Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport

Chůze a její vlivy na zdraví

  • chůze pomáhá při hubnutí

  • zlepšuje základní kondici i celkovou fyzickou zdatnost

  • posiluje kosti a klouby

  • zabraňuje vzniku osteoporózy
  • chůze posiluje srdce a snižuje riziko vzniku srdečních onemocnění
  • ovlivňuje tuky v krvi – snižuje cholesterol
  • produkuje hormony dobré nálady – zlepšuje zdraví a celkovou psychickou pohodu
  • chůze okysličuje mozek a tím zlepšuje naši paměť
  • stačí 20 - 30 minut denně, rychlejší svižné chůze, a výsledky se dostaví již za pár dní

 

Intenzita chůze, neboli zátěž, náročnost, musí být přiměřená a cvičení dostatečně namáhavé, aby došlo k pozitivním změnám v našem těle. Naproti tomu nesmí však být příliš vysoká, aby naopak nedošlo k přílišné únavě organismu. Nedílnou součástí je zdravý jídelníček. Dostatečný přísun živin a pitný režim.

 

Krása ovlivněná chůzí

Kdo by nechtěl krásná a vypracovaná lítka. Pevná stehna i krásnou pleť. A to nemluvím o dobré fyzičce nebo vždy skvělé náladě. Pohyb na čerstvém vzduchu prokrví váš mozek, upevní zdraví a utuží celkový kardiovaskulární systém. To všechno dovede obyčejná chůze. Po tisíciletí nejpřirozenější pohyb člověka. 

 

Chůze v mnoha variantách

  • Jogging - pomalý běh, který trvá ideálně 20-30 minut
  • Walking - rychlá chůze
  • Chůze s holemi - trekingové hole pomáhají při chůzi zapojit celé tělo a tím zvyšují celkový vliv na  tělesnou kondici

 

Jogging

Původní význam tohoto slova znamenal střídání pomalého běhu s chůzí. Již před stovkami let to byl způsob přepravy a překonávání dlouhých vzdáleností. Jogging je tedy vytrvalý běh mírné až střední intenzity trvající alespoň 30 – 40 minut, nejlépe na měkkém podkladu (třeba v lese). Nutností je mít vhodné pružné běžecké boty.

 

Jogging se v dnešní době stal synonymem rekreačního běhání. Provozují ho lidé, kteří nejsou tak zdatní jako běžci, hledající něco mezi chůzí a během, chtějíce si vybudovat základní kondici třeba spolu se shozením nějakého přebytečného kila. Rychlost běhu je velmi nízká, avšak při dlouhodobém provozování velmi ůčinná.

 

Intenzita chůze – kondice

Možností hodnocení intenzity zátěže:

 

Test mluvení – jedná se o zpěv, mluvení, těžké oddychování. Pokud jste při cvičení schopni zpívat, znamená to, že intenzita cvičení je nízká až nedostatečná. Pokud jste schopni konverzovat, je intenzita zátěže mírná. Pro stanovený cíl redukce hmotnosti či zlepšení metabolických ukazatelů optimální. Pokud nejste schopni konverzovat, dokonce nemůžete popadnout dech, je zátěž velmi intenzivní.

Podle tepové frekvence – určuje se jako procento maximální tepové frekvence , která je však individuální u každého z nás a znamená tepovou frekvenci, které organismus dosáhne při maximální zátěži.

Zátěž by měla být nastavena tak, aby se tepová frekvence pohybovala mezi 108-162 tepy/min.

 

Využití elektronických sporttesterů – skládá se z hrudního pásu, který bezdrátově přenáší naměřené hodnoty tepové frekvence do hodinek.

Krokoměr – pro kontrolu intenzity a délky chůze slouží přístroj zvaný krokoměr. Jeho funkcí je počítání kroků, umožňuje tak orientační přepočet absolvované vzdálenosti a kalorie vydané při chůzi.

 

Pokud je cílem především redukce tělesné hmotnosti, je výhodnější provádět chůzi při nižší tepové frekvenci v delším časovém intervalu. Při této intenzitě slouží jako zdroj energie hlavně tuky.

 

Jakmile nejste schopni konverzovat, jdete příliš rychle. Vaše tepová frekvence stoupne a v tuto chvíli spalujete pouze cukry a brzy se vyčerpáte.

 

Navíc chůze je báječný sport, neboť ho lze provozovat v jakémkoli ročním období a téměř za každého počasí. Nebojte se chodit v zimě, otužujete tím své tělo.

 

Hubnutí za pomoci chůze je proces dlouhodobější, ale pro ty co vydrží nebo pro ty, kterým se chůze stane jejich životním stylem, nese své ovoce. Navíc u tohoto sportu lze spojit příjemné s užitečným. Pokud máte pejska, „vyvenčíte“ sebe i svého mazlíčka a ještě uděláte něco pro své zdraví.

Další články z rubriky
Jízdu na skateboardu se naučíte v každém věku

Jízdu na skateboardu se naučíte v každém věku

26.4.2021 / Rubrika: Pohyb a sport
Většina lidí má tento sport spojený s tím, že jízda na na skateboardu patří jen mladé generaci. Jen málokdo by prohlásil, že si na skate může hrdě stoupnout člověk starší například čtyřiceti let – někdo by o něm byl dokonce schopný prohlásit, že je to blázen. Takový člověk se však mýlí. Není žádný důvod, proč by se ani starší člověk nemohl naučit jízdě na skateboardu.
Úrazové pojištění: nutnost nejenom pro sportovce

Úrazové pojištění: nutnost nejenom pro sportovce

8.4.2021 / Rubrika: Pohyb a sport
Milujete sporty? Pohyb je činnost, bez které si neumíte představit svůj den? Anebo máte zvláštní nadání na to přicházet neustále k úrazům? Ať tak, či onak, úrazové pojištění se vám určitě vyplatí. Na co se při jeho výběru zaměřit a co si při sjednání pohlídat?
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
27.5.12:18
5 reakcí

Opruzená pokožka

Nesportuji, ale aktivní jsem hlavně na zahrádce. V létě a teple se samozřejmě potím, takže tyto problémy znám. Určitě tento přípravek vyzkouším.

Petra
26.4.21:54
319 reakcí

Svalové křeče

Jdi s tou reklamou do .........

anonym
11.3.7:51
378 reakcí

Klouby, kosti

Dobrý den,mám po covidu 6 týdnů a začalo mě krupat v kostech a kloubech myslím že to mám po tem viru, můžete mi něco na to doporučit?známá mě... (zkráceno)

Anonym
3.12.13:05
34 reakcí

Nadměrné pocení při námaze

Od dospívání jsem trpěl nadměrným pocením rukou a letos na jaře jsem si koupil elektrický antiperspirant. Po 9 ošetřeních jsem byl úplně bez potu a... (zkráceno)

Zvono
20.10.13:58
12 reakcí

Vitamíny a minerály

pokud jsi sportovec, tak je vhodne brát magnezium pro celkovou tělesnou úlevu po sportu

Martina
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.