Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde. Rozumím    

Stres

14.2.2007 / Rubrika: Psychologie

Moderní doba často vyčerpává naše přirozené obranné síly a zanechává organismus vnímavý ke stresu a celé řadě zdravotních problémů. Některé nutriční látky a léčivé byliny vám mohou pomoci zvládnout stres a jiné zase mají uklidňující účinek a pomohou obnovit duševní vyrovnanost.

Příznaky stresu

. únava, nespavost nebo neschopnost soustředění
. nervozita, neklid nebo popudlivost
. ztráta chuti k jídlu, nauzea, žaludeční nevolnost, průjem i zácpa
. bolesti hlavy
. ztráta zájmu o sex
. podráždění, zloba, rozčilování nebo apatie a pesimismus

Kdy vyhledat lékaře, když přichází stres

Máte-li vleklé nebo silné příznaky stresu; oslabují váš imunitní systém a zvyšují riziko zdravotních problémů, jako je onemocnění srdce, vysoký krevní tlak, zažívací potíže, peptické vředy, migrény a možná i rakoviny.
Působí-li příznaky stresu problémy ve vašich osobních vztazích, práci nebo každodenních aktivitách, budete asi potřebovat antidepresivní léčbu.

Co to je stres

Stres je individuální odpověď na nadměrně zatěžující fyzické, emoční nebo intelektuální požadavky. Tělo je vybaveno k řešení krátkých zátěžových epizod, ale hladina stresu nad obvyklou normu může být pro duševní zdraví značně škodlivá.
Stres mohou vyvolat nejrůznější krizové situace: rodinné neshody, finanční problémy, pracovní tlaky, zranění. nemoci, traumatizující události atd. Počáteční reakcí organismu je příprava na hrozící nebezpečí; nadledvinky - malé žlázy na horních pólech ledvin - uvolní adrenalin a ostatní tzv. stresové hormony, které zajišťují prudký vzestup energie a síly umožňující uniknout nebezpečí nebo postavit se nepříteli. Tato odpověď "bojuj, nebo uteč" je přirozená a zdravá reakce, ale problémy mohou nastat, když stres přetrvává. Během doby vyčerpají trvale zvýšené hladiny stresových hormonů všechny rezervy energie a výživy a způsobí celkové vyčerpání. Vzrůstá krevní tlak a hladina cholesterolu, která může poškodit srdeční a mozkové cévy, žaludeční sekrece je příliš kyselá, klesá hladina pohlavních hormonů a mozek začne hladovět po glukóze (která je jeho jediným zdrojem energie) a to naruší duševní vyrovnanost. Tento stav klade další požadavky na imunitní systém, který se může tak oslabit, že nedokáže zajistit dostatečnou obranu proti infekcím a jiným nemocem.

Jak mohou pomoci potravinové doplňky proti stresu

Četné nutriční látky jsou nezbytné pro přirozenou schopnost organismu zvládat situaci, takže ve stresových obdobích je denní užívání multivitaminových a multiminerálních přípravků zvláště důležité. Na stres užívejte rovněž vitamin B komplex; jednotlivé vitaminy, které poskytuje, pomáhají udržet zdravý stav nervového a imunitního systému a potlačovat únavu. Význam vápníku a hořčíku spočívá v jejich schopnosti uvolňovat svalové napětí a posilovat srdeční činnost. Sibiřský ženšen i panax ženšen mohou být rovněž účinné, protože posilují nadledvinky. Tyto protistresové prostředky bývají někdy nazývány adaptogeny, protože pomáhají tělu se adaptovat na náročné problémy. Někdy se také označují jako "tonika", protože organismus posilují. Uvedené doplňky lze kombinovat, s výjimkou obou ženšenů, které se nemají užívat společně.
Ostatní léčivky a uvedené doplňky užívané jednotlivě nebo společně mohou být cenné při mimořádných okolnostech. Při stresem vyvolaných úzkostných stavech užívejte kávu; nejlépe poslouží jako rezerva pro těžká stresová údobí trvající několik měsíců. Nedají-li vám vaše starosti spát, užívejte kozlík (valerianu), a třezalku, provází-li stres mírná deprese.

