Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    
AbecedaZdraví.cz > Rodina a děti > Nejčastější chyby ve výživě dětí

Nejčastější chyby ve výživě dětí

2.4.2007 / Rubrika: Rodina a děti

Nutriční terapeutka poradenského centra Výživy dětí

Během dosavadního provozu Poradenského centra „Výživa dětí“ jsme se na naší bezplatné informační lince a v on-line poradně setkali s řadou zajímavých dotazů. Některé z nich se opakují a mnohdy odrážejí názory na zdravou výživu dětí, které jsou správné pouze zdánlivě. Nároky na výživu dětí jsou jiné než u dospělých, což si mnozí rodiče neuvědomují a snadno se tak dopouštějí chyb. Některé „rádoby zdravé“ návyky byly patrné i ve vyhodnocení Dotazníku stravovacích zvyklostí, naštěstí většinou nešlo o mýlky vysloveně „nebezpečné“. Přesto je důležité nejčastější chyby ve výživě dětí vysvětlit a odstranit. Opakovaně jsme se setkávaly s chybami v následujících oblastech:

Sladkosti
První chybou, která byla v Dotazníku stravovacích zvyklostí často viditelná, je nadměrná konzumace sladkostí. Nemuseli jsme se proto divit vyššímu výskytu nadváhy a obezity u dětí, jejichž rodiče nás kontaktovali, protože sladkosti mohou přispět k rozvoji nadměrné hmotnosti. Pokud mají děti
ve stravě hodně jednoduchých sacharidů (jejichž zdrojem právě sladkosti jsou), které nejsou vykompenzovány dostatkem pohybu, nadbytečné sacharidy se přeměňují na tuky a ukládají se. V normálním jídelníčku zdravých dětí jistě mají sladkosti své místo, neměly by však tvořit jeho základ. Můžeme také volit jejich zdravější varianty – kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa, sušené ovoce, ořechy, müsli výrobky.

Rychlá občerstvení
Ke zvyšování tělesné hmotnosti, ale i hladiny cholesterolu a krevních tuků přispívá také časté stravování v bufetech či stáncích a restauracích rychlého občerstvení. Většina jídel v těchto podnicích je bohatá nejen na výše uvedené jednoduché sacharidy, ale také na tuky s nevhodným složením
(s nasycenými mastnými kyselinami), cholesterol a sůl. Tzv. „fast food“ by se tedy neměl ve zdravém jídelníčku dětí (ani dospělých) objevovat denně. Když už si děti nějaké jídlo v rychlém občerstvení dají, měly by pak svůj denní jídelníček doplnit dostatkem zeleniny a ovoce a také již ve stejný den nejíst například uzeniny nebo další tučná jídla. 

Zdroje cholesterolu
Protože je u dětí stále častěji diagnostikována vysoká hladina cholesterolu, je dobré si povšimnout toho, jak často se v jejich stravě vyskytují potraviny bohaté na cholesterol. K těm nejviditelnějším patří tradiční máslo, které je stále pravidelnou součástí jídelníčku asi třetiny dětí, dále například uzeniny, tučnější druhy tavených sýrů, smetanové jogurty atd. Nejen dospělí, ale i děti by přitom podle zásad zdravé výživy měly dávat přednost kvalitním rostlinným tukům, které neobsahují cholesterol
a navíc dodávají tělu esenciální mastné kyseliny. Tyto látky přispívají ke zdravém růstu dětí, podle posledních výzkumů také podporují správný mentální vývoj.  Doporučený poměr tuků ve stravě
by měl být 2/3 tuků rostlinných a 1/3 tuků živočišných.

Nízkotučné potraviny
Setkáváme se také s opačným přístupem – maminky se bojí, aby jejich dítě nepřibralo, tak jim odmalička dávají nízkotučné potraviny (mléko a mléčné výrobky, tuky) a pokrmy připravují prakticky bez tuku. Pro zdravou výživu dětí ale není dobré, když v ní tuky chybí, protože je děti potřebují nejen jako zdroj energie, ale také pro správný růst a vývoj, využití vitaminů rozpustných v tucích nebo
pro tvorbu některých hormonů. Nejde tedy o to, tuky z dětského jídelníčku vyloučit, ale měli bychom se zaměřit na jejich správný výběr.

Nedostatek ovoce a zeleniny
V mnoha Dotaznících byl už na první pohled patrný nedostatek čerstvého ovoce a zeleniny. Vícekrát denně jí čerstvé ovoce jen třetina dětí, zelenina je na tom ještě podstatně hůře – pouhých 15 %
jí čerstvou zeleninu vícekrát za den. Zelenina a ovoce jsou cennými zdroji vitaminů, minerálních látek a vlákniny, proto bychom je měli jíst 5x denně - měly by tedy být součástí každého denního jídla dětí
i dospělých. Navíc kdyby děti měly dostatečný přísun vitaminů a minerálních látek z ovoce, zeleniny, luštěnin a cereálií, nemuseli by jim je rodiče denně podávat ve formě tabletek či šumivých nápojů. Všeobecně by se tyto preparáty měly užívat pouze v obdobích chřipek, oslabení imunity nebo
při střídání ročních období, například při přechodu ze zimy do jara. (Více informací o ovoci a zelenině můžete najít na www.zdrava5.cz .)

Další články z rubriky
Zkusme to sami - aneb jak si poradit s problémy

Zkusme to sami - aneb jak si poradit s problémy

23.3.2016 / Rubrika: Rodina a děti
Život nás dokáže někdy pěkně potrápit. Stres bývá na denním pořádku. Všichni víme, že to není dobré, ale málokdo z nás si s ním dokáže poradit. Pojďme si společně projít pár bodů, které nám pomohou vyhrát nad stresem.
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne

Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne

12.8.2008 / Rubrika: Rodina a děti
Každý člověk, dítě i dospělý, má svůj specifický biorytmus. To znamená, že každé dítě je zcela jedinečné a má jiné potřeby příjmu energie. Přesto však bylo zjištěno, že maximální aktivity dosahují děti dopoledne mezi 10. a 12. hodinou.
Další články z rubriky Rodina a děti...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Rodina a děti
dnes11:51
1 248 reakcí

Potrebujete naliehavú pôžičku?

Rýchla odpoveď: anabellemartinez229@gmail.com Dobrý deň, som jednotlivec, ktorý ponúka medzinárodné pôžičky. S kapitálom ktoré budú použité na... (zkráceno)

Anabelle Martinez
včera16:57
83 reakcí

Kolika a prdíky

Dávala jsem biogaiu, ale jakmile ji dcera dobrala, tak problém byl zpět. Nakonec jsem musela vyměnit um za to speciální AR.

Mirka
včera16:44
8 reakcí

Umělá strava

Sunar dávám už druhému dítěti a vše je naprosto bez problému. Nechápu ta srovnání mlíček od lidí, co je vidět, že tomu vůbec nerozumí. Nechám tu... (zkráceno)

Alena
10.12.20:20
1 reakcí

Podpora imunity

Dáváte něco dětem na podporu imunity ? Přemýšlela jsem jestli v lékárně koupit nějaké ty marťánky nebo je to zbytečné ?

Debora
10.12.10:05
21 reakcí

Jaké odrážedlo?

Ahoj, máme taky doma, vozítko má gumový kola, takže se s ním krásně jede, nijak nehrčí a ovládá se v pohodě. Do kufru ho v pohodě hodím, když sklopím... (zkráceno)

Kája
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení