Pro správné fungování tohoto webu využíváme soubory cookies. Budete-li pokračovat v jeho prohlížení, souhlasíte s používáním souborů cookies.Pokračovat Více informací    

Těhotenství

15.2.2007 / Rubrika: Rodina a děti

Strava matky před těhotenstvím a během těhotenství se projeví na placentě, ze které děťátko dostává všechno, co potřebuje k vývoji a růstu. Jste-li těhotná nebo chcete otěhotnět, poraďte se o užívání doplňků se svým lékařem. V těhotenství je nutno bedlivě hlídat, aby nedošlo k překročení doporučených dávek; některé vitaminy se v těle ukládají a jejich vysoké hodnoty mohou poškodit plod.

 

Přibývá důkazů o souvislosti mezi růstem plodu v děloze a pozdějším rizikem vývoje aterosklerózy, hypertenze, cukrovky nebo rakoviny. Někteří vědci předpokládají, že u miminek označených pediatry při porodu za drobná nebo hubená existuje větší riziko vývoje koronární choroby srdeční. U dětí, které v děloze přiměřeně nerostou, je rovněž zvýšené riziko onemocnění v kojeneckém věku, a dokonce riziko náhlé smrti.
Prenatální doplňky, které obsahují nutriční látky v množství přiměřeném pro těhotenství, jsou dnes běžně k dostání a mohou prospět zvláště ženám, jejichž strava je nepostačující a nemá správné složení.
Zdá se, že vztah mezi zdravou výživou v těhotenství a zdravým dítětem je přímou úměrou, ale ženy by se neměly zbytečně bát. Tisíce žen každoročně porodí zdravé děti s normální váhou, aniž by nějak plánovaly těhotenství a staraly se o výživu plodu.

DOPLŇKY KYSELINY LISTOVÉ pro těhotenství

Pravidelné doplňování kyseliny listové nebo folátů před početím a po něm snižuje riziko vrozených defektů nervové trubice, jako je rozštěp páteře (spina bifida).
V době, kdy se žena pokouší otěhotnět, má denně užívat 400 mcg kyseliny listové a pokračovat až do dvanáctého týdne těhotenství. Mezi dobré zdroje v potravě patří obohacené snídaňové obilniny, růžičková kapusta, brokolice, pomeranče a kvasnicový výtažek.

ŽELEZO v těhotenství

V těle těhotných žen se tvoří navíc krev k zásobení placenty a plodu; k tvorbě červených krvinek je nezbytné železo. Tanin v čaji brání jeho vstřebávání a vitamin C vstřebávání výrazně zvyšuje.
Během těhotenství se schopnost vstřebávat železo u ženy zvyšuje. Dodávat dvojmocné železo v doplňcích je nutné těm ženám, které ho při otěhotnění mají jen malé zásoby (většinou kvůli stravě na železo chudé), nebo ženám, které dříve trpěly silným menstruačním krvácením. Vysoké dávky železa v těhotenství však mohou působit zácpu a ohrozit zásoby zinku, protože oba minerály si při vstřebávání konkurují. Snadno vstřebatelné železo je obsažené v živočišných bílkovinách, jako jsou ledvinky, libové červené maso, krocan, kuřata a sardinky. Játra, která jsou vynikajícím zdrojem železa, se však v těhotenství nedoporučují, protože mohou obsahovat vysoké dávky retinolu (jedna z forem vitaminu A), který může být škodlivý pro vyvíjející se plod.

VÁPNÍK v těhotenství

Během těhotenství stoupá u ženy vstřebávání vápníku. Jsou-li zdroje tohoto minerálu v potravě dostatečné, není zapotřebí užívat doplňky. Doporučené hodnoty 700 mg denně lze dosáhnout konzumací velkého množství mléčných výrobků a olejovek.
V časných stadiích těhotenství je vápník mobilizován ze zásob v kostech, ale později se vrací zpět. Proto by měly dospívající dívky při otěhotnění užívat vápníkové doplňky: jejich kosti nejsou dosud dostatečně kalcifikované, aby se vypořádaly se zvýšenou těhotenskou spotřebou, a jejich zdraví může přece jen utrpět. Doplněk pro výstavbu kostí s poměrem vápník/hořčík 2:3 je ideální, protože pro zdraví kostí je hořčík stejně důležitý a v potravě často chybí.
Kojící matky potřebují k tvorbě mléka denně 1250 mg vápníku. Toho lze snadno dosáhnout pitím mléka a konzumováním mléčných výrobků bohatých na vápník, popřípadě užíváním doplňku s obsahem 1000 mg vápníku.

