů tvoří fruktóza, přírodní ovocný cukr, který diabetici, jejichž pankreas produkuje méně inzulinu, lépe snášejí a snáze vstřebávají. Rozpustná rostlinná vláknina ve formě pektinu zpomaluje uvolňování cukrů ve střevech, čímž diabetiky chrání před prudkým nárůstem hladiny fruktózy a glukózy v krvi. Diabetici mohou jíst kaki bez rizika a mít užitek z jeho pozitivního vlivu na trávicí soustavu, jakož i z obsahu karotenoidů a železa.

I když zralá kaki ztrácejí svůj adstringentní účinek, protože obsahují méně taninů, jejich změkčující a protizánětlivý účinek na trávicí soustavu jim zůstává.

Konzumace kaki: 1. Prsty ověřte jeho zralost. 2. Odstraňte stopku. 3. Plod rozkrojte napůl. 4. Jezte ho lžící nebo z něj vyrobte pyré.

Jelikož jsou kaki dostupné jen na podzim, je dobré v tomto období využít příležitosti a konzumovat je co nejvíce. Při průjmech jich lze sníst až šest denně.

 

Pyré z kaki: Oblíbená přísada do krémů, džemů, želé a kompotů a výborný doplněk k tofu, tvarohu či jogurtu.

Zdroj:

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

Další články z rubriky
Maliny a jejich kouzlo

Maliny a jejich kouzlo

7.7.2019 / Rubrika: Zdravá výživa
Maliny se využívaly převážně jako lék na nejrůznější nemoci nebo jako povzbuzující prostředek. Toto sladké a v kuchyni hojně využívané ovoce si zamilujete nejen pro jeho báječnou chuť. Víte, pro koho jsou nejzdravější?
Léto je tady: 3 osvěžující recepty na teplé dny

Léto je tady: 3 osvěžující recepty na teplé dny

25.6.2019 / Rubrika: Zdravá výživa
Teploty se rychle zvedly a trhy se naplnily čerstvou zeleninou a šťavnatým ovocem, které voní, jen okolo projdete. Využijte první teplé dny, pozvěte přátele a udělejte si osvěžující brunch.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
17.7.20:05
29 reakcí

dieta

No jestli do toho můžu vstoupit, tak džem rozhodně nepatří do diety. Pokud chce člověk jít s váhou dolů, tak by měl zkrouhnout cukry a v ovoci jich... (zkráceno)

Lucka
17.7.20:02
1 reakcí

Ketogenní dieta

Zdravím, ráda bych se tu informovala o vašich zkušenostech s dietami, kdy se tělo dostane do ketózy. Zajímalo by mě jestli tady ty diety fungují a... (zkráceno)

Denisa
11.7.0:53
51 reakcí

Probiotika

Já mám zkušenost s Laktobacily 5 od Swissu, fungovaly mi dobře. Hlavně brát s rozestupem 2 hod. po antibiotikách, aby se neničila jejich působnost.

Janča
29.5.23:48
19 reakcí

Zdravá výživa

já se snažím vařit převážně zdravé jídlo od doby co jsem začla hubnout, většinou se inspiruji z receptů světa zdraví

Nina
29.5.23:19
21 reakcí

Zdravé hubnutí

co zkusit nějakého odborného poradce ? já docházela v Brně do Světa zdraví a díky jejich programu jsem za půl roku shodila 12kg

Nina
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.