Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Jóga pomáhá více než klasické cvičení

Jóga pomáhá více než klasické cvičení

11.1.2006 / Rubrika: Pohyb a sport

Cvičení jógy prospívá tělu i duši. V novém výzkumu se lékaři zaměřili na její působení u bolestí zad.

Jóga pomáhá

Lidem, které trápí bolesti v dolní části zad, může podle nového výzkumu pomoci cvičení jógy. Lékaři zjistili, že se cvičení jógy, ovšem v mírné intenzitě, ukázalo jako dobrá cesta ke zmírnění bolestí a zlepšení zdraví. Odborníci dokonce hovoří o tom, že takovýto druh jógy je účinnější než klasické cvičení či cvičení podle návodu z knih. Jóga totiž podle lékařů přináší úlevu od bolesti rychleji než klasické cvičení.
Výsledky studie byly zveřejněny v odborném lékařském časopise Annals of Internal Medicine a informuje o ní zpravodajství stanice CNN.
Podle odhadů cvičí jógu asi 14 miliónů Američanů, nejčastěji právě kvůli potížím se zády. Doktorka Karen J. Shermanová z Group Health Cooperative v Seattlu upozorňuje, že účinky jógy na bolesti v dolních částech zad nebyly dosud ve vědecké literatuře příliš popsány. Z tohoto důvodu ve spolupráci s týmem lékařů rozhodla provést následující výzkum.
Skupinu 101 dobrovolníků rozdělili na tři skupiny. První cvičila po dobu 12 týdnů jógu, druhá skupina klasické terapeutické cvičení, zbytek se řídil radami z příslušných příruček.

Jóga - Přizpůsobit si cvičení

Skupina cvičící jógu se zaměřila na takzvanou vinijógu. Ta totiž zastává názor, že si může každý přizpůsobit polohy při cvičení svým individuálním potřebám. Cvičení první skupiny vedl zkušený instruktor jógy a dohlížel na to, aby lidé cvičili v mírné intenzitě a příliš nezatěžovali své tělo.
Po 12 týdnech se ukázalo, že se lidé ze skupiny cvičící jógu cíti-li mnohem lépe než ti, kteří se zúčastnili kursu klasického cvičení či postupovali podle návodu z knih.
Dobrovolníky lékaři sledovali i nadále. Po uplynutí třech měsíců se zdravotní stav lidí cvičících jógu a těch praktikujících klasické cvičení vyrovnaly.
Autoři studie nehodnotí, jaký druh cvičení - zda jóga či klasické terapeutické cvičení - je jako pomoc od bolestí dolních částí zad lepší. "Kdybych si však mohla vybrat, rozhodla bych se pro jógu," dodává Karen J. Shermanová.

Jóga - Méně léků

Lidé praktikující jógu také užívali podle výsledků studie méně léků na tišení bolesti v porovnání se skupinou, která cvičí klasickými metodami. Není však stále dosud jasné, proč cvičení jógy přináší úlevu od bolesti rychleji. Doktorka Hermanová však připomíná spojení duše a těla, které je pro jógu typické.
Vinijóga, stejně tak jako jiné druhy jógy, klade důraz na spojení pohybů těla, správného dýchání a také duševní aktivity. Podle slov doktorky Karen J. Shermanové je možné, že jóga umožňuje lidem s bolestí zad lépe si uvědomit své pohybové návyky a držení těla. Zejména pak ty, které mohou jejich bolesti zhoršovat.
Některé bolesti, zvláště ty způsobené zraněním či problémy s ploténkami, nemusí vždy jóga zmírňovat. Na typické bolesti zad s nejasnou příčinou, které ovlivňují svalstvo, měkké tkáně a podobně, však prý určitě stojí za to jógu vyzkoušet. (pas)

zdroj: ihned.cz

Další články z rubriky
Nepodceňujte přínos ortopedických vložek

Nepodceňujte přínos ortopedických vložek

10.7.2020 / Rubrika: Pohyb a sport
Nohy nás nosí po celý život. Snad nejvíce namáhanou oblastí jsou chodidla, která si zasluhují speciální péči. Ortopedové uvádí, že přibližně tři čtvrtiny lidí trpí problémy, které jsou spojeny s chodidly. Nejčastější vadou jsou ploché nohy, které mohou působit potíže při delší chůzi nebo stání.
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
28.7.18:46
317 reakcí

Svalové křeče

doporučuje se brát magnezium, které uvolní svaly. Při sportu to tělo potřebuje

Anonym
27.7.13:45
32 reakcí

Jak rychle zhubnout?

Taky mám koupený běhací pás. Koupila jsem na fitham. A s tím jsme spokojeni moc. Já jsem na něm denně. Nemám opravdu čas chodit denně do posilky a... (zkráceno)

Hanka
29.3.20:08
10 reakcí

Jaky sport pro deti

Se sportkids máme taky výbornou zkušenost...obě naše děcka k nim chodí na všestranný sportovní kroužek, je to super, protože děcka to víc baví a... (zkráceno)

Danda
11.2.15:18
6 reakcí

Plastika menisku

O jaké pumpičce to mluvíte? Lékaři ani magistři v lékárnách o tom nic neví :((

Ester
20.10.21:43
77 reakcí

Kolenní klouby

Ono je to sporné. Alavis jsem zkoušela a taky mi vadila ta chuť, navíc prášky nebo pilulky mi přijdou praktičtější.

Simona
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.