Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Aerobik a jeho fitness odrůdy

Aerobik a jeho fitness odrůdy

31.5.2005 / Rubrika: Pohyb a sport
Klasický aerobik, od něhož se dnes odvozuje většina dalších fitness aktivit prošel za posledních 20.let bouřlivým vývojem. „Čistý“ aerobik je v podstatě specifický druh gymnastiky, jež se vyznačuje charakteristickým provedením a kombinací základních pohybů. Pohyby se rozvíjejí za doprovodu hudby do různých variací. Jelikož většina dalších druhů aerobiku přímo vychází ze zákonitostí klasického aerobiku, podívejme se blíže na některé důležité pojmy a principy tohoto sportu.

     Ačkoliv už to dávno neplatí, stále se často setkáváme s názorem, že při aerobiku se nedělá nic jiného než se „skáče na hudbu“. Ve svých počátcích aerobik skutečně takový byl, čímž získal ostrou kritiku především od ortopedů, ale díky výzkumné práci doznala tato skutečnost značných změn a dnes je aerobik i ze zdravotního hlediska bezpečných sportem. Pohyby v aerobiku dělíme na dvě kategorie :

  1. Low impact
    • jedna noha zůstává při pohybu vždy v kontaktu s podložkou (úkroky, chůze)
    • žádné poskoky
  2. High impact
    • v určitých fázích se žádná část těla nedotýká země (poskoky skoky, výskoky)
    • jelikož zatěžují kloubní aparát vkládají se pohyby do choreografií jen jako malá část

     Má-li tedy aerobik splnit svůj základní účel, měl by být správně technicky odcvičen. Vedle hudby je také velice důležitá osobnost instruktora, který cvičení vede. Pro určité typy cvičení (viz dále) se používá specifická hudba. Zde pouze řekneme, že u low impact pohybů se používá hudba 130-140 BRM (beats per minut), která je poměrně rychlá. Tempo se pochopitelně dle mixáže kazety / CD během cvičení mění, ale je nutné zachovat pozvolnou změnu, neboť prudké zastavení může způsobit kolaps.
     Teď se tedy jen v kostce zmíníme o různých typech aerobiků.

Step aerobik
     V součastné době asi nejoblíbenější forma aerobiku. Jedná se o ojedinělý vertikální trénink , kdy cvičenci vystupováním na step (10-30 cm vysoký stupínek) a následných sestupováním překonávají výškový rozdíl, přičemž dochází k zatěžování netradičním svalových skupin – především hýždě a hamstringy.
     Hudba na step aerobik je poměrně pomalá (120-135 BPM), což však metodě vůbec neubýrá na účinnosti. Základním nebezpečím je nutnost uhlídat stejnoměrné cvičení, tj. abychom jednu nohu nezatěžovali více než-li druhou.

Funky aerobik
     Funky aerobik je cvičení, které je praktikuje na funky hudbu, která je oblíbená zejména mezi mladými lidmi. Přesto se zde používá hudba trochu jinak než-li v klasickém aerobiku. Také je dobré si uvědomit, že pokud budete dobří v klasickém aerobiku, neznamená to automaticky, že Vám funky aerobik půjde bez problémů.

Taneční aerobik
     Hudba a pohyb, tak je charakterizován taneční aerobik, který se inspiruje kombinací klasických pohybů aerobiku a pohybových prvků daného tance, především latinsko-amerických tanců. Ale objevují se aerobiky inspirované hip hopem, afro, jazzem a dalšími exotickými hudbami.
     Takže kdo rád kroutí boky, ten by si měl vybrat právě taneční aerobik.