HOŘČÍK v těhotenství

Tento minerál nezbytný pro výstavbu kostí je rovněž obsažen v mateřském mléce. Během těhotenství si ho organismus odebírá z kostních zásob, je-li jeho příjem z potravy nedostatečný. Nedostatek hořčíku může vést k tzv. preeklampsii.
Doporučený denní příjem hořčíku v těhotenství je 250 mg a během kojení stoupá na 320 mg.
K jeho zdrojům v potravě patří celozrnné obilniny, snídaňové obilniny obohacené otrubami, ořechy a fazole.

ZINEK v těhotenství

Zdravý růst a vývoj buněk není možný bez zinku. Je-li ve spermatu nedostatek zinku, snižuje se pohyblivost spermií. U žen, v jejichž potravě je málo zinku, je zvýšené riziko nedonošených dětí s nízkou porodní váhou.
"Těhotné ženy, jejichž strava obsahuje dostatečné množství zinku - například maso, ořechy, korýše, fazole a mléko, nebudou pravděpodobně doplňky zinku potřebovat, protože organismus se přizpůsobuje jeho potřebě zvýšeným vstřebáváním z potravy.
Pokud se během těhotenství užívají doplňky, mají obsahovat denní dávku 7 mg zinku. Doporučený denní příjem stoupá na 13 mg denně v prvních čtyřech měsících plného kojení. Konzumace potravy, která splňuje požadavky organismu na bílkoviny, pravděpodobně ke zvýšení příjmu zinku stačí.

 

MĚĎ v těhotenství

Tento minerál, který je součástí mateřského mléka, je potřebný při stavbě kostí. K jeho zdrojům v potravě patří sušené meruňky, maso, rýže, celozrnné těstoviny a snídaňové obilniny. Doporučený denní příjem je 1,5 mg.

SELEN v těhotenství

Velmi účinný antioxidant selen je obsažen v chlebu, jádrech para ořechů, rybách a některých zrnech. Mimořádné dávky selenu nejsou v těhotenství nutné, ale studie prokázaly, že nedostatek selenu může souviset s potratem. Kojící matky potřebují 75 mcg selenu denně, což mohou získat buď z potravy bohaté na selen, nebo užíváním multiminerálních doplňků.

VITAMIN A v těhotenství

Tento vitamin je potřebný pro buněčný růst, vývoj kůže a buněčných membrán a řadu metabolických funkcí. Hodnoty doporučeného příjmu jsou 700 mcg v těhotenství a 900 mcg pro kojící matky. Toto množství lze snadno získat z běžné stravy a doplňování se nedoporučuje.
Těhotné ženy by neměly užívat vyšší dávky vitaminu A ve formě retinolu, protože již dávky 2800 mcg denně mohou vést k vrozeným defektům plodu.
Z tohoto důvodu se během těhotenství nedoporučuje jíst játra a výrobky z nich, protože mohou obsahovat vysoké hodnoty retinolu. Rovněž prenatální a těhotenské doplňky nemají obsahovat retinol. Většina z nich obsahuje beta-karoten, který je mnohem bezpečnější, protože se přeměňuje na vitamin A podle potřeby organismu.
Mezi zeleninu a ovoce bohaté na beta-karoten patří mango, mrkev, sladké brambory, meloun kantalup, papája, broskve a tmavozelená zelenina. Vitamin A je rovněž obsažený v mléce, másle, sýru, jogurtu, žloutku a ledvinách.

VITAMIN D těhotenství

Během těhotenství a kojení je vitamin D nezbytný pro využití vápníku při stavbě kostí a zubů. Většinu tohoto vitaminu dostaneme slunečními paprsky. V potravě je obsažen pouze v živočišných produktech, tučných rybách, obohaceném umělém tuku a vaječném žloutku.
U žen, které trvale zahalují svou kůži z náboženských nebo kulturních důvodů, je značné riziko jeho nedostatku.

VITAMIN C v těhotenství

Doporučené denní množství vitaminu C, který je nezbytný pro růst a dobrý stav všech tkání, je během těhotenství 50 mg denně a během kojení 70 mg denně. Strava bohatá na ovoce a zeleninu snadno tyto požadavky splní. Sklenice pomerančové šťávy dodá 80 mg vitaminu C.

