Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Otužování bez ohledu na věk

Otužování bez ohledu na věk

28.1.2008 / Rubrika: Pohyb a sport

Plavání přináší řadu pozitivních momentů pro naše zdraví. Posiluje pohybový aparát, a to při jakékoliv teplotě vody. Celoročně se plave v krytých bazénech, ale také řeky, přehrady i rybníky bývají v obležení, pokud je dostatek horkých letních dní. Nezejí ale prázdnotou ani v zimním čase.
Jdeme-li si nyní zaplavat do bazénu, obvykle je možné využít např. také perličky a vířivější proudy v masážním bazénku či protiproud, saunu, páru... Druhý a podstatně odvážnější způsob je plavání ve volné přírodě, a to vzdor klesající rtuti teploměru.

Otužování bez ohledu na věk

Plavání je výborným procvičením celé postavy, neboť současně namáhá všechny svaly, zatímco např. běhání formuje hlavně nohy a zadek. Bezesporu je pro náš organismus přínosné jakékoliv plavání, ale pokud se rozhodneme pro chladnou, studenou nebo ledovou vodu, přistupuje ještě výrazný vliv na celý lidský organismus, zejména na cévní a nervový systém.
Ten, kdo si nepustí na tělo ani studenou sprchu, určitě netuší, oč přichází. "Chladná voda výrazně působí na psychiku člověka, povzbuzuje sebedůvěru, uspokojení z překonání teplotní bariéry. Při setkání otužilců a při společném plavání nebo účasti v soutěžích přistupuje i účinek společenský," říká předseda oddílu dálkového a zimního plavání TJ Sokol Hradec Králové Karel Valeš.
Samozřejmě si nelze říci, že od zítřka začneme plavat venku v zimě, a rovnou do vody skočit. Organismus se musí na takový výkon připravit postupně. S otužováním je vhodné začít už u malých dětí, se zimním plaváním potom u otužilých jedinců od patnácti let výše. Věnovat se mu může každý, jehož zdravotní stav to dovolí, až do pozdního věku.

Studená voda povzbuzuje

Podnikatelům, manažerům a dalším pracovníkům, kteří procházejí stresovými situacemi, přináší zimní plavání vedle výše uvedených pozitiv také výrazný osvěžující účinek. Není divu, že dnes někteří z nich rozšířili řady otužilců, kterým právě teď nastává pravý čas pro jejich vodní radovánky v přírodě. Při akcích otužilců dochází k setkání osobností z různých podnikatelských, vědeckých i kulturních sfér. "Jeho vyznavači jsou například majitel firmy Výtahy Náchod Petr Vele, operní pěvec Národního divadla v Praze Richard Haan, pedagožka ing. Vilemína Rieggerová z Univerzity České Budějovice, Mgr. Michal Moravec, odborník na železniční dopravu, a další," namátkou uvádí několik jmen Karel Valeš. Jak je vidět, v zimě mohou vznikat u vody dobré specifické kontakty.
"Na to, jak by měli zájemci o zimní plavání začít s otužováním, je jednoduchý návod: ranním sprchováním studenou vodou. Jeho délka je závislá na pocitu každého jedince, nic jiného ji neomezuje. Nejlépe je však obohatit brzy trénink plaváním ve volné přírodě, tomu se žádná sprcha nevyrovná. Všechny informace případným zájemcům rádi zodpovíme nebo je také naleznou na internetových stránkách o zimním plavání," radí Karel Valeš.

Soutěžní disciplína

Zimní plavání je součástí sekce dálkového plavání při plaveckém svazu v Praze. Protože člověk je tvor soutěživý, platí to i o otužilcích, kteří pořádají soutěže v zimním plavání. Zdolávat tratě dlouhé 100, 250, 500, 750 a 1000 metrů. "Tratě 750 a 1000 metrů se plavou na čas a podle pořadí se získává bodový koeficient. Délka pobytu ve vodě při soutěži je maximálně dvaadvacet minut. Je možné konstatovat, že naše republika má v organizaci tohoto sportu a zimních soutěží v zimním plavání jedinečné postavení ve světě. Našich soutěží se zúčastňují plavci z Německa, Belgie, úzce spolupracujeme s otužilci ze Slovenska," dodal Karel Valeš.

Tajemství dlouhověkosti?

Když se hovoří o dlouhověkosti, obvykle se zmiňuje střídmost v jídle, pití, hodně pohybu, žádné kouření, alkohol jako lék atd. Výčet by se možná mohl doplnit také o zimní plavání. "Příkladem je dr. ing. Ladislav Nicek z Olomouce, kterému je 93 let, nebo královéhradecký lékař MUDr. Václav Šimák, bývalý člen našeho oddílu, který plaval denně v Orlici téměř do posledních dnů života, do 84 let," uzavřel Karel Valeš.
AUTOR: ihned

Doporučujeme: jedinečný vzdělávací projekt o reálné výživě a hubnutí www.Akademie-Zdravi.cz

Další články z rubriky
Jízdu na skateboardu se naučíte v každém věku

Jízdu na skateboardu se naučíte v každém věku

26.4.2021 / Rubrika: Pohyb a sport
Většina lidí má tento sport spojený s tím, že jízda na na skateboardu patří jen mladé generaci. Jen málokdo by prohlásil, že si na skate může hrdě stoupnout člověk starší například čtyřiceti let – někdo by o něm byl dokonce schopný prohlásit, že je to blázen. Takový člověk se však mýlí. Není žádný důvod, proč by se ani starší člověk nemohl naučit jízdě na skateboardu.
Úrazové pojištění: nutnost nejenom pro sportovce

Úrazové pojištění: nutnost nejenom pro sportovce

8.4.2021 / Rubrika: Pohyb a sport
Milujete sporty? Pohyb je činnost, bez které si neumíte představit svůj den? Anebo máte zvláštní nadání na to přicházet neustále k úrazům? Ať tak, či onak, úrazové pojištění se vám určitě vyplatí. Na co se při jeho výběru zaměřit a co si při sjednání pohlídat?
Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
27.5.12:18
5 reakcí

Opruzená pokožka

Nesportuji, ale aktivní jsem hlavně na zahrádce. V létě a teple se samozřejmě potím, takže tyto problémy znám. Určitě tento přípravek vyzkouším.

Petra
26.4.21:54
319 reakcí

Svalové křeče

Jdi s tou reklamou do .........

anonym
11.3.7:51
378 reakcí

Klouby, kosti

Dobrý den,mám po covidu 6 týdnů a začalo mě krupat v kostech a kloubech myslím že to mám po tem viru, můžete mi něco na to doporučit?známá mě... (zkráceno)

Anonym
3.12.13:05
34 reakcí

Nadměrné pocení při námaze

Od dospívání jsem trpěl nadměrným pocením rukou a letos na jaře jsem si koupil elektrický antiperspirant. Po 9 ošetřeních jsem byl úplně bez potu a... (zkráceno)

Zvono
20.10.13:58
12 reakcí

Vitamíny a minerály

pokud jsi sportovec, tak je vhodne brát magnezium pro celkovou tělesnou úlevu po sportu

Martina
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.