Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Psychologie > Nedejte chmurám šanci: 4 ověřené tipy pro zimní psychohygienu

Nedejte chmurám šanci: 4 ověřené tipy pro zimní psychohygienu

3.12.2021 / Rubrika: Psychologie

S příchodem zimy se krátí dny a venkovní teploty strmě klesají. Pokud navíc vyrážíte do práce brzy ráno a končíte pozdě večer, vysoké pracovní nasazení v kombinaci s ponurým počasím vám na náladě nepřidá. Jak si v takových podmínkách udržet duševní svěžest? Řešením je psychohygiena. Vyzkoušejte 4 níže uvedené rady a uvidíte, že váš život bude rázem veselejší.

Zdroj: Ben White, Unsplash

1. Dopřejte si trochu pohybu

Dlouhé hodiny strávené u kancelářského stolu se mohou podepsat nejen na vašem psychickém, ale také fyzickém zdraví. A potýkat se po celodenním vypětí v práci s bolestí zad nebo krční páteře rozhodně není nic příjemného.

Jak těmto problémům předcházet? Udělejte si několikrát do týdne krátkou procházku nebo si zacvičte. Při fyzické námaze se do těla vyplavují endorfiny, kterým se ne nadarmo přezdívá „hormony štěstí“. Přitom nemusíte ani do posilovny, stačí vám obyčejná chůze. Uděláte něco pro své zdraví a po náročném dni se budete cítit mnohem lépe.

2. Dbejte na plnohodnotný spánek

Pokud chodíte do postele krátce před půlnocí a těsně před usnutím sledujete na telefonu poslední novinky na sociálních sítích, o kvalitním odpočinku si můžete nechat leda zdát.

Modré světlo z displeje telefonu totiž lidský mozek vnímá podobně jako sluneční svit. V tu chvíli však přestává produkovat hormon melatonin, který tělu signalizuje, že je čas jít na kutě. Následkem je nekvalitní spánek, a dokonce i zvýšené riziko obezity.

Proto si vyhraďte dostatek času na patřičně dlouhý a ničím nerušený spánek: někomu stačí sotva 6 nebo 7 hodin, vytrvalejší spáči stráví v posteli i 9 hodin denně. Vaše tělo vám napoví. A nezapomeňte – mobil ani notebook do postele nepatří.

3. Plánujte s předstihem

Máte pocit, že doma ani v práci věčně nestíháte? Sepište si úkoly na každý den (tzv. to-do listy) a pořiďte si diář nebo osobní deník.

Na papíře můžete dát průchod nahromaděným emocím, podpoříte rozvoj vlastní kreativity, a navíc získáte lepší přehled o (ne)splněných úkolech.

Pokud budete záznamy vést svědomitě, uvidíte, že se vaše pracovní produktivita zvýší a nebudete zažívat tolik stresových situací pramenících z obavy, že svěřené úkoly nestihnete dokončit v termínu.

4. Najděte si čas sami pro sebe

I nejnáruživější workoholici se potřebují občas zastavit a zrelaxovat. Rozmazlujte se drobnými dárky – možná vám udělá radost nový parfém nebo poslední vydaná kniha od vašeho oblíbeného autora?

Nezapomínejte ani na své nejbližší a vyhraďte si v rozvrhu prostor i na mimopracovní činnosti. Vyrazte s kamarády do oblíbené kavárny nebo pozvěte svou drahou polovičku na večeři (předtím se však ujistěte, že máte na kontě dostatek financí, abyste svůj osobní účet nevybílili už při první návštěvě restaurace).

Jakmile strávíte více času s lidmi, kteří jsou vám blízcí, utužíte osobní vztahy a zároveň se oprostíte od každodenních starostí. Další den se můžete zase naplno pustit do plnění svých povinností. Možná budete sami překvapeni, jak vám práce půjde pěkně od ruky.

Další články z rubriky
Lucidní snění

Lucidní snění

29.2.2020 / Rubrika: Psychologie
Spánek nelze považovat za stav celkové fyzické a psychické pasivity. Probíhají v něm různé druhy mentálních aktivit, především snění
Jak nám pomáhá soužítí se psem

Jak nám pomáhá soužítí se psem

5.11.2019 / Rubrika: Psychologie
Psi mají dobrý vliv na lidské zdraví. Jak pomáhají svým páníčkům?
Další články z rubriky Psychologie...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Psychologie
včera8:08
287 reakcí

Punčochy a muži

Já dívkam vždy záviděl, že můžou nosit punčocháče odkrytě. Když já byl kluk, tak už kluci punčocháče ke kraťasům nenosili. Punčocháče sme nosili... (zkráceno)

Franta
22.6.19:22
143 reakcí

Vysazení Antidepresiv

Paroxetin se podle mých informací nedá moc vysadit, spousta lidí má výrazné příznaky z vysazení, které trvají dlouho a vedou je skoro všechny k tomu,... (zkráceno)

Rostislava
26.5.20:27
45 reakcí

Stres

Ahoj za sebe můžu doporučit bikram yogu. Mě hodně pomohla se stresem. Co na ni chodím tak jsem psychicky naprosto v pohodě. Jediný co mě štve tak že... (zkráceno)

Anežka
2.4.10:10
157 reakcí

Brintellix

Zapomněla jsem napsat, ze beru 10mg. Při depresích jsem měla poruchu spánku, soustredenosti, byla jsem úplně mimo, neměla jsem chuť žít, ženy smysl... (zkráceno)

Anonym
11.3.7:14
1 571 reakcí

AGORAFOBIE

CPN ti nkdo nevyléčí a neléčil :-)

anonym
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.