Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    

MAJONÉZA

6.4.2007 / Rubrika: Zdravá výživa

MAJONÉZA  KLADY

• bohatá na vitamin E

MAJONÉZA  ZÁPORY

• vysoký obsah kalorií
• syrová vejce v čerstvé majonéze mohou způsobit salmonelózu
• vysoký obsah cholesterolu

Z hlediska výživnosti obsahuje domácí i průmyslově vyráběná majonéza jen málo bílkovin a sacharidů. Díky vaječnému žloutku a rostlinnému oleji, ze kterých se připravuje, však obsahuje vitamin E.
Majonézu užívejte střídmě, neboť jedna polévková lžíce této oblíbené přísady do salátů a dalších studených jídel obsahuje kolem 10 g tuku, tedy téměř 100 kcal. Lidé, kteří se snaží zeštíhlet, mohou používat "nízko tučnou" majonézu (obvykle obsahuje asi 3 g tuku a 50 kcal na jednu polévkovou lžíci). Dalšími nízko tučnými náhražkami majonézy jsou SALÁTOVÉ ZÁLIVKY (dresinky) připravené z nízkotučného jogurtu nebo ze sýrů.
Většina receptů na čerstvou domácí majonézu doporučuje použít panenský olivový olej, skládající se především z mononenasycených mastných kyselin. Olivový olej však lze nahradit OLEJI s lehčí chutí, například saflorovým, sójovým a kukuřičným olejem. Tyto oleje obsahují hlavně polynenasycené mastné kyseliny. Většina těchto kyselin je pro zdraví nezbytná. Syrová vejce používaná do domácích majonéz mohou být zdrojem salmonely, zvlášť pokud nepocházejí ze spolehlivého zdroje a pokud je nespotřebujete do data maximální trvanlivosti. Syrová vejce se proto vůbec nehodí pro malé děti, těhotné ženy a starší nebo nemocné lidi. Velkovýrobci majonéz se nebezpečí nákazy salmonelou vyhýbají tím, že používají výhradně vejce pasterovaná. Ve vaječných žloutcích je také hodně cholesterolu, a proto je nejezte, držíte-li cholesterolovou dietu.
Domácí majonézu vždy uchovávejte v uzavřené nádobě v ledničce. Na teplo ji nedávejte dřív než 30 minut před použitím. Domácí majonéza vydrží v ledničce až několik dní.

Jídlo jako jed, jídlo jako lék, Reader’s Digest Výběr

Další články z rubriky
Cuketový koláč

Cuketový koláč

12.9.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
Cuketa má minimální obsah kalorií a vysoký obsah minerálů. Příznivě působí na srdce, ledviny, trávicí ústrojí, pomáhá při léčbě cukrovky, revmatismu a dny. Má i protirakovinné účinky. A lze ji nápaditě upravit.
Ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina

14.8.2017 / Rubrika: Zdravá výživa
To, že jsou čerstvé plody ovoce a zeleniny zdravé, jistě není žádná novinka. Možná vás ale překvapí, že mnohdy mohou zastoupit chemický lék a posloužit k léčbě neduhů.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
20.10.10:27
4 reakcí

Zdravá výživa

PRodávají i spalovače tuků, to je mnohem lepší, než bezkalorické produkty :-)

Lucie
10.10.9:01
27 reakcí

Letní grilování, jaký gril?

Gril určitě neobjednávej z netu. Tam seženeš různé šmejdy, navíc bude dobré, když si ho osobně prohlédneš, vyzkoušíš si, jak se ti s ním bude... (zkráceno)

Tereza
9.10.18:04
63 reakcí

zdravé jídlo pro děti

Já zase doporučuju dětskou kuchařku na mimikucharka.cz. Jsou tam recepty ze zdravých surovin a nepoužívají se žádné konzervanty a chemická... (zkráceno)

Sandra
2.10.22:16
27 reakcí

Probiotika

Tak máte možnost buď zkusit normální doplňky stravy jako vitamíny atd. nebo dlouhodobá probiotika jako Probio C+D od pharmaagency.

Trsprs
20.9.8:53
4 reakcí

Doplněk na zlepšení mléka

S jakými příkrmy (značkou) jste začínali přikrmovat vaše děti ?

Lena
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení