Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Zdravá výživa > Minerálky jsou zdravé. Ale jen v malém množství

Minerálky jsou zdravé. Ale jen v malém množství

29.3.2006 / Rubrika: Zdravá výživa

Minerální vody jsou považovány za symbol zdraví. Není to tak dávno, co je bylo možné pít z elegantních malých džbánečků jen na lázeňských kolonádách. Dnes si postavíte na stůl jedenapůllitrovou láhev a během dne vypijete klidně i dvě. Tři litry tekutin, to je přece to, co lékaři doporučují.
Jenže pozor. Lékaři také říkají, že minerálek by člověk neměl vypít více než půl až litr denně. A to jen těch, které neobsahují moc minerálů. Jinak hrozí, že se budou v těle (cévách, játrech, ledvinách) nebezpečně hromadit.
Minerálky však mají jednu nespornou výhodu: minerály rozpuštěné ve vodě jsou pro lidský organismus dobře vstřebatelné. To se naopak nedá s jistotou říci o různých preparátech s obsahem minerálů, které se prodávají jako doplňky stravy v lékárnách.

Správné poměry
Nízký a navíc pro zdravý organismus výhodný obsah minerálů má v první řadě minerálka Korunní. Podobně je na tom podle testů Státního zdravotního ústavu Mattoni.
Rozhodování o tom, která minerálka je pro vás nejvhodnější, je ale hotová věda. Pokud se podíváte na složení minerálních vod, zjistíte, že každá z nich má jiné složení minerálů. Navíc je obsahují v různých poměrech (viz tabulka).
Některé minerály je totiž nutné přijímat v určitém vzájemném poměru, který zaručuje jejich správné vstřebávání v lidském organismu. Jedná se například o kombinaci hořčíku s vápníkem, jejichž poměr by měl být 1:2 nebo sodíku s draslíkem (2 až 3:1).

Kofein odvádí vodu
Zcela vyhnout se mají minerálkám podle lékařů zejména lidé s vysokým krevním tlakem, onemocněním srdce, jater a ledvin. Vody s vyšším podílem minerálů mohou být naopak vhodné pro ženy v menopauze a těsně po ní. Ty jsou totiž ohroženy osteoporózou z nedostatku vápníku. Vybírat by však měly minerálky nejen s dostatkem vápníku, ale i hořčíku, který jeho vstřebávání výrazně ovlivňuje. I v tomto případě je nutné kombinovat minerálky s jinými tekutinami.
Čím tedy minerálky nahradit? Nejlepší jsou nápoje s minimálním množstvím minerálů - tedy obyčejná voda. A také ovocné čaje a ředěné stoprocentní ovocné šťávy. Tekutiny je možné získávat i z ovoce a zeleniny s vysokým obsahem vody (rajčata, okurky, meloun).
K doplňování tekutin není vhodná káva a všechny další nápoje s kofeinem, a samozřejmě také alkohol, protože organismus odvodňují. Slazené limonády a energetické nápoje odborníci nedoporučují, neboť až na výjimky mají vysoký obsah cukru. Kyselina fosforečná v kole ještě přispívá k odvádění vápníku z těla.

Light není řešením
Chcete-li být opravdu ke svému zdraví co nejšetrnější, tak si rozhodně nekupujte slazené minerálky obsahující zbytečné kalorie. Řešením nejsou ani druhy light s různými příchutěmi. Zjednodušeně řečeno, obsahují plno "chemie". Tedy takzvaných éček - barviv, ochucovadel či umělých sladidel. Ta jsou sice v nápojích v množství, které by nemělo dospělému člověku uškodit, ale pro tělo je to zbytečná zátěž. Chcete-li zlepšit chuť vody či minerálky, vymačkejte si do ní citrón nebo pomeranč.
Pokud ochuceným minerálkám neodoláte, vybírejte aspoň ty nápoje, které obsahují pouze přírodní ochucovadla a barviva. Z cukrů je pro organismus výhodnější fruktóza nebo takzvaný invertovaný cukr - což je směs glukózy a fruktózy.