Doporučené potravinové doplňky potlačující stres

vitamín B komplex
dávkováni: jednu tabletu dvakrát denně při jídle
doporučeni: užívejte B 50 komplex obsahující 50 mcg vitaminu B12 a biotinu, 400 mcg kyseliny listové a po 50 mg ostatních B vitaminů

vápník/hořčík
dávkováni: 500 mg vápníku a 250 mg hořčíku dvakrát denně při jídle
doporučeni: bývají k dostání v jednom doplňku

sibiřský ženšen
dávkováni: 100 až 300 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný nejméně na 0,8 procenta eleuterosidů

panax ženšen
dávkováni: 100 až 250 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný na obsah nejméně 7 procent ginsenosidů

káva
dávkováni: 250 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný na obsah nejméně 30 procent kavalaktonů

kozlík (valeriana)
dávkováni: 300 mg výtažku dvakrát denně
pozor: může působit ospalost
doporučeni: standardizovaný na obsah 0,5 procenta valerenové kyseliny

třezalka
dávkováni: 300 mg výtažku třikrát denně
doporučeni: standardizovaný na obsah 0,3 procenta hypericinu

Nové poznatky o stresu
Jeden americký vědec uvádí, že léčebné účinky nedostatečně pochopených alternativních terapií, jako je léčba krystaly, při které se na určitá "centra energie" v těle přikládají krystaly, mohou být založeny na schopnosti zmírňovat stres. Je známé, že snížení hladiny stresu vyvolá v mozku a imunitním systému změny, které zvyšují schopnost organismu bojovat s nemocemi.

Jste-li těžce stresovaní déle než měsíc, zvyšuje se vaše riziko nachlazení na dvojnásobek. Běžný stres takové závažné účinky nemá. Ze všech životních událostí největší stres působí těžkosti na pracovišti, stěhování a problémy v osobních vztazích.

Víte, že
V roce 1984 uvádělo ministerstvo zdravotnictví v Sovětském svazu zlepšení výkonu u těch telegrafních operátorů, kteří užívali sibiřský ženšen. Po tomto prostředku pracovali prý rychleji a přesněji.

Fakta a rady
Nadledvinkové přípravky prodávané v obchodech se zdravou výživou mohou být vhodným přídavkem k běžné protistresové léčbě. Obsahují B vitaminy, lékořici, sibiřský ženšen a jiné protistresové látky

Co ještě můžete udělat proti stresu

  • Pravidelně cvičte a zkoušejte relaxační techniky - jógu, dechová cvičení, taj-či, meditace nebo masáže.
  • Vynechte nebo silně omezte kofeinové a alkoholické nápoje; mohou zvýšit úzkosti a nespavost.
  • Poraďte se s psychologem, jak zvýšit svou schopnost zvládat stresové situace.
  • Udržujte dosavadní sociální vazby: úzké vztahy s rodinou a přáteli; také rodinný zvířecí mazlíček je pro duševní zdraví důležitý.

Článek stres - autor: publikace - Léčivá moc vitamínů, bylin a minerálních látek. Reader´s Digest Výběr

Další články z rubriky
Lucidní snění

Lucidní snění

29.1.2020 / Rubrika: Psychologie
Spánek nelze považovat za stav celkové fyzické a psychické pasivity. Probíhají v něm různé druhy mentálních aktivit, především snění
Jak nám pomáhá soužítí se psem

Jak nám pomáhá soužítí se psem

5.11.2019 / Rubrika: Psychologie
Psi mají dobrý vliv na lidské zdraví. Jak pomáhají svým páníčkům?
Další články z rubriky Psychologie...
Aktuálně v diskusích
Na téma: Psychologie
24.11.13:29
1 773 reakcí

ANTIDEPRESIVA V TĚHOTENSTVÍ

ahoj ja sm v 14 tyzdni a stale som na xanaxe znizena davka ,uz niekolko rokov sa liecim a neviem co je somnou ani si predstavit byt bez nich.tiez sa... (zkráceno)

mata
24.11.9:03
830 reakcí

Užívání antidepresiv Zoloft

Děkuji Reny za reakci. Tak mám Asentru pátý týden a posledni týden mi paní doktorka zvedla na 100mg, pořád se necítím dobře. Bez xanaxu to nezvládám.... (zkráceno)

Zituška
23.11.18:54
251 reakcí

Stres a cukání svalů

viry

anonym
22.11.18:56
167 reakcí

Punčochy a muži

Nemvozem zohnad punčocháče 180 bílá barva pánské hrubé kto bi mohol pomvoct zavolajte mi prosím tel čís lo, +420 797618486 vopred dakujem

Anonym
22.11.10:03
112 reakcí

Vysazení Antidepresiv

Určitě mohou, pokud máte vnitřní problém, tak se to může takhle projevovat navenek. Chodila jsem pořád po doktorech, než jsem přišla na to, že každá... (zkráceno)

Klára
Přihlaste si odběr našich novinek:
E-mail: 
Z odběru se můžete vždy odhlásit na této stránce.