Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    
AbecedaZdraví.cz > Nemoci > Únava - fakta a rady

Únava - fakta a rady

27.2.2007 / Rubrika: Nemoci

Únava - příznaky

  • přetrvávající stálá únava, někdy přerušovaná, trvající déle než dva týdny
  • změny osobnosti, hlavně sklon k snadnému rozčilování, netrpělivosti nebo depresi ze stálého pocitu únavy
  • snížená schopnost soustředění, obtíže s výkonem běžných úkonů, snížení zájmu o dříve oblíbené činnosti

VYHLEDEJTE LÉKAŘE - Únava

  • Trvá-li únava déle než dva týdny nebo je provázena horečkou, hubnutím, nevolnostmi, chrapotem nebo bolestmi ve svalech.
  • Je-li únava příčinou takové ospalosti během dne, že to narušuje každodenní normální aktivity

Co to je únava

Únava sama o sobě není nemoc, ale bývá klasickým příznakem některých zdravotních problémů - přepracovanosti, nesprávné nebo nedostatečné výživy, nedostatku (nebo také přebytku) pohybu, nespavosti či nesprávných životních návyků. Je rovněž průvodním jevem premenstruálního syndromu a deprese. Je to celkový pocit vyčerpání, kterého je těžké se zbavit. Liší se od ještě úpornějšího únavového syndromu, při kterém únava trvá až šest měsíců a neustupuje ani po spánku a dostatečném odpočinku; navíc bývá provázen bolestmi svalů, poruchami paměti a horečkou.

Únava a příčiny

U mnohých pacientů může být původcem únavy stres, úzkostné stavy, deprese nebo snížená imunita či chronická infekce. Bývá také spojena s cukrovkou, poruchami funkce štítné žlázy nebo nadledvinek a se srdečními, jaterními nebo ledvinovými nemocemi. Nedostatek kteréhokoli vitaminu nebo minerálu může oslabit imunitní systém a způsobit únavu. Rovněž nedostatek látek, které se účastní krvetvorby (železa, kyseliny listové, vitaminu B12 a B6), může vést k únavě, protože červené krvinky přenášejí kyslík nutný k tvorbě energie. U žen může způsobit únavu kolísání hladiny hormonů v těhotenství a v menopauze nebo při anémii způsobené krevními ztrátami při velkém menstruačním krvácení. Mohou ji také zavinit léky, například na snížení krevního tlaku nebo na nespavost.

Jak mohou pomáhat potravinové doplňky, když vzniká únava

Doplňky, které jsou zde uvedeny, můžete užívat jedině tehdy, byla-li jako příčina únavy vyloučena nějaká skrytá choroba. Úlevu byste měli pozorovat asi po dvou měsících. Začněte vitaminy a jedním ze dvou druhů ženšenu. Potom – bude-li únava přetrvávat - přidejte hořčík a lněné semínko. Komplex vitaminů B posiluje nervový a imunitní systém. Zvyšuje výkonnost bílých krvinek, které ničí bakterie a viry, a je nezbytný ke správné tvorbě červených krvinek. Stejně důležitý je vitamin C: zlepšuje imunitní funkce, pomáhá při regeneraci buněk a tkání a posiluje funkci nadledvinek, které řídí tvorbu stresových hormonů v organismu.
Mezi nejpopulárnější uplatnění ženšenu patří zvyšování hladiny vlastní tělesné energie. K tomuto účelu se v Asii užívá panax ženšen již mnoho let. Sibiřský ženšen obsahuje složky, u nichž je prokázáno, že potlačují únavu. Americký ženšen má podobné, ale ne tak silné účinky a lze ho vystřídat panax ženšenem nebo sibiřským ženšenem. U některých lidí může být příčinou únavy mírný nedostatek hořčíku. Dvouměsíční užívání by mělo vyrovnat jakýkoli deficit tohoto minerálu. Rybí tuk nebo lněný olej u vegetariánů pomáhá doplňovat omega 3 mastné kyseliny chránící neporušenost buněčných membrán a zvyšující imunitu.

Co ještě můžete dělat

  • Zdřímněte si na 20 minut po obědě nebo po práci; natáhněte si ale budík - delší zdřímnutí by vám mohlo narušit noční spánek.
  • Nevynechávejte ve svém jídelníčku snídani; před spaním nejezte velká jídla, tučné potraviny, nepijte alkohol a kofeinové nápoje.
  • Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu. V noci spěte alespoň osm hodin.
  • Buďte aktivní: mírné cvičení pomáhá zmenšovat pocit únavy.
  • Nečekejte zvýšení energie ze sladkých jídel. Místo toho jezte složené sacharidy (těstoviny, celozrnné potraviny, luštěniny). ovoce a zeleninu.
  • Nechte si udělat krevní zkoušky k vyloučení poruchy funkce štítné žlázy a chudokrevnosti.

FAKTA&RADY - Únava

Příznakem únavy může být nerozpoznaný nedostatek vitaminu B12' většinou způsobený nízkými hladinami žaludeční kyseliny - lékař vám předepíše příslušné dávky vitaminu B12.

Nové poznatky
Opatření k prevenci a léčbě únavy mohou pomoci zvýšit dlouhověkost, zvláště u starších lidí. Vědci sledovali více než 1000 lidí narozených v roce 1914 a zjistili, že dlouhodobá únava hraje větší roli při úmrtí než běžně užívané ukazatele jako kouření a stravovací návyky.

Víte že
Kofeinové nápoje mohou úplně vyřadit vaši schopnost rychle usnout a spát až po dobu deseti hodin po jejich vypití.

Autor: Publikace - Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek. Reader´s Digest Výběr

Doporučujeme: jedinečný vzdělávací projekt o reálné výživě a hubnutí www.Akademie-Zdravi.cz

Další články z rubriky
Nedostatek testosteronu – příčiny a možnosti doplnění

Nedostatek testosteronu – příčiny a možnosti doplnění

27.9.2022 / Rubrika: Nemoci
Bylo vám 40 let a pociťujete na své fyzičce a psychice změny k horšímu? Důvodem je možná úbytek testosteronu!
Smějte se bez ostychu díky neviditelným rovnátkům zhotoveným na míru

Smějte se bez ostychu díky neviditelným rovnátkům zhotoveným na míru

27.9.2022 / Rubrika: Nemoci
A to během léčby vad chrupu i po ní. Stačí, když využijete služeb společnosti Svět rovnátek s.r.o., která pomohla k lepšímu úsměvu více než 10 000 pacientům.
Další články z rubriky Nemoci...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Nemoci
30.11.22:35
7 reakcí

Klinika dobrá na IVF

Prosím tě, co je metoda emryoglue? O tom jsem neslyšela? To je nějaká nová metoda, co podpoří úspěch?

Lili
30.11.14:19
1 131 reakcí

Vyhřezlá ploténka

Takže Ti ta operace nepomohla?

Paja
29.11.15:42
73 reakcí

bolest břicha

Ahoj, jestli tě bolí břicho po jídle, tak to může být spousta důvodů. Může to být žlučník a to je potvora, to rači mazej k doktorovi. Ale taky... (zkráceno)

Anonym
27.11.23:01
39 reakcí

Nespavost

Po necelých dvou měsících jsem na tom byla značně líp a začala jsem usínat v normální hodinu a ne nad ránem.

Hana
24.11.21:42
5 309 reakcí

rakovina slinivky břišní

Ahoj Zuzanko, jsem ráda, že jsi se ozvala a hlavně že se maminka drží a není hůř. U nás to pěkně drhne. Přítelův šéf nabídl pomoc a slíbil onko v... (zkráceno)

Dana
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.