Odborná spolupráce:

Mgr. Pavel Suchánek, odborník na výživu z pražského Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM)
Jak se liší jednotlivé minerálky
Kolik minerálů mají jednotlivé minerální vody a jaký příjem doporučuje Státní zdravotní ústav

Parametry Mg Ca Mg/Ca Na/K Celková minera (mg / l ) (mg / l) poměr poměr lizace (mg / l)
doporučená denní dávka 300-400 800-1500 1:2 3:1 nelze přesně určit*
doporučený příjem z tekutin 20-30 40-80 1:2 3:1 nelze přesně určit*

Korunní 30,5 78 1:2,5 4:1 970
Excelsior 15,6 25,5 1:1,6 8:1 290
Hanácká kyselka 107,1 185,2 1:1,7 17:1 2995
Hanácká kyselka Pro Vital 71,4 270 1:3,8 17:1 2533
Magnesia 234 37,7 6,2:1 1:5 1870
Mattoni 24,9 87,6 1:3,5 neuvádí K 962
Ondrášovka 19,6 184 1:9,4 19:1 963,4
Poděbradka 48,4 142,2 1:2,9 7:1 2052
Poděbradka Pro linie 67,4 165,6 1:2,5 8:1 2720

Pokud je nevhodný poměr hořčíku (Mg) a vápníku (Ca), může při dlouhodobé spotřebě dojít ke špatnému vstřebávání vápníku. Velký obsah vápníku oproti hořčíku zase může zvyšovat riziko rakoviny žaludku. Velký obsah sodíku (Na) není vhodný pro lidi s nemocemi srdce a cév. Obecně je množství sodíku ve stravě obyvatel Česka vysoké. Čím je méně draslíku (K) oproti sodíku, tím je vyšší riziko vzniku vysokého krevního tlaku. *Celková mineralizace by měla být co nejnižší. Je třeba ale myslet i na správný poměr minerálů. Zdroj: Státní zdravotní ústav, HN

Zapamatujte si
* Tekutiny je vhodné přijímat během celého dne v menších dávkách a ne nárazově ve větším množství.
* Pocit žízně je prvním příznakem nedostatku tekutin v organismu. Pít bychom měli tak, abychom tomuto projevu zabránili.
* Někteří lidé pocit žízně skoro vůbec nemají. Ti si musí množství tekutin přijímaných během dne opravdu hlídat. Týká se to častěji žen a také starších lidí.
* Za běžných podmínek by měl dospělý člověk vypít dva až tři litry tekutin. Při vyšším výdeji energie a pocení (sport, horké počasí) je třeba množství nápojů ještě zvýšit.
* K pití jsou nejvhodnější stolní vody, ovocné čaje, ředěné džusy a ovocné šťávy. Vhodné jsou i polévky či zelenina a ovoce s vysokým obsahem vody. Naopak káva a alkohol se do množství tekutin nepočítají, protože organismus odvodňují.
* Pro mnohé může být překvapením, že vhodná je i voda z vodovodu. Ta sice může odrazovat svou chutí, zdravotně je ovšem nezávadná. Je také dobrým zdrojem minerálních látek, nehrozí však, že jich do těla dostanete víc, než je vhodné.

ihned.cz

Další články z rubriky
Tajemství ŠÍPKU

Tajemství ŠÍPKU

11.9.2019 / Rubrika: Zdravá výživa
Šípek neboli růže šípková (Rosa canina) je znám jako léčivo již od středověkých herbářů, kdy se začal používat hlavně k vnitřnímu použití.
Jak si užít sladké i při keto dietě

Jak si užít sladké i při keto dietě

29.8.2019 / Rubrika: Zdravá výživa
Ketogenní strava povoluje jen určité množství sacharidů. I s tímto omezením lze však keto dietu prožít bez většího strádání. V článku vám přinášíme tipy, jak si můžete vychutnat chutná sladká jídla, aniž byste vystoupili z ketózy.
Další články z rubriky Zdravá výživa...
Aktuálně v diskusích
4.11.13:12
64 reakcí

Probiotika

No snad jste to neměli z uživání probiotik.....

Donica
4.11.9:42
20 reakcí

Zdravá výživa

Holky, jaké jsou nejlepší vitamíny v těhu? Myslím ty, které mě budou provázet celé těhu. Díky moc.

Verunka
4.11.9:38
10 reakcí

Doplněk na zlepšení mléka

Maminy, bete nějaké vitamíny v době kojení? Co je na jeho podporu nejlepší? Já jsem totiž minulý těhu neměla vůbec mlíko, tak se tomu chci vyvarovat... (zkráceno)

Kajka
4.11.9:35
2 reakcí

vitaminy v zimě

Ahoj všem, prosím o info ohledně vhodných vitamínů při snažení o početí? Děkuji moc.

Janula
27.10.16:18
589 reakcí

Mladý ječmen a chlorella

Jo ono je dobré si vyčistit trávení a játra.

Covka
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.