Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Pohyb a sport > Seriál: Tvoříme si tréninkový plán 1.

Seriál: Tvoříme si tréninkový plán 1.

31.5.2005 / Rubrika: Pohyb a sport
Jak si vytvořit tréninkový plán? Otázka, na níž dnes a denně hledá odpověď mnoho rekreačně sportujících lidiček. Chtěl bych předem upozornit, že tento seriál nemá za účel předložit Vám „zaručený“ tréninkový plán pro Vás. Chtěl bych především pojednat o principech a podstatných informacích, které je vhodné znát, pokud si chceme vytvořit vlastní tréninkový program (tréninkový plán).

Vysvětlení základních pojmů

RTC (roční tréninkový plán) – kalendářní rok je základním kamenem při stavbě i strukturování tréninku.
Tréninkové období – je charakterizováno dle celkového zaměření daného období (např. přípravné období, závodní období, apod.).
Makrocyklus – část tréninkového plánu, většinou o délce 6-12 týdnů, který má určité specifické zaměření (např. silově-vytrvalostní trénink, sprinterský trénink, apod.).
Mezocyklus – cyklus 4 týdny dlouhý, který pro zjednodušení může korespondovat s kalendářním měsícem (i když se spíše doporučuje varianta 13 x 4 týdny).
Mikrocyklus – pod tímto označením rozumíme obvykle týdenní cyklus, který řeší konkrétní cíle mezocyklu či makrocyklu.
Tréninkové jednotky – konkrétní tréninky o délce trvání 40-120 minut; u profesionálních sportovců není neobvyklý počet jednotek vyšší jak 15.

     Principiálně lze říci, že vše by do sebe mělo zapadat. Roční tréninkový cyklus (RTC) by měl být rozdělen na několik tréninkových období (3-5), stejně jako na 13 mezocyklů, resp. 52 mikrocyklů.
     Samotná tréninková období mohou být rozdělena na 2-4 makrocykly, které řeší aktuální tréninkovou přípravu většinou pomocí specifických programů se zaměřením na individuální rozvoj některé z sportovních vlastností (síly, techniky, rychlosti, apod.).

Zásady sportovního tréninku

     Tyto zásady se prakticky shodují s tréninkovými principy popsanými v článku Tři základní pravidla kondičního tréninku. Dodržování těchto zásad vede k efektivními tréninkovému růstu, bez ohledu na sportovní odvětví.

  • Princip jednoty všestrannosti a specializace – specializovaný výcvik je možné stavět pouze na kvalitní všestranné přípravě.
  • Princip postupného zvyšování zatížení – požadované úrovně výkonnosti lze dosáhnout pouze postupným a neustálým zvyšováním náročnosti zatížení.
  • Princip střídání zatížení a odpočinku – praxe ukázala, že nelze opomíjet různé intenzity zatížení a odpočinku, což znamená, že po těžkém tréninku by měl následovat lehčí trénink a následný odpočinek, který posílí výsledný výkon.
  • Princip systematičnosti – zatěžování musí být účelné, pravidelné a plánovité, neboť jinak nemůžeme očekávat jakékoliv zvýšení výkonu.

zdroj: http://vyziva.danjutsu.com

Další články z rubriky
Nepodceňujte přínos ortopedických vložek

Nepodceňujte přínos ortopedických vložek

10.7.2020 / Rubrika: Pohyb a sport
Nohy nás nosí po celý život. Snad nejvíce namáhanou oblastí jsou chodidla, která si zasluhují speciální péči. Ortopedové uvádí, že přibližně tři čtvrtiny lidí trpí problémy, které jsou spojeny s chodidly. Nejčastější vadou jsou ploché nohy, které mohou působit potíže při delší chůzi nebo stání.
Chůze -  "nejpřirozenější aktivita"

Chůze - "nejpřirozenější aktivita"

28.5.2018 / Rubrika: Pohyb a sport
Chůze je nejstarším „dopravním prostředkem“ lidstva a je pro nás nejpřirozenější pohybovou aktivitou. Při chůzi hubneme, utužujeme si zdraví a celkově prospíváme své kráse. I při průměrné zátěži lze při chůzi vydat relativně velké množství energie a tedy zhubnout.

Další články z rubriky Pohyb a sport...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Pohyb a sport
28.7.18:46
317 reakcí

Svalové křeče

doporučuje se brát magnezium, které uvolní svaly. Při sportu to tělo potřebuje

Anonym
27.7.13:45
32 reakcí

Jak rychle zhubnout?

Taky mám koupený běhací pás. Koupila jsem na fitham. A s tím jsme spokojeni moc. Já jsem na něm denně. Nemám opravdu čas chodit denně do posilky a... (zkráceno)

Hanka
29.3.20:08
10 reakcí

Jaky sport pro deti

Se sportkids máme taky výbornou zkušenost...obě naše děcka k nim chodí na všestranný sportovní kroužek, je to super, protože děcka to víc baví a... (zkráceno)

Danda
11.2.15:18
6 reakcí

Plastika menisku

O jaké pumpičce to mluvíte? Lékaři ani magistři v lékárnách o tom nic neví :((

Ester
20.10.21:43
77 reakcí

Kolenní klouby

Ono je to sporné. Alavis jsem zkoušela a taky mi vadila ta chuť, navíc prášky nebo pilulky mi přijdou praktičtější.

Simona
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.