Tae-bo
     Spojení mezi pohyby aerobiku a prvky bojových umění již také není moderní myšlenkou, neboť tu již aplikoval před desítkou let Billy Blanks, mistr světa v karate a mistr USA v tae-kwon-do, když spojil sestavy karate, tae-kwon-do a kickboxu spolu s prvky aerobiku a hudbou.
     V hodinách tae-bo se nevytvářejí žádné choreografie a pohyby mají především silový charakter. Velkou výhodou tohoto cvičení je posílení problémových partií jako jsou boky, hýždě, pas, břišní a zádové svalstvo. Sloganem „Lose weight – have fun – be strong“, což se překládá jako „hubni – bav se – buď v kondici“ si tae-bo zajistilo velkou popularitu. Předčilo i různé umělé pokusy spojení aerobních aktivit a jednotlivých bojových stylů jako je např. cardio kick box aerobic.

Indoor cycling
     Cyklistika v tělocvičně pod vedením instruktora je poměrně novým trendem ve aerobních cvičeních. Nejznámější a nejrozšířenější metoda u nás je právě spinning, o kterém jsme se obšírněji zmínili v 7.kapitole o cyklistice a spinningovém cvičení.

Indoor rowing
     Podobně jako cyklistika, lze pod vedením instruktora cvičit i na veslařském trenažéru. Tato metoda vede k rovnoměrnému rozvoji svalové hmoty, zvýšení tělesné zdatnosti a síly. Tato metoda je stará již přes 17 let a shromáždila kolem sebe již velké množství lidí.

Aqua aerobik
     Spojení vody a aerobiku je také značně moderní a pokrokovou metodou, neboť oproti ostatním metodám ve vodě nedochází k otřesům, což chrání naše klouby i celkovou výkonnost. Vedle toho je maximální tepová frekvence ve vodě o 10-15% nižší než-li na suchu, což vede k ušetření kardiovaskulárního systému.

Posilovací metody aerobiku
     Provádí se na hudbu kolem 120-125 BPM s minimálním počtem krokových variací. Známe tyto typy cvičení :

  • P-class – provádí se dynamické posilování problematických partií pomocí vlastní váhy těla
  • Body styling – cvičení zaměřené pouze na tvarování postavy, tj. po rozcvičce následuje pouze cílené posilování
  • Body tone – vytrvalostně-silový trénink nízké až střední intenzity zatížení využívající jednoduché pomůcky (malé činky, těžká tyč, krátké gumy, expandery, těžké míče)
  • Interval aerobic training – kombinuje střídání aerobního cvičení s intervaly tréninku síly

zdroj: http://vyziva.danjutsu.com

Další články z rubriky
Nepodceňujte přínos ortopedických vložek

Nepodceňujte přínos ortopedických vložek

10.7.2020 / Rubrika: Pohyb a sport
Nohy nás nosí po celý život. Snad nejvíce namáhanou oblastí jsou chodidla, která si zasluhují speciální péči. Ortopedové uvádí, že přibližně tři čtvrtiny lidí trpí problémy, které jsou spojeny s chodidly. Nejčastější vadou jsou ploché nohy, které mohou působit potíže při delší chůzi nebo stání.
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
28.7.18:46
317 reakcí

Svalové křeče

doporučuje se brát magnezium, které uvolní svaly. Při sportu to tělo potřebuje

Anonym
27.7.13:45
32 reakcí

Jak rychle zhubnout?

Taky mám koupený běhací pás. Koupila jsem na fitham. A s tím jsme spokojeni moc. Já jsem na něm denně. Nemám opravdu čas chodit denně do posilky a... (zkráceno)

Hanka
29.3.20:08
10 reakcí

Jaky sport pro deti

Se sportkids máme taky výbornou zkušenost...obě naše děcka k nim chodí na všestranný sportovní kroužek, je to super, protože děcka to víc baví a... (zkráceno)

Danda
11.2.15:18
6 reakcí

Plastika menisku

O jaké pumpičce to mluvíte? Lékaři ani magistři v lékárnách o tom nic neví :((

Ester
20.10.21:43
77 reakcí

Kolenní klouby

Ono je to sporné. Alavis jsem zkoušela a taky mi vadila ta chuť, navíc prášky nebo pilulky mi přijdou praktičtější.

Simona
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.