SKUPINA VITAMINŮ B v těhotenství

Vitaminy B komplexu se účastní při uvolňování energie z potravy. Doplňky B komplexu mohou prospět ženám s chudou stravou, i když se potřeba vitaminů B během těhotenství nezvyšuje.

CO UDĚLAT PRO SEBE I PRO DĚŤÁTKO

RANNÍ NEVOLNOST: Zdá se, že mezi tradičními prostředky proti ranní nevolnosti je nejtrvalejší a nejúčinnější kořen zázvoru. Lze jej užívat ve formě tobolek, tablet a jako čaj nebo zázvorovou limonádu (musí opravdu obsahovat zázvor). Jitrocel blešníkový nebo lněné semínko pomáhají odstranit zácpu, která často trápí ženy v těhotenství. Zapíjejte semínka množstvím vody, aby se zvětšil objem stolice.

PŘÍPRAVA NA POROD: Některé porodní asistentky doporučují k posílení a tonizaci dělohy malinové listí. Předpokládá se, že povzbuzuje schopnost účinných kontrakcí a zkracuje tak porodní bolesti. Má se však užívat až od 34. týdne těhotenství; před tímto obdobím by mohlo vyvolat potrat. Denně se užívají dvě nebo tři tablety o obsahu 400 mg výtažku z malinových listů nejlépe při jídle.

VITAMIN PRO NOVOROZENCE: Po porodu se podává vitamin K ke snížení rizika krvácivé choroby novorozence. Podával se nitrosvalovými injekcemi, ale obavy z možného - byť velmi vzdáleného - spojení s leukemií vedly k užívání tohoto vitaminu orálně. Kojencům se běžně podává několik dávek.

Autor: článek Těhotenství - publikace - Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek. Reader´s Digest Výběr

Další články z rubriky
Zkusme to sami - aneb jak si poradit s problémy

Zkusme to sami - aneb jak si poradit s problémy

23.3.2016 / Rubrika: Rodina a děti
Život nás dokáže někdy pěkně potrápit. Stres bývá na denním pořádku. Všichni víme, že to není dobré, ale málokdo z nás si s ním dokáže poradit. Pojďme si společně projít pár bodů, které nám pomohou vyhrát nad stresem.
Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne

Školáci potřebují dostatek energie především dopoledne

12.8.2008 / Rubrika: Rodina a děti
Každý člověk, dítě i dospělý, má svůj specifický biorytmus. To znamená, že každé dítě je zcela jedinečné a má jiné potřeby příjmu energie. Přesto však bylo zjištěno, že maximální aktivity dosahují děti dopoledne mezi 10. a 12. hodinou.
Další články z rubriky Rodina a děti...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Rodina a děti
včera23:54
1 251 reakcí

Potrebujete naliehavú pôžičku?

Hľadáte veľmi pravý úver? Dobrou správou je tu! ! ! Ponúkame úvery v rozmedzí od 5, 000,00 dolárov na 30, 000, 000,00 dolárov v ročnej úrokovej... (zkráceno)

MRS PEACE
11.12.16:57
83 reakcí

Kolika a prdíky

Dávala jsem biogaiu, ale jakmile ji dcera dobrala, tak problém byl zpět. Nakonec jsem musela vyměnit um za to speciální AR.

Mirka
11.12.16:44
8 reakcí

Umělá strava

Sunar dávám už druhému dítěti a vše je naprosto bez problému. Nechápu ta srovnání mlíček od lidí, co je vidět, že tomu vůbec nerozumí. Nechám tu... (zkráceno)

Alena
10.12.20:20
1 reakcí

Podpora imunity

Dáváte něco dětem na podporu imunity ? Přemýšlela jsem jestli v lékárně koupit nějaké ty marťánky nebo je to zbytečné ?

Debora
10.12.10:05
21 reakcí

Jaké odrážedlo?

Ahoj, máme taky doma, vozítko má gumový kola, takže se s ním krásně jede, nijak nehrčí a ovládá se v pohodě. Do kufru ho v pohodě hodím, když sklopím... (zkráceno)

Kája
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.
(c) 2005-2013 Abeceda Zdraví s.r.o.   | Reklama | Návštěvnost měří NetMonitor | Prohlášení